Voorwiel draait moeilijk na vervangen voorwiellager

zurp11

Die hard MF'er
18 nov 2006
955
0
Heiloo
Hallo,

Na het laten vervangen van voorwiellagers draait het wiel heel moeizaam nadat de wielmoer is aangehaald.
Als de moer iets gelost wordt draait het wiel vrij van weerstand maar dat lijkt me logisch.
De afstand bus die in het voorwiel tussen de lagers zit zat klem vast en het linker lager draaide zeer moeilijk.
Ik heb het linker lager een klein tikje naar buiten gegeven en draait nu goed, de afstandbus zit iets los (zo als ik het eigenlijk altijd tegenkom) maar evengoed draait het wiel met heel veel weerstand als de moer aan gehaald is.

Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Graag hoor ik jullie ideeen.
 
Omdat de bodems va beide lagerkamer even ver van elkaar verwijderd zijn als de spacer lang is.

Daar kan misschien een paar honderste verschil in zitten, maar that's it. Dus het 'te ver erin' is pure kwats.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik controleer altijd of de bus de goede lengte heeft als ik de lagers moet vervangen en die bus is altijd net iets langer.
Als ik zelf een bus maak laat ik hem bewust 0,10 mm te lang om te voorkomen dat de lagers bij elkaar worden genepen.
Als je dan de lagers er in tikt op alleen de buitenschaal dan sla je ze 0.10mm te diep en dat kan zeer slecht zijn voor de lagers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien heeft iemand bij een vorige keer lagers wisselen ze er wel met veel brute kracht de lagers er in gemept of geperst en zijn nu de buitenste lagerpassingen ingeslagen waardoor de lagers te ver in de naaf komen te zitten?
 
Altijd weer bijzonder om te zien hoe leken hier soms kunnen reageren.


Leooooo is een leek bedoel je dat zo .... _O- oeps


====================

Ik ga morgen weer een aantal lagers erin rossen.Ik voel eerst bij de oude lagers hoe de bus zit los of e.v.t wat vast?

Nieuwe wiellagers erin tikken of duwen goed luisteren of je klooink ijzer op aluminium hoort.Busje controleren wiel erin vast zetten op NM en kijken zonder remklauwen hoe je wiel draait.Zelfs een kind kan het :+ ........het wiel ronddraaien _O-
 
Laatst bewerkt:
Leooooo is een leek bedoel je dat zo .... _O- oeps


====================

Ik ga morgen weer een aantal lagers erin rossen.Ik voel eerst bij de oude lagers hoe de bus zit los of e.v.t wat vast?

Nieuwe wiellagers erin tikken of duwen goed luisteren of je klooink ijzer op aluminium hoort.Busje controleren wiel erin vast zetten op NM en kijken zonder remklauwen hoe je wiel draait.Zelfs een kind kan het :+ ........het wiel ronddraaien _O-

Voorzichtig zijn met dingen technisch uitleggen Willem. Er zijn altijd 'leken' die het blijkbaar beter weten. _O-

Side note;
Als je dit soort dingen uberhaubt zelf al niet uit kan vinden, lijkt het mij zeer verstandig om zelf NIET aan motoren te sleutelen.
 
Voorzichtig zijn met dingen technisch uitleggen Willem. Er zijn altijd 'leken' die het blijkbaar beter weten. _O-
Ben altijd voorzichtig Leo.Het topic waar de bougie draad verneukt was daar doelbewust ook niet in gereageerd *D :+
Side note;
Als je dit soort dingen uberhaubt zelf al niet uit kan vinden, lijkt het mij zeer verstandig om zelf NIET aan motoren te sleutelen.

Da's sleutel regel NO: 1.
 
Voorzichtig zijn met dingen technisch uitleggen Willem. Er zijn altijd 'leken' die het blijkbaar beter weten. _O-

Side note;
Als je dit soort dingen uberhaubt zelf al niet uit kan vinden, lijkt het mij zeer verstandig om zelf NIET aan motoren te sleutelen.
Moet je nog beginnen of ga je er mee stoppen?
Als je zelf niet kan bedenken wat er gebeurt als de afstandbus iets langer is (wat bijna altijd het geval is) dan wil ik het best uitleggen hoor.
 
Moet je nog beginnen of ga je er mee stoppen?
Als je zelf niet kan bedenken wat er gebeurt als de afstandbus iets langer is (wat bijna altijd het geval is) dan wil ik het best uitleggen hoor.

Ik zou mezelf meer zorgen maken als de afstandbus/spacer veel korter is ;)

Ietsje langer dan ligt de buitenlager ring niet helemaal in zijn aanslag/ligvlak.Als deze seals goed passen en je wiel gaat erin.Het draait daarna mooi rond niets aan de hand.Immers afstandbus en binnenring lager met steekas erin is waar de moer - kracht opkomt NM.

Is daarin tegen je afstandbus/spacer te kort, dan druk je het lager teveel naar binnen toe terwijl het lager buitenring AL op de aanslag/lig vlakken ligt.

Althans zo zie ik het en veel gemakkelijker kan ik het niet maken,wel leuker :+

ps; zelf meet ik altijd even de oude lager buitenmaat op als ze er nog inzitten!!
 
Laatst bewerkt:
Moet je nog beginnen of ga je er mee stoppen?
Als je zelf niet kan bedenken wat er gebeurt als de afstandbus iets langer is (wat bijna altijd het geval is) dan wil ik het best uitleggen hoor.


Volgens mij hoef ik jou geen enkele verantwoording af te leggen of ik zou 'beginnen of stoppen'. Wat je daar ook mee mag bedoelen overigens.

Maar goed, leg het nog maar een keer uit als je wil?
 
Bedankt, altijd leuk om na 11 jaar nog welkom geheten worden.
V.d.v. heeft het al genoemd. De bus is soms langer dan de afstand tussen de lagerpassingen. Zo simpel is het.

Zeker als engineer zou je moeten weten dat je nooit alles weet en je je bij de feiten moet houden.


Volgens mij had ik het ook al uitgelegd maar niet duidelijk genoeg blijkbaar. Of niemand kan er begrijpend technisch lezen hier. Dat kan natuurlijk ook.
 
Laatst bewerkt:
Als de bus iets langer is dan de afstand tussen de lagers dan krijg je zijdelingse druk op de lagers omdat de buitenschalen verder naar binnen staan dan de binnenschalen wanneer je de lagers er tegen de buitenschalen in perst of slaat.
Pers/ klop je de lagers er in met een vlakke bus dan zal de buitenschaal niet verder gaan dan de binnenschaal.
 
Als woorden onvoldoende zijn dan maar een plaatje van de spacer en de clearance / ruimte 2de lager in een wiel.

Daarom tik ik liever een lager erin als het hier afgebeelde lagermontage tool te gebruiken.Dan kan je een lager idd verklooien als een spacer te groot zou zijn!! Nogmaals......een veel te kleine spacer is erger. Tenzij je spacer 4 cm te lang is dan ............... :+

wlug6u.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is precies wat ik bedoel. *O*


Weet ik een plaatje zegt meer als 1000 woorden }) .Maar volgens mij ging de discussie er ook een beetje om dat je wiel hierdoor ( een te grote spacer ) zwaarder kon draaien? En ook dat je door een te grote spacer de lagers kapot kon draaien tijdens het wiel vastzetten? Dat begreep ik er een beetje uit ?

Maar goed vakkundig een binnenbus-lager tegen spacer en weer tegen binnenbus-lager kan nooit een lager kapot maken.

:+ NOTE:Met wel een kanttekening erbij.Als de spacer wat langer is dat iemand het lager zo diep erin gemept heeft dat de buitenring op zijn aanslag zit.Hierdoor de lagers kogels niet fris meer kunnen ronddraaien.....tja dan kan dat ook natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan