Ervaringen Healtech Quickshifter Easy?

N!els

Die hard MF'er
19 jan 2006
348
0
Jisp N-H
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met deze quickshifter?
Ik vraag mij af of dit een beetje goed werkt aangezien de sensor niet meer tussen de schakelstang zit maar op de bout van de schakelpook zelf.

HT-QSE-2.jpg


QSE_app_flyer_150dpi_rev.jpg


QSE_mount_001_ok.jpg
 
Ik denk het per persoon subjectief is.

Er is nog niemand hier die aan kan tonen dat het puur Healtech is die de veroorzaker is (ja ook jij Willem ;))..
Ja ook ik Rob ;) .
Zal er zelf ook best mede schuld aan hebben gehad .Weet nu inmiddels ook wel wat.Deels ligt ook bij het gebruikte Healtech concept wat niet 100% hufterproof is.

Probleem bij Healtech is ijzer.Des te dikker het boutje was waarmee de loadsensor werd vast gezet.Deze te minder of helemaal niet kon je de treshhold instellen.Zette je de loadsensor te los dan werkte het spul ook niet lekker.

Tweede zwak Healtech punt is het gebruikt.Schakelen terwijl je ietsjegas terug nam daar kon hij niet altijd goed mee overweg.Eerger nog is dat de sensor al reageerde terwijl je de schakelpook in de veer duwde en dan pas de bak doortrapte om te schakelen.

Dat is de key hierdoor kwam mijn bak in 65ms tijdnood ;) Had ik 100ms genomen dan was alles vermodelijk nog heel geweest.Wellicht motor afhankelijk of ik schakelde te voorzichtig.Sommige hier rammen meteen die pook omhoog dit in een moorddadig tempo :P

De SRAD en de GSXR K1-5 hebben vaak last dat men de schakelas krom trapt met lomp schakelen.De SRAD heeft b.v een zwart plastic busje met gat in de zijkap zitten voor extra schakel-as ondersteuning de K-4-5 heeft dat niet.Je ziet dan die schakel-as helemaal doorbuigen wat een de reden is of kan zijn dat veel K4-5 bakken stuk draaien.Mijn motorzaak wees hier ook al op.
Bijvoorbeeld, VTwinKevin, TurboO, en ik zelf hebben tot dusver totaal geen gezeur met de QS gehad.. da's dus een 2cyl, een 4 in lijn 600, en een 4 in lijn 900.. allen injectie.


Met een translogic heb ik dat gezeik niet die regelt alles netjes zelf in :P
 
Laatst bewerkt:
Ik denk het per persoon subjectief is.

Er is nog niemand hier die aan kan tonen dat het puur Healtech is die de veroorzaker is (ja ook jij Willem ;))..

Bijvoorbeeld, VTwinKevin, TurboO, en ik zelf hebben tot dusver totaal geen gezeur met de QS gehad.. da's dus een 2cyl, een 4 in lijn 600, en een 4 in lijn 900.. allen injectie.
Vergeet Rappie niet met zijn MT-07 :)
 
Ik denk het per persoon subjectief is.

Er is nog niemand hier die aan kan tonen dat het puur Healtech is die de veroorzaker is (ja ook jij Willem ;))..

Bijvoorbeeld, VTwinKevin, TurboO, en ik zelf hebben tot dusver totaal geen gezeur met de QS gehad.. da's dus een 2cyl, een 4 in lijn 600, en een 4 in lijn 900.. allen injectie.

Sterker nog, onder mijn motor zat de qs van Willem ;)
 
Willem had 1. een te lage threshold (dus te gevoelig), 2. een te lage cut-off tijd (dus te korte onderbreking), 3. schakelde te zacht/voorzichtig op. Die drie dingen versterken elkaar natuurlijk enorm en dan is het wachten tot er iets stuk gaat. Er was gewoon nooit genoeg tijd om normaal op te schakelen, dat moet dan toch elke keer een klap gegeven hebben (op de bak). En dan blijven doorrijden met mis-shifts.. Ondanks dat bovenstaande punten duidelijk zijn beschreven in de handleiding en regelmatig in dit topic voorbij zijn gekomen nog vóór dat de bak naar de hemelen ging.

Bijvoorbeeld al een hogere threshold had misschien probleem 1 en 3 kunnen verhelpen en was ie misschien nog wel weggekomen ook met de lage cut-off tijd. Om maar een voorbeeld te noemen.

Je moet er gewoon even logisch over nadenken, ook wel begrijpen hoe een strain gauge sensor werkt (zie wikipedia). Anders is een Translogic inderdaad al een meer makkelijke oplossing. Maar volgens mij ook niet de heilige graal zoals deze af toe wordt voorgesteld.
Ik denk dat je bij een Translogic je ook wel gewoon moet houden aan bepaalde zaken, anders is het daarmee ook niet gezond voor je bak. Dus zou me van te voren zéér goed laten voorlichten over de do's en don'ts van dat ding!

Het wordt gewoon tijd dat die dingen standaard komen te zitten op motoren, rekening houden met versnelling, toeren, gasstand etc. :) Helemaal gemaakt speciaal voor de motor (zoals BMW op bepaalde modellen heeft).
 
Laatst bewerkt:
De mijne staat voor mijn gevoel aardig goed, het is alleen feit dat je zeker en daadkrachtig moet schakelen. In de hoge toeren heb ik hem op 60 m/s staan en dat voelt het beste.
Mis-shifts heb ik nog niet gehad, wel dat ik hem per ongeluk aan tikte als ik flink aan het scheuren was en dat de ontsteking dan onderbrak.

Bij lekker vlot rijden met flink gas werkt hij het best voor mijn gevoel, bij echt volgas wat minder heb ik het idee.
 
Laatst bewerkt:
ik heb healtech ff gemaild wat hun advies is over de insteling van de qse dit is wat ik kreeg
Hello Peter,

We recommend the default cut-off times for a 4-cylinder sportbike.


1) Make sure you have the QSE app v1.8.0 version under Menu -> About.
Otherwise, update from the Play Store.
Connect to the module.


2) While connected, press the "Reset to defaults" and then "Upload".


3) Start the "Sensor logging" under the Settings and follow the instructions on the screen precisely
(do 6 upshifts while in 6th gear, with your normal shift speed and force)


4) Set the "Sensor threshold" as per the "Suggested threshold", then press "Upload".


Kind Regards,
/Norbert
www.healtech-electronics.com
 
Dit is geen instelling. Dit is hoe je de gevoeligheid van de sensor instelt.

Er bestaat geen instelling voor een bepaalde motor.


Jij kan nu alles instellen en vervolgens laat je een vriend op jouw motor rijden en kan het zomaar zijn dat het voor geen meter werkt (spreek uit ervaring met mijn eigen motor).

Je moet zelf de instellingen zoeken. Bovenstaande is voor jouw sensor. Daarna nog de juiste kill times gaat zoeken.

Ik heb het idee dat je handleiding niet hebt gelezen. Dus zoals ze vaker roepen, "Read the fucking manual." :)

Op de site van Healtech kan je alle handleidingen vinden.
 
Laatst bewerkt:
Willem had 1. een te lage threshold (dus te gevoelig), 2. een te lage cut-off tijd (dus te korte onderbreking), 3. schakelde te zacht/voorzichtig op. Die drie dingen versterken elkaar natuurlijk enorm en dan is het wachten tot er iets stuk gaat. Er was gewoon nooit genoeg tijd om normaal op te schakelen, dat moet dan toch elke keer een klap gegeven hebben (op de bak). En dan blijven doorrijden met mis-shifts.. Ondanks dat bovenstaande punten duidelijk zijn beschreven in de handleiding en regelmatig in dit topic voorbij zijn gekomen nog vóór dat de bak naar de hemelen ging.

Bijvoorbeeld al een hogere threshold had misschien probleem 1 en 3 kunnen verhelpen en was ie misschien nog wel weggekomen ook met de lage cut-off tijd. Om maar een voorbeeld te noemen.

Je moet er gewoon even logisch over nadenken, ook wel begrijpen hoe een strain gauge sensor werkt (zie wikipedia). Anders is een Translogic inderdaad al een meer makkelijke oplossing. Maar volgens mij ook niet de heilige graal zoals deze af toe wordt voorgesteld.
Ik denk dat je bij een Translogic je ook wel gewoon moet houden aan bepaalde zaken, anders is het daarmee ook niet gezond voor je bak. Dus zou me van te voren zéér goed laten voorlichten over de do's en don'ts van dat ding!

Het wordt gewoon tijd dat die dingen standaard komen te zitten op motoren, rekening houden met versnelling, toeren, gasstand etc. :) Helemaal gemaakt speciaal voor de motor (zoals BMW op bepaalde modellen heeft).


Ik reed met de the default cut-off times for a 4-cylinder sportbike. ;) 65 tot 80 had achteraf beter 80-100 kunnen nemen aangezien ik traag schakel :+
 
Dit is geen instelling. Dit is hoe je de gevoeligheid van de sensor instelt.

Er bestaat geen instelling voor een bepaalde motor.


Jij kan nu alles instellen en vervolgens laat je een vriend op jouw motor rijden en kan het zomaar zijn dat het voor geen meter werkt (spreek uit ervaring met mijn eigen motor).

Je moet zelf de instellingen zoeken. Bovenstaande is voor jouw sensor. Daarna nog de juiste kill times gaat zoeken.

Ik heb het idee dat je handleiding niet hebt gelezen. Dus zoals ze vaker roepen, "Read the fucking manual." :)

Op de site van Healtech kan je alle handleidingen vinden.
Ik heb hem nog niet dus nog geen manual gelezen idd maar heb ze gemaald ivm wat je hoor met bakproblemen en dit is wat ik kreeg en er staat dus in het maître dat je de standaard kil time moet gebruikende
 
That explains.

Maar bovenstaande is enkel de gevoeligheid van de sensor instellen dus dat heeft weinig te maken met de kill time (en dus je bak denk ik).

Standaard kill time heb ik zelf mijn twijfels bij maar ik heb dan ook geen Kawa. Vriend van mij heeft een ZX6R (2004) met quick shifter gekoppeld aan zijn Power Commander en die staat op 80ms wat ik zelf heel hoog vond maar hij zei dat het prima schakelde.

Mijn ervaring is enkel met een Honda en dat is schijnbaar andere koek.
 
Laatst bewerkt:
Dit is geen instelling. Dit is hoe je de gevoeligheid van de sensor instelt.

Er bestaat geen instelling voor een bepaalde motor.


Jij kan nu alles instellen en vervolgens laat je een vriend op jouw motor rijden en kan het zomaar zijn dat het voor geen meter werkt (spreek uit ervaring met mijn eigen motor).

Je moet zelf de instellingen zoeken. Bovenstaande is voor jouw sensor. Daarna nog de juiste kill times gaat zoeken.

Ik heb het idee dat je handleiding niet hebt gelezen. Dus zoals ze vaker roepen, "Read the fucking manual." :)

Op de site van Healtech kan je alle handleidingen vinden.

Dat is ook wat Norbert tegen mij heeft gezegd. Je moet puur kijken of je motor naar beneden duikt / inhoudt dan moeten ze korter en als je motor een tik geeft en "omhoog" wil komen dan moeten de tijden langer.

Het is per persoon verschillend en ook afhankelijk hoe zwaar die is beladen de motor etc..
 
Laatst bewerkt:
Met een translogic heb ik dat gezeik niet die regelt alles netjes zelf in :P

Ik heb zojuist een Translogic QS4 2-12 besteld. Kon het gezien de prijs weer niet laten liggen. Het is wel een met een old school "pull" sensor en dus niet met een hippe strain gauge \ load cell sensor wat ik eigenlijk wilde maar goed.

Los kost die sensor twee keer zo veel als het hele pakketje nu, dus die hoef ik niet meer. :+

Als ik er een beetje zin in heb zit die er binnen een week of 2 \ 3 wel onder en zal dan eens mijn vergelijkingsmateriaal hier delen (mits het past want het komt weer van een ander model motor af en Translogic is niet zo snel als Norbert met reageren. :+ ).

Ik verwacht dat die een stuk "beter" is dan de Healtech aangezien deze nieuw bijna twee keer zo duur is (wel meer als je er ook een load cell sensor bij wilt).

Eens kijken of het de verwachting waar maakt of dat het allemaal 1 pot nat is en bepaalde merken als deze dus gewoon "overpriced" zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd! Heb hoge verwachtingen van de Translogic. Mocht het nou echt significant beter zijn dan kan zoiets nog wel eens op m'n volgende motor terecht komen.. Tenzij die een officiële fabriek qs heeft. Als het nou weinig verschil maakt dan neem ik gewoon de Healtech mee :)
 
Mijn Translogic zit er op en na een hele korte rit kan ik het volgende zeggen.
Ik merk weinig verschil :)

De sensor is minder gevoelig waardoor mensen die hun voet tegen de pook aanzetten voordat ze daadwerkelijk gaan schakelen geen onnodige onderbreking krijgen, maar ik denk dat dit met elke normale "push of pull" sensor is.

Onderin gaat het soms nog steeds niet zo soepel als bovenin. Soms wel en ik kan er niet echt de vinger op leggen, wanneer wel en wanneer niet.

Pluspunt was wel dat het aansluiten was en rijden. Geen instellingen of iets en dus ook geen gepriegel met een sensor die te strak vastgedraaid is of loctite nodig heeft.

Het is alweer een tijd geleden dat ik met de Healtech gereden heb, maar de verschillen zijn minimaal en het is zeker geen wereld van verschil als het gaat om onderbrekingen en de soepelheid hiervan.

Als ik ze beide nieuw moet kopen dan zou ik eerder voor de Healtech gaan of een andere van vergelijkbare prijsklasse. De meerprijs van deze Translogic zie ik zo gauw niet terug in het schakelen. Misschien moet ik wat langer rijden, omdat het een "self learning module" is, maar dat moet ik dan nog gaan merken.

Ik vraag mij nu ook enorm af hoe een Annitori, HM of Translogic met strain gauge sensor werken. Wellicht dat dit type sensor een groter verschil maakt. Misschien dat ik die in de toekomst ook nog eens koop aangezien er voor mijn unit ook een strain gauge sensor te koop is.

Anyway... de Translogic is een goed, werkt prima en simpel. De Healtech QSE werkt naar mijn mening ook gewoon goed (mits goed afgesteld), maar is wat minder simpel (wel geavanceerder denk ik).
 
Laatst bewerkt:
Mijn Translogic zit er op en na een hele korte rit kan ik het volgende zeggen.
Ik merk weinig verschil :)

De sensor is minder gevoelig waardoor mensen die hun voet tegen de pook aanzetten voordat ze daadwerkelijk gaan schakelen geen onnodige onderbreking krijgen, maar ik denk dat dit met elke normale "push of pull" sensor is.
Jij kan nu wel de voet tegen de pook zetten zodat hij nog net niet onderbreekt ? En hem dan alsnog door kan duwen om te schakelen of moet je met deze Translogic ook trappen :?
Onderin gaat het soms nog steeds niet zo soepel als bovenin. Soms wel en ik kan er niet echt de vinger op leggen, wanneer wel en wanneer niet.

Pluspunt was wel dat het aansluiten was en rijden. Geen instellingen of iets en dus ook geen gepriegel met een sensor die te strak vastgedraaid is of loctite nodig heeft.

Het is alweer een tijd geleden dat ik met de Healtech gereden heb, maar de verschillen zijn minimaal en het is zeker geen wereld van verschil als het gaat om onderbrekingen en de soepelheid hiervan.

Als ik ze beide nieuw moet kopen dan zou ik eerder voor de Healtech gaan of een andere van vergelijkbare prijsklasse. De meerprijs van deze Translogic zie ik zo gauw niet terug in het schakelen. Misschien moet ik wat langer rijden, omdat het een "self learning module" is, maar dat moet ik dan nog gaan merken.


Ik vraag mij nu ook enorm af hoe een Annitori, HM of Translogic met strain gauge sensor werken. Wellicht dat dit type sensor een groter verschil maakt. Misschien dat ik die in de toekomst ook nog eens koop aangezien er voor mijn unit ook een strain gauge sensor te koop is.
De vernieuwde van Translogic is natuurlijk weer beter ;)
Anyway... de Translogic is een goed, werkt prima en simpel. De Healtech QSE werkt naar mijn mening ook gewoon goed (mits goed afgesteld), maar is wat minder simpel (wel geavanceerder denk ik).
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je altijd bij een QS min of meer tegen je pook moet 'trappen', als in: niet zachtjes/lui opschakelen. Dat is juist het hele idee van het apparaat, om zo snel mogelijk op te schakelen. Daar hoort ook snelle input van de berijder bij natuurlijk.
Écht fabrieksaf zal wel soepeler zijn (rekening houdend met gasstand, versnelling en toerental).
 
Laatst bewerkt:
Jij kan nu wel de voet tegen de pook zetten zodat hij nog net niet onderbreekt ? En hem dan alsnog door kan duwen om te schakelen of moet je met deze Translogic ook trappen :?De vernieuwde van Translogic is natuurlijk weer beter ;)

Dat kan inderdaad. Je moet echt schakelen wil je dat die onderbreekt. Geen valse onderbrekingen.

En dat zal best dat de nieuwere "beter" is, maar ik heb er een hard hoofd in, want wat moet er beter zijn?
Ik heb een qs4 F serie. Volgens mij is er nog geen nieuwere generatie. Wel een nieuwer model, want hun website laat alleen de IS4 zien (maar nog steeds generatie 4).

Er is verder erg weinig (gebruikers) informatie te vinden over Translogic quickshifters in tegenstelling to die van Healtech wat wel erg jammer is. Volgens mij valt er nog iets aan in te stellen, maar daar is weinig duidelijke info over te vinden op het internet. Ik zal hen dus maar eens mailen.

Vandaag wat meer gereden en mijn mening is eigenlijk nog net als die van gisteren. Goede quickshifters beide. Twee dingen waarmee rekening gehouden moet worden is de vraag of je die gevoeligheid en instelmogelijkheden wilt van Healtech (en hun sensor) of dat je gewoon een ouderwetse mechanische sensor wilt zoals bij Translogic en je verder niets hoeft te configureren. Daarnaast de prijs natuurlijk.

Ik zelf hou wel van gepriegel met settings en uitzoekwerk e.d. maar zal deze module niet meer weg doen. Misschien in de toekomst nog eens de sensor upgraden, maar voorlopig ben ik tevreden.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je altijd bij een QS min of meer tegen je pook moet 'trappen', als in: niet zachtjes/lui opschakelen. Dat is juist het hele idee van het apparaat, om zo snel mogelijk op te schakelen. Daar hoort ook snelle input van de berijder bij natuurlijk.
Écht fabrieksaf zal wel soepeler zijn (rekening houdend met gasstand, versnelling en toerental).

Bij deze quickshifter heb ik het idee dat het "daadkrachtig" schakelen wat minder (of misschien wel helemaal niet) nodig is als bij de Healtech. Dat heeft denk ik er mee te maken dat deze of onderbreekt, of niet. De gevoeligheid waarmee je tegen de sensor duwt is dus niet meer van toepassing.

Misschien is dit bij die van Healtech ook wel in te stellen (ook dat je jouw voet er tegen kan houden zonder onderbreking), maar zover ben ik nooit gekomen. Ik rij ook nooit met mijn voet tegen de schakelpook dus bij mij gebeurde dat nooit en heb dat daarom verder nooit uitgezocht.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan