Draad acculader verlengen

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.556
954
Zevenhoven (Zuid Holland)
Goedemiddag,

Zou ik de laadkabels van een accu kunnen verlengen? Ik wil namelijk mijn lader in de schuur laten staan en de 2 kabels naar buiten verlengen om daar de motor te laden. Ik weet niet of je op meer lengte laadstroom verliest.

En als het kan, kan ik dan van die zwarte kabel gebruiken die je ook gebruikt voor 12volt tuinverlichting?
 
Nee, zeker bij het laden van een (motor)accu is het nou niet zo dat er een heel grote stroom doorheen loopt, de draden verlengen moet ook op die afstand geen probleem zijn.

Ik ben geen elektrotechnicus, maar de hele reden van het gebruik van 24 volt in vrachtwagens is de afstand tussen accu en verbruikers en de spanningsval die daardoor ontstaat. Ik denk niet dat je na 8m 12 volt overhoudt....
 
Het gaat om het vermogen wat er aan het einde gevraagd wordt.

Ik werk vaak aan alarminstallaties en de bewegingssensors werken bijna altijd op 12 Volt.
Als ik meet wat de afgaande spanning in de centrale is (ongeveer 12,8 volt) en wat ik bij de bewegingssensor overhoudt zakt deze spanning inderdaad wel wat in (ongeveer 11 volt) detail is dan wel dat er zomaar een kabel van een meter of 50 tussen kan zitten met een draaddoorsnede van 0,22 mm2


zeker met het gebruik van een druppellader (ik weet alleen niet of TS deze heeft? ) is het gevraagde vermogen zeer laag en voorzie ik niet zo snel dat dit een probleem wordt.

maar meten is weten natuurlijk ;)
 
Het gaat om het vermogen wat er aan het einde gevraagd wordt.

Ik werk vaak aan alarminstallaties en de bewegingssensors werken bijna altijd op 12 Volt.
Als ik meet wat de afgaande spanning in de centrale is (ongeveer 12,8 volt) en wat ik bij de bewegingssensor overhoudt zakt deze spanning inderdaad wel wat in (ongeveer 11 volt) detail is dan wel dat er zomaar een kabel van een meter of 50 tussen kan zitten met een draaddoorsnede van 0,22 mm2


zeker met het gebruik van een druppellader (ik weet alleen niet of TS deze heeft? ) is het gevraagde vermogen zeer laag en voorzie ik niet zo snel dat dit een probleem wordt.

maar meten is weten natuurlijk ;)

Ok bedankt voor de reacties. Maar ga je met een dikkere ader niet meer verliezen?
 
Ik ben geen elektrotechnicus, maar de hele reden van het gebruik van 24 volt in vrachtwagens is de afstand tussen accu en verbruikers en de spanningsval die daardoor ontstaat. Ik denk niet dat je na 8m 12 volt overhoudt....
Zeker wel. De weerstand kan je gewoon uitrekenen. L x A = R x Rho
Daarna weerstand met de verwachte stroomsterkte vermenigvuldigen.
Te verwaarlozen.
 
Laatst bewerkt:
Gissen is missen.
Een goede koperdraad van 1.5mm² heeft een weerstand van 0.041 ohm per meter.
16 meter (2x8) x 0.041=0.656 ohm.
Bij een laadstroom van 1A ben je dus 0.656 volt kwijt over de kabel en dat is in dit geval erg veel verlies.
14 volt laadspanning geeft een laadstroom van ongeveer 1A maar bij 13,344 volt is de laadstroom bijna nul.
waarom zet je die lader niet dichter bij je motor en gebruik je een verlengkabel voor 230 volt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gissen is missen.
Een goede koperdraad van 1.5mm² heeft een weerstand van 0.041 ohm per meter.
16 meter (2x8) x 0.041=0.656 ohm.
Ik weet niet hoe jij aan 0.656 Ohm komt bij 16 m koperdraad van 1,5 mm2. Even x 10-6 onder en boven de streep alvast weggewerkt.

Als ik ga rekenen R = l . rho / A dan kom ik op 16 x 0,0175 / 1,5 = 0,187 Ohm.

Een optimate levert in de oplaadmode ca. 0,8 A, dus is het spanningsverlies 0,8 x 0,187 = 0,15 V. En dat is zo goed als verwaarloosbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe jij aan 0.656 Ohm komt bij 16 m koperdraad van 1,5 mm2. Even x 10-6 onder en boven de streep alvast weggewerkt.

Als ik ga rekenen R = l . rho / A dan kom ik op 16 x 0,0175 / 1,5 = 0,187 Ohm.

Een optimate levert in de oplaadmode ca. 0,8 A, dus is het spanningsverlies 0,8 x 0,187 = 0,15 V. En dat is zo goed als verwaarloosbaar.
Ik had gegoogeld wat de weerstand van 1.5mm² is maar ik heb dus verkeerd gekeken.
Die 0.041 ohm was een lengte van 3,5meter. |(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan