VS800 start niet; electrisch probleem..?

sambalbij

MF'er
24 sep 2007
50
0
Sinds een maandje mijn rijbewijs, en sinds twee weken ook een motor :)
Intruder VS800; oud beestje ('94) en iets krap voor mijn 2m03, maar daar klagen we niet over; gegeven paard enzo :P

Anyway, waar ik wel over klaag is dat ie zojuist niet meer wilde starten :(
Vorige week had ie dat ook al 1 keer; contact aan, lampjes gaan branden. Druk op startknop; lampjes gaan uit. Toen even contact uitgezet en gewacht, en na een paar minuten deed ie het gewoon weer.

Zo niet vanavond; Zelfde symptoom; druk op knop, tik ergens onder zadel (startrelais?) lampjes uit.
Lege accu lijkt het niet te zijn; dan zou ik verwachten dat na loslaten van de knop de lampjes wel weer aan zouden gaan?

Waar ik wel achter kwam na wat morrelen, is dat na een tik onder op de accubak, de lampjes weer aan gaan. Soms direct, soms bij een tikje alleen een korte knipper en bij de volgende tik wel weer aan.

Wil er morgen dus eens naar gaan kijken. Heb totaal geen ervaring met het sleutelen aan motoren, maar ik heb technisch geen linkerhanden (eentje maar, plus een hele handige rechter :P) en je moet ergens beginnen.

Mijn gevoel zegt dat er waarschijnlijk een accupool niet goed vast zit of vies is. Slecht contact, veel stroom, en dan valt door de vonk of de warmte het contact helemaal weg?

Zou ik met dat idee de juiste kant op denken? Hoor graag ook de mening van de mensen met meer ervaring, voor ik de hele verkeerde kant op ga zoeken :)
 
Laatst bewerkt:
Mijn gevoel zegt dat er waarschijnlijk een accupool niet goed vast zit of vies is. Slecht contact, veel stroom, en dan valt door de vonk of de warmte het contact helemaal weg?

Zou ik met dat idee de juiste kant op denken? Hoor graag ook de mening van de mensen met meer ervaring, voor ik de hele verkeerde kant op ga zoeken :)

Ik denk dat je aardig goed denkt.
Maar in de tijd dat je de startpost typte had je de polen al 3x kunnen natrekken :?
 
Niet bij die VS800... En moest de deur uit...
Accu zit in een bakje onder de motor waar ie via de bodem van het bakje uit moet...
Morgenochtend bij daglicht maar even naar kijken.
 
Net even gekeken;
In de polen van de accu zit een blokje geschroefd waar idd aan de zijkant de kabels weer aan zitten geschroefd.
Bij de pluspool zit dat blokje los in de accupool.
De bout van dat blokje zit aan de bovenkant, waar je dus net weer niet bij kunt.
Zo even op zoek naar gereedschap om de kabels los te halen (en bij de min pool zit de spanningsregelaar precies half voor de schroef... eerst die los dus) en dan de accu er toch uit... Anders kan ik (voor zover ik nu kan zien) niet bij die bout aan de bovenkant..
 
Yay, mijn eerst motor-reparatie gelukt :)
Leve het gereedschapssetje in de sissybar!
Accu er uit halen was even prutsen, past er net niet onderuit als hij op zijn wielen staat, maar na enig vloeken is het gelukt.
Inderdaad bout van dat blokje in de plus pool los.
Los gehaald, schoon gemaakt, weer vast gezet en weer in elkaar; knopje drukken en lopen *O*

[img=234,176]http://static.tweakers.net/ext/f/QU1IC0fZS5S1Mzo5FENbu8Eq/medium.jpg[/img]
Zit overigens helemaal niets tussen de bout en de pool. Is het een goed idee om daar eens een ringetje en een veer-ringetje tussen te doen tegen het lostrillen, of heeft dat geen zin?
 
Laatst bewerkt:
Yay, mijn eerst motor-reparatie gelukt :)
Leve het gereedschapssetje in de sissybar!
Accu er uit halen was even prutsen, past er net niet onderuit als hij op zijn wielen staat, maar na enig vloeken is het gelukt.
Inderdaad bout van dat blokje in de plus pool los.
Los gehaald, schoon gemaakt, weer vast gezet en weer in elkaar; knopje drukken en lopen *O*

[~[url="http://static.tweakers.net/ext/f/QU1IC0fZS5S1Mzo5FENbu8Eq/medium.jpg"]afbeelding~][/url]
Zit overigens helemaal niets tussen de bout en de pool. Is het een goed idee om daar eens een ringetje en een veer-ringetje tussen te doen tegen het lostrillen, of heeft dat geen zin?
Dat hoeft in beginsel niet.

Als de contacten netjes schoon en recht zijn, en het boutje met juiste moment wordt vastgezet, dan blijft dat gewoon zitten. Heeft ook met de eigenschappen van het slappere metaal te maken, wordt een beetje vervormd.
 
Ik smeer altijd alles goed in met zuurvrije vaseline...nooit geen problemen gehad..
en bij een intruder heb je zo oxidatie op de polen....ze hebben niet echt de beste plek voor een accu gekozen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan