AutoCad tekening laten maken

WolfTechnics

MF veteraan
1 apr 2013
1.464
24
Middelburg
hallo mf'ers,

ik zoek iemand die mij kan helpen met het maken van een cad (3d) tekening welke geschikt is voor een CNC frees.
Het gaat om een 5 spaaks naaf die omgebouwd moet worden naar spaakwiel, niet met een simpele ring maar een complete conversie om hem een echte retro look te geven.

Uiteraard tegen vergoeding, het liefst dat ik een keertje langs kom en dat we er samen eens naar kijken dan weten we zeker dat alles naar wens gebeurd.

Ik woon zelf in Middelburg, Zeeland, het mag best een eindje uit de buurt zijn maar niet te ver, max naar Utrecht ofso...

Wie kan mij helpen? *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat als je zelf een tekening in paint maakt en daar de maten bijzet, dat je dan al een eind komt..
Kan je niet naar een naaf-boer gaan en kijken of ze iets hebben wat pas te maken is?
Scheeld veel tijd en als haan (haan wheels in schijndel) belt, daar is ook veel kennis aanwezig...
 
hallo mf'ers,

ik zoek iemand die mij kan helpen met het maken van een cad (3d) tekening welke geschikt is voor een CNC frees.
Het gaat om een 5 spaaks naaf die omgebouwd moet worden naar spaakwiel, niet met een simpele ring maar een complete conversie om hem een echte retro look te geven.

Uiteraard tegen vergoeding, het liefst dat ik een keertje langs kom en dat we er samen eens naar kijken dan weten we zeker dat alles naar wens gebeurd.

Ik woon zelf in Middelburg, Zeeland, het mag best een eindje uit de buurt zijn maar niet te ver, max naar Utrecht ofso...

Wie kan mij helpen? *O*
Je wilt eigenlijk de oude velgrand gebruiken om in een spaakwiel te gebruiken?
Is het niet handiger en mooier om een origineel spaakwiel te gebruiken? Nog vele malen goedkoper ook.

Of zie ik het niet goed?
 
Is dat niet een beetje gevaarlijk ook?

Een gegoten wiel heeft een compleet andere structuur dan een velg gemaakt voor spaken lijkt me.

Vergis je niet in de zeer plaatselijke krachten die op die velgrand komen te staan door die spaken. Ik heb wel 's wat slowmotion filmpjes gezien van spaakwielen van fietsen die belast werden en je schrikt nog hoeveel flex er in zo'n wiel zit.

Niet dat ik er ervaring mee heb maar als konstrukteur vraag ik me het gewoon af.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de adviezen, cnczone lijkt me een mooie plek om te beginnen.

Het gaat om een interne remschijf, dit is al eerder gedaan door iemand hier op het forum alleen die gebruikte enkel een stel ringen die gemonteerd werden waar voorheen de 5 spaken zaten.
Het plan is hier iets bijzonders van te maken dus goedkoop hoeft het niet perse te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp wil je een 3D model opzetten, om van daaruit via CAD/CAM een freesbank mee te programmeren?

Ik heb wel wat ervaring met Solidworks en kan je misschien wel helpen, maar heb je er al eens over nagedacht een complete nieuw naaf te ontwerpen? Wat is er zo specifiek aan de beoogde naaf/velg dat je daarom verder wil borduren?
 
Kon zo snel ff niet vinden hoe ik op je privebericht kan reageren (kan m zelfs nie eens meer terug vinden maar dat kan aan m'n telefoon liggen).

Maar, sowieso lijkt het me goed om de discussie hier te voeren zodat anderen hun ideeën kunnen spuien, er zitten hier meer knappe koppen...

Het is me overigens nog niet helemaal duidelijk wat je voor ogen hebt, een naaf met koelribben is duidelijk, maar als ik het goed begrijp wil je je spaken ook met die ringen aan de naaf verbinden? De interne remschijf is er eentje ala buell, dus gemonteerd op de velg(rand)?

Foto's/schetsjes/achterkanten van bierviltjes blijven welkom, vind dit wel interessant, temeer omdat je aangeeft dat het iets aparts moet worden...
 
Mmmm,

full

Greetz, Q
 
met autodesk inventor pro hsm kom je een heel eind .... Even een studenten licentie aanvragen voor 3 jaar (=gratis) en juiste post-processor downloaden en je kunt het kant en klaar aanbieden aan een cnc frees/draai werkplaats. Er zijn vele tutorials te bekijken op youtube.
 
Terug
Bovenaan Onderaan