Veranderende uitlaat tegendruk, kan dat met een carburateur?

HugoW

Die hard MF'er
12 okt 2015
252
1
Wijk bij Duurstede
Hoi,
ik heb een systeem bedacht (waarschijnlijk het wiel opnieuw uitgevonden...) met een klep waardoor ik de uitlaat kan veranderen.

Klep dicht, minder herrie, meer tegendruk.
Klep open, meer herrie, minder tegendruk.

Die demper kan ik maken, maar kan een simpele carburateurset-up zoiets wel handlen? Het gaat om een GSX 400 E motor met Mikuni carbs.

Alle tips zijn welkom, ik heb nog erg weinig ervaring met motorfietsmotoren (wel met automotoren).

Dank,

Hugo
 
Dat bestaat inderdaad al. (EXUP klep)
Op een viertakt motor heeft over het algemeen niet veel effect wat betreft performance. Een kleine koppel toename kan merkbaar zijn.
Carbs hoeven meestal niet aangepast te worden.
 
Je bent inderdaad het wiel opnieuw aan het uitvinden.......de meest merken hebben bij veel van hun modellen al dergelijke kleppen in de uitlaat verwerkt waarbij de klepstand en carburatie/injectie op elkaar wordt afgesteld.
Meestal met als doel: emissie eisen realiseren, mooie vermogenskrommen/afgifte of het reduceren van dB's.

Tip: motorbanden en velgen zijn reeds rond. Die hoef je niet opnieuw uit te vinden. :P
 
Dit is het idee waar ik mee speel:

Uitlaatconcept_zpstrhpifyz.jpg


Ik ben niet op zoek naar vermogen of zo, ik wil 's ochtend stilletjes weg kunnen en 's middags op 3 straten afstand al hoorbaar zijn, zodat ze weten dat ik eraan kom!

Ronde wielen. Interessant concept... Dank.. Zo leer ik toch weer wat! ;)

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Ach ja applaus voor Hugo. Beter iets 2x uitvinden dan helemaal niet. Ik noem maar iets de eerste fatsoenlijk functionerende koffer met wieltjes (Rollaboard) was er pas in 1987.

Zo'n ding dus
7187Vs1J6%2BL._UY679_.jpg


Voor hetzelfde geld hadden we nog nooit van een exup klep gehoord en vonden we hem geniaal. Om dezelfde reden wordt Ed Baars een keer wakker en bedenkt hij iets dat de hele wereld wil hebben. Het balletje kan raar rollen.
 
Laatst bewerkt:
Jekyll en Hide ziet er mooi uit, budget ongeveer 100x wat ik eraan kwijt wil. dB killer is niet snel verwijderbaar / bij-pass-baar denk ik.

Ik denk dat ik maar aan het hobbyen sla, reken op een ETA van het resultaat voor kerst. Jaartal meld ik er niet bij. Het belangrijkste is voor mij dat het niet de carburateurafstelling in de war gooit, zou jammer zijn als ik met één hendeltje de uitlaat verstel om vervolgens de naalden 'even' te moeten wisselen.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
........zou jammer zijn als ik met één hendeltje de uitlaat verstel om vervolgens de naalden 'even' te moeten wisselen.

Hugo

Zo'n vaart loopt het niet.... De meesten die een dB killer plaatsen laten hun motor niet opnieuw afstellen.
En als ie slechter gaat lopen in de stand waar je het meeste in rijdt (open of dicht), stel je de carbs daar opnieuw op af.
 
Ach ja applaus voor Hugo. Beter iets 2x uitvinden dan helemaal niet. Ik noem maar iets de eerste fatsoenlijk functionerende koffer met wieltjes (Rollaboard) was er pas in 1987.

Zo'n ding dus
[afbeelding]

Voor hetzelfde geld hadden we nog nooit van een exup klep gehoord en vonden we hem geniaal. Om dezelfde reden wordt Ed Baars een keer wakker en bedenkt hij iets dat de hele wereld wil hebben. Het balletje kan raar rollen.

Als het nog niet bestaan had, was zijn idee finaal de grond in gestampt door de MF-optimisten :+
 
Ach ja applaus voor Hugo. Beter iets 2x uitvinden dan helemaal niet. Ik noem maar iets de eerste fatsoenlijk functionerende koffer met wieltjes (Rollaboard) was er pas in 1987.

Zo'n ding dus
[afbeelding]

Voor hetzelfde geld hadden we nog nooit van een exup klep gehoord en vonden we hem geniaal. Om dezelfde reden wordt Ed Baars een keer wakker en bedenkt hij iets dat de hele wereld wil hebben. Het balletje kan raar rollen.
Haha, zelf heb ik eens de trolley- rugzak- vliegtuighandbagage bedacht. Enkele jaren later was hij te koop. :X Ik gebruik hem als rugzak wqanneer ik 2 koffers met wieltjes voortsleep, en als trolley na het inchecken. Moet helaas veel vliegen voor mijn werk.
 
In Amerikaanse wagens zat vroeger ook zoiets, wel met een andere functie trouwens.

Het zat op/in het orginele uitlaatsysteem en heette een 'heat riser' (google maar) , bedoeling was om de motor dan sneller op tempratuur te brengen.
Werkte lekker simpel, volledig mechanisch, het werkte met een bi-metaaltje, als dat heet genoeg werd ging de klep vanzelf open, en was de motor dus reeds op tempratuur.

Beste leuke dingen hadden ze vroeger.

Zoiezo praat ik dan al over 1964.

Maar het systeem is denk al wel ouder...

Zomaar even een weetje tussendoor :+
 
Zo'n vaart loopt het niet.... De meesten die een dB killer plaatsen laten hun motor niet opnieuw afstellen.
En als ie slechter gaat lopen in de stand waar je het meeste in rijdt (open of dicht), stel je de carbs daar opnieuw op af.

Meh, heb hier een klein Honda'tje staan, met een supermooi uitlaatsysteem.
Met dB killer erin doet het motortje praktisch niks, zonder dB killer draait ie 14k.

Toegegeven dat kleine honda'tjes erg kritisch zijn met de afstelling. :+
 
Ik ben bezig met een concept om via internet met elkaar te praten in een soort onderwerp groepen, hier kunnen mensen dan in reageren en het bericht blijft daar staan waar dan weer andere mensen op kunnen reageren. Ik weet het klinkt een beetje lastig en raar maar ik denk dat het wel heel handig en leuk kan zijn, en misschien gaat het internet dan nog eens heel groot worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan