Honda 4-takt replica, Grote en kleine wielen topic, deel 2

Klinkt goed. Lijkt me machtig mooi, zulke ritten. Ik wil ook eens meedoen met een rit op mijn MSX. Ik hoop in Visé volgend jaar. :)
 
4takt.net in de gaten houden idd :)
Vroeger veel meegedaan met de ritjes rondom Arnhem/Bennekom; o.a. 3-takt rit, in-de-herfst-is-het-glad-rit (volgens mij is die rit min of meer naar mij genoemd, bij de eerste keer ben ik toen op m'n plaat gegaan op de Posbank :P). Tegenwoordig is het een stuk minder actief.
Overigens reden er 10 jaar geleden ook al genoeg Singa's en Jinchengs mee, en redelijk wat brommers met toen nog vrij exotische bami 125cc monsterblokken.
Ik reed trouwens gewoon met mijn FS1 (2-takt) mee
 
Laatst bewerkt:
Ohja, die Singa en Jinchengs had ik even uit mijn geheugen verdreven... Inderdaad zeg, vooral die Singa's in groen, geel, roze waren echt om te kotsen. Met plaatjes van een palmboom erop ofzo.

Heb ooit een rit gereden die heette geloof ik 'De berg op mag je terugschakelen-rit' bij de heuvelrug.

Toch vond ik de platteduivenrit de meest gemoedelijke sfeer hebben :)
 
Dan is Skyteam nog niet zo gek inderdaad. Singa en Jincheng zie je nu amper nog. Destijds was Leertouwer ook echt nog in bloei. Heb een paar Hondadagen en ook weleens in Vleuten, Hilversum en Lisse/Noordwijkerhout(?) een ritje gereden, en natuurlijk de "hoeveel klepveren gaan er in een Goois matras". Wel altijd met echte Honda's... Leuke tijd! Wellicht ook dat ik daarom nu toch weer een "speeltje voor erbij" heb gekocht. :-)

Hard rijden was toen nog best kostbaar met 52mm slag krukassen en 85cc kitjes. Nu koop je een heel 140cc blok voor dat geld en dan ben je nog van die zware koppeling op je krukas af ook! Ik heb geen zin om allerlei data bij te gaan houden, maar als het een keer uitkomt wil ik best nog eens een ritje meerijden.
 
Ohja, die Singa en Jinchengs had ik even uit mijn geheugen verdreven... Inderdaad zeg, vooral die Singa's in groen, geel, roze waren echt om te kotsen. Met plaatjes van een palmboom erop ofzo.

Heb ooit een rit gereden die heette geloof ik 'De berg op mag je terugschakelen-rit' bij de heuvelrug.

Toch vond ik de platteduivenrit de meest gemoedelijke sfeer hebben :)
Die heb ik volgens mij ook wel eens gereden. En de ritjes de tubbieberg op bij Arnhem.

Je zult trouwens wel die Baja singa dingen bedoelen (met palmboom). Je kan trouwens zeggen wat je wilt, maar een echte Jingcheng of Singa zit een stuk beter en degelijker in elkaar dan een Skyteam :P
 
Ik heb jullie gevonden! Ik ben bezig met mijn mini campertje en zoek een oplossing om een mini motor te vervoeren. En werd mij diverse kleine motoron voorgesteld.
Ik ga ze proberen en jullie volgen. Advies is altijd welkom
 
Ik heb jullie gevonden! Ik ben bezig met mijn mini campertje en zoek een oplossing om een mini motor te vervoeren. En werd mij diverse kleine motoron voorgesteld.
Ik ga ze proberen en jullie volgen. Advies is altijd welkom

Welkom!

De Sachs zou ik niet doen, ik zie dat veel van die dingen snel corrosie opbouwen. Verder goed opletten bij een Dax dat je wel de versie hebt met grote tank. Mijn 125cc'tje had een 2,1L tank en die was zo op! Dit rijdt voor geen meter.

Een monkey heeft vaak een grotere tankinhoud en je zou ook kunnen kijken naar een PBR/ZB, deze vond ik lekker zitten en deze had een fijne tank. Je moet wel van de vormgeving houden.

Voordeel van een Dax of Monkey is dat er veel meer onderdelen voor te vinden zijn dan bijv van een Sachs Madass of Dirty Devil (laatste kende ik nog niet trouwens).
 
Bedankt voor de nuttige tips, ik ga zeker naar kijken!
Welke is het meest geschikt voor (lichte) offroad.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de nuttige tips, ik ga zeker naar kijken!
Welke is het meest geschikt voor (lichte) offroad.

Oeh, dat zou ik niet weten.. Je hebt wel van die kleine offroad crossers maar eigenlijk raad ik voor offroad toch wel een 'volwassen' motor aan.

Ja, of je neemt een Honda Motra muhaha })

 
niet mee gaan zitten klooien met omkeuren, er zijn er ook (zat?) te koop die al op motorkenteken staan. Als het zo eenvoudig is, moet de verkoper dat maar doen VOOR de verkoop.
 
Zo lastig is dat niet, heb mijn C50 ook laten om keuren naar C125. Maar, het kost wel tijd en geld!
 
Zorgen dat hij technisch echt 100% is (inclusief alle originele borgringetjes en splitpennen en zo), echt alles moet werken.

Banden erop die motorgeschikt zijn (dus met een E-keur en de juiste snelheidsindex).

Bewijsmateriaal dat er iets vergelijkbaars op de Nederlandse weg rijdt met een stuk meer cc's dan 50. In mijn geval een reclamefolder met technische specs van zo'n Chinese Riders cub 110cc en een originele folder van de C90 die verder technisch bijna het zelfde is. En vergeet geen documentatie van het motorblokje dat er onder hangt. Je kan het best een blokje nemen dat ook onder een standaard motor zit (bijv. Skyteam 125cc), want dan kunnen de KW's en zo direct uit een SKyteam folder / E-gegevens worden overgenomen.

RDW mannetje loopt er omheen, controleert motor en framenummer, checkt de spaken, ketting, banden, etc. Even starten "klinkt fatsoenlijk", remmen inknijpen, verlichting checken en een half uur nadat je aan de beurt was ben je weer weg.

Ik garandeer niet dat dit altijd zo gaat, maar de oldtimers die ik heb laten keuren gingen zo. Je kan vervolgens een kentekenplaat aanvragen en op je buik de snelweg op 8-) .
 
PS: Mijn stille uitlaat stond nog in backorder toen ik naar de RDW moest, dus hij is ook echt goedgekeurd met deze brulpijp er op:

full


Let ook op de "fluisterstille"... "originele" carburateur / luchtfilter setup _O-
 
Zo lastig is dat niet, heb mijn C50 ook laten om keuren naar C125. Maar, het kost wel tijd en geld!
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar zoals je al aangeeft kost het geld en (veel?) tijd. En dat voor een motortoertocht dat ook volop al op motorkenteken te koop is, nieuw en gebruikt. Dan is een C50/90 heel wat minder gangbaar.
Als het weinig geld en tijd/moeite kost mag van mij de verkoper het mooi zelf eerst doen. Verkoopt ook veel makkelijker lijkt me.
 
@Mechanism: Bedankt voor je uitleg, komt zeker veel bekijk. Mooi fiets heb je. In Indonesie heb ik veel achterop gereden.

De verkoper zei dat hij 5 jaar heeft mee gereden. Als hij werd aangehouden dan is hij de sjaak volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
Is dit een aantrekkelijke motor
Speciale Dax 125cc
Prijs: € 1.750,00

Basiskleur : rood
Conditie: zo goed als nieuw
Soort: klassieker
Bouwjaar: 2008
Aantal cilinders: 1-cilinder
Kilometerstand: 900 km.

Dax 125cc motor
met ooracing 170cc motorblok en dubbele over sportdempers. Brede achterbrug met dik achterwiel.digitale teller
brede voorvork met dik voorwiel
motorblok heeft nog geen 1000 km gelopen.
20 pk ipv 7 !

Wat is het voordeel van dikke wiel/banden?
Is zo'n motor geschikt voor lichte offroad tripjes of moet je de banden gaan vervangen met een dual purpose?
 
Dax is niet bijzonder geschikt voor offroad werk. Keer een stukje onverhard kan wel maar mul zand gaat m niet worden denk ik
 
Het lijkt erop alsof je nog niet zoveel ervaring heb met een kleine motor. Ik zou een standaard Daxje kopen, die heb je nieuw in de winkel al voor minder dan €1750,-

Die motor die je hierboven quote heeft een 170cc blok en een dure uitlaat, ziet er vet uit maar bedenk dat je veel meer benzine verbruikt en met dat kleine tankje niet ver komt. Verder vroeg je of je offroad kan, dan zou ik kijken naar andere banden (sowieso bij de skyteams kan je het best direct al de banden vervangen want die zijn om te huilen).

Hier kun je nieuwe motoren vinden:
Skyteam assortiment
 
De Kawasaki KSR 110 of 125 is een leuke mini offroad. Maar die staan niet zo vaak te koop, moet je echt geluk hebben.
Dat is de tegenhanger van de Honda MSX.
 
offroad rijden is ook een breed begrip... Ik heb weleens voor de gein door het bos gereden en dat gaat wel. Motortje trekt het prima, maar inderdaad met een paar banden met wat meer noppen kun je veel harder.

Als je toch een motorrijbewijs hebt zou ik lekker iets met motorkenteken kopen. Dan heb je niet dat opgevoerde brommer "oppassen voor de politie" gedoe.

Een Monkey of Gorilla is op de standaard wieltjes met standaard achterbrug wel erg klein. Op een Dax zit je veel beter als je een stukje met zn 2en erop moet doen is dat geen probleem. Leuk voor in de camper! Handig ook als je er een koopt met verdraaibaar stuur (met draaiknoppen) dan is hij nog wat compacter!
 
Terug
Bovenaan Onderaan