Koplamp Honda CBR 2006 model

lv0ll9

Die hard MF'er
5 aug 2014
570
63
Groningen en omstreek
Gegroet!

het gaat hier om de Honda CBR 125 r, 2006 model
Het begint steeds vroeger weer donker te worden, nu vindt ik dat de huidige (standaard 35w) lampjes voorop niet echt fijn zijn om mee te rijden (zoals meer mensen zeggen is het alsof je een kaarsje voorop hebt). Nou zat ik dus te kijken, maar ik kan alleen halogeen lampjes vinden die de zelfde specificaties hebben als de standaard pitjes. Nu is mijn vraag:

Maakt halogeen pitjes van de zelfde sterkte een groot verschil?
Wat zou het maximum watt lamp zijn die er in kan?

Heb al gezocht in de boekjes van de motor en google, maar kan niks vinden, er staat alleen wat de huidige sterkte van de lampen zijn.

Volgens boekje gespecificeerd:
Headlight : 12v - 35/35W (2keer want er zitten 2 pitjes in de koplamp)
 
Laatst bewerkt:
Zat ik ook al aan te denken, maar wil eigenlijk geen blauw licht, en zover ik kon vinden zijn er weinig tot geen wit?

4300K is wat je dan wil. 4300K is feitelijk dezelfde kleur als je halogeenlampen maar in de praktijk blijkt dat bij vrijwel iedere set de kleurtemperatuur iets hoger is dan geadverteerd. In dit geval is mijn ervaring dat 4300K vaak gewoon helder wit is.
 
Xenon heb je in verschillende "kleurtemperaturen"
3000 = wit, hoe hoger je gaat, des te blauwer t wordt.
In NL is 8000K-(elvin) het hoogst toelaatbaar/ toegestaan..
Maar 12000 bestaat ook (=paars)
 
Zat ik ook al aan te denken, maar wil eigenlijk geen blauw licht, en zover ik kon vinden zijn er weinig tot geen wit?

4300K is wit licht
6000 is een tintje blauwe gloed in de lamp maar merk je niet in het lichtbeeld.

Ga wel voor een merk setje of bouw een lens in. De goedkope losse lampjes hebben vaak veel strooi licht.
Een lens is wat dat betreft het beste maar ook best wat werk met daaraan hangende risico's.

Ik zou niet durven te garanderen dat het plaatsen van een H7 of H4 lamp (55watt) in combinatie met adapter geen schade aan de reflector zal aanbrengen. Je gaat dan immers 20watt omhoog wat flink wat meer warmte met zich meebrengt..

Xenon is ongeveer 35 watt en zal kwa warmte wel goed moeten gaan.
 
Laatst bewerkt:
55 watt zal geen problemen geven, tenzij er ineens licht ontvlambaar plastic gebruikt wordt.
Maar ik neem aan dat t plastic van koplampen niet erg veel zal verschillen.
Als je de 60watt voorbij gaat, stijgt de warmte ontwikkeling met het dubbele..
Dat is dan weer t voordeel van xenon...
Anders wachten tot 2031, dan komt r een licht-inductie lamp op de markt met meer licht met 5% verbruik tov heden...
:X
 
Xenon retrofit kitjes zijn bijna altijd 35 watt en xenon heeft per definitie een hoger rendement (wordt dus minder warm dan een 35w halogeenlamp). In een 55w reflector hoef je helemaal niet na te denken over warmteontwikkeling, die is er namelijk nauwelijks.

Wat wel een probleem met voornamelijk goedkopere setjes is dat deze vaak niet echt UV afscherming hebben. Na verloop van tijd kan dan een zwarte brandvlek in je reflector ontstaan. Of en hoe snel dot gebeurt is helemaal afhankelijk van de reflector.
 
Laatst bewerkt:
Interessant, had niet eens aan de reflector gedacht, heb even gekeken, wil inderdaad wel gewoon "wit" licht hebben. Zal een aan het shoppen gaan, dank voor alle opheldering! :)

Xenon zal hem dan worden. :Y

Wat wel een probleem met voornamelijk goedkopere setjes is dat deze vaak niet echt UV afscherming hebben. Na verloop van tijd kan dan een zwarte brandvlek in je reflector ontstaan. Of en hoe snel dot gebeurt is helemaal afhankelijk van de reflector.
Hoe weet ik of dat het geval is? Hoezo zou een brandvlek ontstaan als zo'n xenon lampje minder hitte produceert als een halogeen? :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan