Carburateurverwarming maken op onverwarmde carburateur

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.704
2.453
Hoi doorijders (als ik je nu nog in de ochtendspits tegen kom ben je dat),

Het is weer zover. Vorige winter was het hetzelfde verhaal.
De hele zomer erna niets aan de hand geweest qua en nu is het weer zover. Gisterenochtend was het een graad of 8-9 en na een kwartiertje A12 bij 100 km/u wilde ik versnellen en toen hield mijn motor in.
Op de terugweg (18 graden of zo) niets aan de hand. Vandaag was het nog wat erger. Ik denk een graad kouder en iets vochtiger in de lucht (er was ook wat mist af en toe) en toen was het inhouden nog erger. 's Avonds ook weer warm, en niets aan de hand.

Vorig jaar exact hetzelfde , en ik weet nu zeker dat het bevriezing in de carburateur(s) moet zijn, en dat er niets met de carburateur zelf aan de hand is. Ik ben het uit het verleden gewend bij wat lagere temperaturen van mijn eerste motoren (Z650 en de eerste GSX600. Daarna 2 GSXxen met carburateurverwarming gehad dus daarbij had ik er geen last van.

Nu dus weer wel.
Ik heb een SV650(N) van het eerste type , dus zonder carb-verwarming. Het 2003 model heeft dat volgens mij wel (en is blijkbaar ook echt nodig). Weet iemand hoe dat werkt? Ik denk via de koelvloeistof wel eens ergens gezien te hebben. Is zo'n carb-set op mijn fiets te zetten en dan ook de verwarming aan te sluiten of 'mist' mijn fiets alle 'regelzooi' en aansluitingen daarvoor?

Heeft iemand wel eens achteraf verwarming op de carburateurs van de SV650 of een andere naked bike gezet?

Ik denk zelf aan een trechter achter de radiateur plaatsen, met daaraan een slofzuigerachtige slang die uitmondt bij de carb, waardoor door de radiateur verwarmde lucht op de carburateur blaast. Heeft dat zin? Meestal is een paar graden verwarming van het materiaal (het alu van de carb zelf dus) al meer dan voldoende om bevriezing van waterdamp uit de lucht in de carb te voorkomen, en de lucht van de radiateur is vrij warm. Anders heb ik ook nog een heeeel hete uitlaatpijp te beschikking, maar dan kan het nooit een 'mooie' constructie gaan worden, die altijd (gedurende de wintermaanden dan) lelijk in beeld zal zijn . . . Beetje het idee van de winterstand op de auto van weleer (inlaatlucht aanzuigen over het uitlaatspruitstuk).
Heeft iemand anders wel eens iets anders gedaan dat werkte?
Ik heb ook wel eens van een lamp laten branden in de airbox gehoord, maar daarvoor heb ik niet genoeg boordspanning. Alle lampen aan en de handschoenverwarming en ik heb als net genoeg prik om de accu niet leeg te trekken, dus dat gaat 'm in dit geval zeker niet worden . . .

Dank voor je reactie
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel, wat valt op aan dit geheel ?

[afbeelding]

nu moet ik toegeven dat hier wel iets speciaals aan de hand is. de carbu's hebben totaal geen last van het vriezen, dus de gewoonlijke uitleg kan hier niet van tel zijn. feit is : daar waar het vriest zit je probleem, niet ervoor of erachter.
wat dan wel ? ik vermoed dat het oppervlak van diameters van de carbu's samen een pak groter is dan dat van het inlaatkanaal waar ze op aangesloten zijn, en je op het punt van de 2-in-1 een nog veel grotere venturi hebt dan in de carburatoren zelf. en daarop dan 1 of andere gaswet op toepassen waardoor de temperatuur daalt.

En hier is de redenering fout.

Wet van Boyle Gay Lussac: c = P . V / t waarin c een constant waarde is, P = luchtdruk, V = volume en t = temperatuur.

Het volume blijft gelijk dus vereenvoudigd: c = P / t

volgens mij kan je deze wet hier helemaal niet op toepassen, je zit immers met een open systeem waarbij gas komt en gaat. die gaswet gaat over een gesloten systeem met een welbepaalde massa gas (en dus niet varierend) waarvan wijzigingen in de temperatuur/druk/volume een konstante als resultaat hebben.
 
Vandaag mijn carburateur verwarmers voor de SV650 binnengekregen (13650-25E01 heather assy, carburetor) en gemonteerd. Wordt voelbaar warm, dus zal wel werken . . .

Verder had ik 'per ongeluk' ontdekt dan 1:400 2t olie toevoegen aan de benzine (tank een keer aangevuld met 2-3 liter 2T mix) ook werkte. Mogelijk door een dun laagje olie op sproeier/naald etc waardoor ijskristalletjes minder goed hechten aan die metalen oppervlakken en eraf waaien de verbrandingsoven in voordat ze dusdanig groot zijn gegroeid dat je er last van hebt . . . .

Beetje wat het additief ook zou doen. ??
Maar goed, met het originele heatersetje behoren al deze lapmiddelen tot het verleden. Wist niet dat ze er waren voor mijn motor anders had ik het topic net eens geplaatst . .
Maar 't was weer een leuk topic vol met ideeen. . .

Fijne winter!! :] :}
 
Laatst bewerkt:
Bij deze nog even de bevestiging dat het echt werkt, om het topic dan maar helemaal goed af te sluiten. Ik wist als dat ze warm worden, maar het was te warm om te testen of het ook werkte. Afgelopen maandag was het echter slechts 2 graden en mistig, de dag erna 4 graden of zo. Onder die condities zou ik zonder heaters nooit een lekker lopend blok hebben gehad (na een paar km's). Nu met de heaters geen inhouden of ander 'gebok' , dus het werkt prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan