Verlichting BMW F650 GS (2000)

Fiona_abc

Rookie
25 sep 2015
3
0
Sinds een maand, en 6000 km verder, geniet ik enorm van m'n eerste motor. Ga dat voorlopig wel volhouden ;).
Zou alleen wel de verlichting willen verbeteren. Ik vind deze moto niet heel goed zichtbaar, als ook hetgeen wat ik zie in t donker.
Verbeteren kan met allerhande ingrepen natuurlijk, met bijbehorende kostenplaatjes. Wil daar graag meer van weten.
Wie kan mij praktisch op weg helpen? Andere lamp, welke dan? (Ik heb hier echt geen kaas van gegeten, maar wil wel zelf ee gaan doen. )
Welke mogelijkheden zijn er? Wat raden jullie aan? Wellicht ook reflectoren of zoiets?
Is het mogelijk bij deze motor de knipperlampen door te lussen zodat ze mee branden?

Mijn dank is groot!

Fiona
 
je kan er een sterkere lamp inzetten,
probleem wat je dan krijgt is dat de warmteontwikkeling zo groot wordt, dat je plastic gaat smelten,
op een ander forum : BETER licht op de 530EXC- Allroadmaniacs
staat veel over lampen en zo,
andere optie is om er xenon in te zetten, geeft een bak licht, maar daar kan je ook tegenliggers mee verblinden..
(maar je ziet zelf wel veeel meer...)
wellicht komen anderen hier ook met reacties en suggesties voor een bepaald type lamp,
ik ga er ook vanuit dat je een H4 lampje zal hebben (???)
 
Een xenon lamp geeft het meeste licht.
Echter zoals hierboven gemeld kun je hiermee je tegengangers verblinden.

Dat komt omdat de koplamp is ontworpen met een reflectieschaal voor een hallogeen lamp.
Xenon heeft een dermate hogere lichtopbrengst dat deze niet geschikt is voor halogeen koplampen. Daarbij zit het brandpunt van een xenonlamp vaak net op een andere plek dan de originele halogeen lamp met als gevolg flink wat strooilicht.

De enige juiste optie icm xenon zijn projectoren.
Dit is wel te doen, wel een klusje en als je het niet aan durft kun je het laten doen.
Ikzelf heb dubbele projectoren in de SV.

Het beste wat je dus kunt doen is in de huidige koplamp een projector (laten) monteren.
image.php


Voordeel hiervan is is dat het bi-xenon projectoren zijn; je hebt dan meteen ook grootlicht als xenon.

Dit zou ik doen.
Mocht je dat niet aanwillen dan is de optie om een fatsoenlijke halogeen lamp te kopen.
Is altijd nog minder dan xenon maar wellicht beter dan de fabriek lamp.
Philips heeft bijv de moto night vission en osram de night breaker.
Goedkoop zijn ze echter niet.
Levensduur is ook korter dan een normale halogeen lamp. Waarschijnlijk omdat ze feller branden.

Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan