Motor loopt vaker op 1 cilinder dan op 2 cilinders

ducducdeduc

MF'er
1 dec 2009
240
2
Ik heb via marktplaats een tr1 gekocht die het niet deed en al 12 jaar stilgestaan heeft. Ik heb gelijk de bougies, accu, olie en oliefilter vervangen en heb de carburateurs gedemonteerd en schoon geblazen met de compressor. Ook heb ik de oude benzine vervangen. Nu heb ik het volgende probleem:

De motor loopt op 1 cilinder met choke aan. Als ik remreiniger in de niet lopende cilinder spuit via de inlaat dan slaat hij even aan.


De motor loopt iets beter als hij wat warmer is, maar nog steeds niet volledig op 2 cilinders:


Na nog langer te wachten loopt de motor goed en ook zonder choke:


Dit was echter gister. Vandaag wilde ik de motor afstellen en ben begonnen met de klepspellingen. Die zijn nu goed (kleine aanpassingen bij de inlaatkleppen) De motor starte, maar helaas maar op 1 cilinder. Ik spoot weer een klein beetje remreiniger op het inlaatrubber en toen liep hij een seconde beter.

Waar kan het aan liggen ?
 
Ik zet in op Maastricht })
Ah, jij neemt wel de moeite om iemands posts door te nemen om te kijken of ergens een lokatie staat.

Ik ben er mee gestopt. :)

edit
Misschien ook even de straatnaam er bij zetten. Vanuit Arnhem is Rhenen al te ver :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met je eens hoor, normaal ga ik ook echt niet lopen spitten. Als iemand wat wil weten moeten ze zelf maar met voldoende informatie komen. Of althans met wat nuttige basisinfo. In dit geval had ik Arnhem toevallig meegekregen ;)

Dat Rhenen te ver is kan ik begrijpen, motor doet het niet dus TS zal het moeten lopen (www.wandelforum.nl iemand :+ )
 
Heeft ie een benzinepomp? Bij sommige motoren draait die alleen als de motor loopt, niet voor of tijdens het starten. En anders ff de benzineslang van de desbetreffende carb halen om te zien of er überhaupt benzine door komt.

Als daar voldoende benzine uit komt kun je proberen met het handvat van een schroevendraaier tegen de vlotterbak te tikken om de naald los te krijgen.

Als dat niet werkt is er misschien iets mis gegaan bij het monteren van de nieuwe onderdeeltjes.
 
Ik heb de carbs laten utlrasoon reinigen en heb ze ook voorzien van een revisie setje zoals in de link te zien is:

CARBURATEUR REP.SET CAB-Y13 YAMAHA XV750/1000 [7240027/CAB-Y13] - €12.50 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Maar de motor start nu helemaal niet meer. Er komt ook geen benzine in de rechtervlotter terecht, waarschijnlijk blijft de nieuwe vlotter hangen.

Vindt het wel raar dat de andere cilinder niet aangaat zoals voorheen.
Je hebt aan beide gewerkt, op zich niet raar dat bij beide een probleem kan zijn.

Je verdenkt de vlotter(naald). Die is bij allebei vervangen. Ook daar niet raar dat er iets niet goed gaat, en dan ook meteen bij allebei.

Er is iig iets niet goed.

Komt er benzine in vlotterbakjes?
Staat vlotterhoogte goed?
Zijn luchtmengselschroeven verwijderd tbv reinigen, en zitten die er goed in ( incl ring en rubber)?
Loopt t blok wel even op korte pufjes remreiniger of startpilot?
Hoe is de werking van de choke?

Doen je bougies her nog? Vochtige bougies?
 
Ik ben het nog maar een keer gaan proberen en gelukkig starte de motor weer op 1 cilinder. Ik heb toen besloten om de carbs synchroom te gaan stellen, maar de meter gaf niks aan ( lijkt wel alsof hij geen vacuum zuigt bij beide carbs) en heb daardoor een beetje de afstelling verneukt.

toen heb ik het volgende gedaan:

Eerst heb ik de carburateurs losgehaald en heb de vlotterhoogte opnieuw afgesteld. Die staan nu goed volgens het werkplaatshandboek ( 15,8 +/- 0,5 mm ). Op de een of andere manier is nu het benzinepeil van de vlotterkamer te laag, bij beide carbs. Hoe kan dit ?

De stationair schroef heb ik bij beide carbs 4 slagen uitgedraaid.

En ik weet niet zeker welke vlotterbak ik bij welke cilinder gemonteerd heb.


De motor loopt hierna nog op 1 cilinder, maar nu op de andere cilinder. aaaaaaaah frustraties.

Ik vermoed op de een of andere manier de vlotterbak ( misschien is niet al het vuil losgekomen bij het ultrasoon reinigen), er zit namelijk 1 kanaaltje in en ik denk dat dit voor het stationaire toerental is. Dit is ook het enige onderdeel waarvan ik niet zeker weet of ik het op de juiste carburateur heb gemonteerd.

Iemand nog een idee ?


Ik heb overigens de volgende onderdelen verwisseld en het probleem bleef bij de ene cilinder en kan het dus uitsluiten:

Bobines
bougies
bougie doppen
bougie kabels
 
Je hebt aan beide gewerkt, op zich niet raar dat bij beide een probleem kan zijn.

Je verdenkt de vlotter(naald). Die is bij allebei vervangen. Ook daar niet raar dat er iets niet goed gaat, en dan ook meteen bij allebei.

Er is iig iets niet goed.

Komt er benzine in vlotterbakjes?
Staat vlotterhoogte goed?
Zijn luchtmengselschroeven verwijderd tbv reinigen, en zitten die er goed in ( incl ring en rubber)?
Loopt t blok wel even op korte pufjes remreiniger of startpilot?
Hoe is de werking van de choke?

Doen je bougies her nog? Vochtige bougies?

benzine komt netjes in de vlotterbakjes
De vlotterhoogte heb ik opnieuw afgesteld en is nu goed, maar helaas het benzinepeil in de vlotterbakken niet meer ( deze is te laag ) Heel vaag !
De mengselschroeven zijn verwijderd en zijn voorzien van nieuwe rubbers
Het blok loopt inderdaad op pufjes remreiniger
De motor start en loopt alleen maar met choke aan, de choke kan pas uit als de motor super lang gelopen heeft ( 15 tot 20 min)

De bougies doen het beide. Ik heb ze gewisseld en telkens blijft dezelfde cilinder het doen.
 
benzine komt netjes in de vlotterbakjes
De vlotterhoogte heb ik opnieuw afgesteld en is nu goed, maar helaas het benzinepeil in de vlotterbakken niet meer ( deze is te laag ) Heel vaag !
De mengselschroeven zijn verwijderd en zijn voorzien van nieuwe rubbers
Het blok loopt inderdaad op pufjes remreiniger
De motor start en loopt alleen maar met choke aan, de choke kan pas uit als de motor super lang gelopen heeft ( 15 tot 20 min)

De bougies doen het beide. Ik heb ze gewisseld en telkens blijft dezelfde cilinder het doen.
Vlotterhoogte stel je toch obv vloeistofniveau in vlotterbak?
 
Ik ben het nog maar een keer gaan proberen en gelukkig starte de motor weer op 1 cilinder. Ik heb toen besloten om de carbs synchroom te gaan stellen, maar de meter gaf niks aan ( lijkt wel alsof hij geen vacuum zuigt bij beide carbs) en heb daardoor een beetje de afstelling verneukt.

toen heb ik het volgende gedaan:

Eerst heb ik de carburateurs losgehaald en heb de vlotterhoogte opnieuw afgesteld. Die staan nu goed volgens het werkplaatshandboek ( 15,8 +/- 0,5 mm ). Op de een of andere manier is nu het benzinepeil van de vlotterkamer te laag, bij beide carbs. Hoe kan dit ?

De stationair schroef heb ik bij beide carbs 4 slagen uitgedraaid.

En ik weet niet zeker welke vlotterbak ik bij welke cilinder gemonteerd heb.


De motor loopt hierna nog op 1 cilinder, maar nu op de andere cilinder. aaaaaaaah frustraties.

Ik vermoed op de een of andere manier de vlotterbak ( misschien is niet al het vuil losgekomen bij het ultrasoon reinigen), er zit namelijk 1 kanaaltje in en ik denk dat dit voor het stationaire toerental is. Dit is ook het enige onderdeel waarvan ik niet zeker weet of ik het op de juiste carburateur heb gemonteerd.

Iemand nog een idee ?


Ik heb overigens de volgende onderdelen verwisseld en het probleem bleef bij de ene cilinder en kan het dus uitsluiten:

Bobines
bougies
bougie doppen
bougie kabels
Als me pielen aan carbs het probleem naar andere cab gaat, is de rest ok.
Als de boel loopt op remreiniger; dito.
 
Ja het moet haast wel in de carburateurs zitten, maar wat ? ik heb al voor beide carbs een revisie setje en alles is mooi ultrasoon gereinigd

Glazen-bol.jpg
 
vlotterhoogte afstellen met benzine (transparant slangetje omhoog)

staan de gaskleppen wel een beetje open? duimregel is dat je net de gaatjes kan zien.

Als je vacuummeter niets aangeeft gaat er iets mis, bij een lopende motor zal er altijd vacuum zijn
 
Eerst heb ik de carburateurs losgehaald en heb de vlotterhoogte opnieuw afgesteld. Die staan nu goed volgens het werkplaatshandboek ( 15,8 +/- 0,5 mm ). Op de een of andere manier is nu het benzinepeil van de vlotterkamer te laag, bij beide carbs. Hoe kan dit ?

Ik vermoed op de een of andere manier de vlotterbak ( misschien is niet al het vuil losgekomen bij het ultrasoon reinigen), er zit namelijk 1 kanaaltje in en ik denk dat dit voor het stationaire toerental is. Dit is ook het enige onderdeel waarvan ik niet zeker weet of ik het op de juiste carburateur heb gemonteerd.

vlotter regelen dmw hoogte is c*t, doen met doorzichtig darmpje.

kanaal van het bakje doorspuiten met iets (remmenreiniger of eendert wat). zorgen dat het perfect dicht is aan de "spuitkant" : steek er bv een spuitmond voor siliconen-cartouchen in , en daairn het darmpje van je spuitbus. als het er aan de andere kant uit spuit zal het wel niet verstopt zijn ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan