Wat is dit voor onderdeel? (Suzuki GSX-R 750 K6)

Basdm

Rookie
10 aug 2011
26
0
Hey gasten,

Ik ben bezig met het monteren van een Round 12 bar op mijn Suzuki GSX-R 750 K6. Daarvoor moet ik het een en ander van mijn frame demonteren aan de achterkant waaronder een onderdeel waarvan ik niet weet wat het is (zie foto's). Ik heb een foto van de 12 bar op de website en 2 foto's van het onderdeel op het frame toegevoegd. Iemand enig idee waar dit onderdeel voor dient en wat er zou gebeuren als ik deze demonteer en ga rijden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr Bas

2dakhf4.jpg


2rysle9.jpg


2whjeib.jpg
 
NR18.
2006 Suzuki GSX-R750 ELECTRICAL | Cheap Cycle Parts

Het is een Servo voor je uitlaat systeem;
2006 Suzuki GSX-R750 MUFFLER | Cheap Cycle Parts

Part nr 33970-41G00
Weglaten ervan resulteert in een F1 foutcode.


5 minuten google werk :+


Super, bedankt man! Handige site ook.
Maar een F1 fout code dus. Het effect van deze servo is dus iets meer power in je RPM range? Maar merk je daar daadwerkelijk zoveel van? Ik zal dan proberen deze op een andere plek te monteren. Lijkt me niet handig om deze eruit te halen dan :N
 
Ik heb een video gevonden waar iemand claimt het juist beter zou zijn dit onderdeel te verwijderen voor een betere 'throttle response'. Meningen over dit verhaal?

Zie link
 
Het is een obstakel in je uitlaatsysteem, bij een racesysteem zit de klep er niet in. Maar zolang de klep nog in je uitlaat aanwezig is kan je niet zomaar de aansturing (servo) verwijderen.

Het nut van zo'n klep? De eerste systemen waren bedoeld om meer koppel te creëren bij lage toerentallen. Tegenwoordig is het alleen een vlinderklep net voor de einddemper, om de motor stiller te maken bij kritische toerentallen. Al zullen er genoeg mensen zijn die vinden dat de hedendaagse systemen ook bedoeld zijn voor meer koppel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij mijn Z1000SX de klep eruit gegooid en merk geen verschil. Ik heb onlangs een GSX R1000K4 erbij gekocht en afgelopen weekend ook van die motor de klep verwijderd door de linkpijp te vervangen. Ik moet er nog op gaan rijden, maar verwacht ook hier geen verschil.
Overigens kreeg ik wel een FI melding, maar die is eruit te halen door het juiste kabeltje uit de stekkerdoos van de CDI te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Je kan hem er af halen en het kabeltje doorlussen (dacht ik) en dan heb je geen FI melding.
Staat vast een how to op gixxer.com of gsxr.com. Het is een bekende mod.

Bij dit model zit die er in om onderin meer koppel te creëren aldus Suzuki. Ik heb zelf een 750 k6 gehad waar die gewoon in zat en aantal keer op een 600 k6 gereden waar die niet in zit. Ik kan tussen die 600 en mijn huidige 600rr maar weinig verschil merken onderin (allebei niks :+ ). Volgens mij is dus zeer minimaal wat betreft het koppel.

Het is daarnaast een storingsgevoelig ding op deze generatie GSXR. Samen met de gear indicator sensor, spanningsregelaar en soms dynamo.

Als je toch bezig bent zou ik hem er uit halen. Kwestie van tijd tot die gaat haperen als je pech hebt. Dan beweegt die niet meer goed en krijg je de FI melding.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad ingebouwd voor "mileu eisen"/lawaai beperkingen. je merkt er weinig van zolang je motor niet verder word aangepast na verwijderen:
gsxr1000_tuning.jpg


volgens mij kan je deze verwijderen zonder FI (geen f1) Fuel Injection melding. Hier heb je evt een handleiding:

Op mijn K6 de boel uitwendig eraf gesloopt, zodat de klep openblijft staan (minimale restrictie). Erna R-55 yoshimura eronder gehangen met een ander luchtfilter. Toen de motor "op maat" laten afstellen door Marc Hoegee en zodoende met alles bij elkaar toch redelijk wat winst kunnen boeken. Hij vertelde mij dit ook voor ik de "EXCVA" eraf haalde. Dus ben je van plan hem is goed af te laten stellen en heb je ook een andere pijp erop zitten dan kan je redelijk wat winst boeken, vooral in de soepelheid met trekken van je motor.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad ingebouwd voor "mileu eisen"/lawaai beperkingen. je merkt er weinig van zolang je motor niet verder word aangepast na verwijderen:
[afbeelding]

volgens mij kan je deze verwijderen zonder FI (geen f1) Fuel Injection melding. Hier heb je evt een handleiding:

Op mijn K6 de boel uitwendig eraf gesloopt, zodat de klep openblijft staan (minimale restrictie). Erna R-55 yoshimura eronder gehangen met een ander luchtfilter. Toen de motor "op maat" laten afstellen door Marc Hoegee en zodoende met alles bij elkaar toch redelijk wat winst kunnen boeken. Hij vertelde mij dit ook voor ik de "EXCVA" eraf haalde. Dus ben je van plan hem is goed af te laten stellen en heb je ook een andere pijp erop zitten dan kan je redelijk wat winst boeken, vooral in de soepelheid met trekken van je motor.
Fault indication.
 
Top gasten, bedankt voor al jullie reacties! Zeer nuttig allemaal.
Ik heb zelf alleen een sportdemper (shorty) van Taylormade. Geen volledig race-uitlaatsysteem.

Ik kreeg ook een tip van G&G shop voor degene die hier ook in geïnteresseerd zijn; er bestaat een Servobuddy. Je demonteert dan inderdaad gewoon de originele servomotor, en daarna kun je deze buddy gewoon inpluggen op dezelfde stekkers. Je zult dan ook geen last hebben van de FI melding.
Link: ServoBuddy servo eliminator 2006-2007 Suzuki GSXR-750
 
Laatst bewerkt:
Top gasten, bedankt voor al jullie reacties! Zeer nuttig allemaal.
Ik heb zelf alleen een sportdemper (shorty) van Taylormade. Geen volledig race-uitlaatsysteem.

Ik kreeg ook een tip van G&G shop voor degene die hier ook in geïnteresseerd zijn; er bestaat een Servobuddy. Je demonteert dan inderdaad gewoon de originele servomotor, en daarna kun je deze buddy gewoon inpluggen op dezelfde stekkers. Je zult dan ook geen last hebben van de FI melding.
Link: ServoBuddy servo eliminator 2006-2007 Suzuki GSXR-750
Die zijn inderdaad te koop, maar vaak helemaal niet nodig. Je kunt je dan de 70 euro besparen. Bij de Z1000SX kun je gewoon de twee kabels uit de servomotor halen en de motor laten zitten. Bij de GSX R K4 springt de motor na het verwijderen van de kabels naar een andere stand waardoor de FI melding ontstaat. Het verwijderen van een kabeltje uit de CDI lost het probleem op. Dat is een minuut werk. Ik weet niet hoe dit bij de K6 geregeld is, maar kwam op youtube er wel filmpjes van tegen.
 
Fault indication.

uit de manual van de gsx-r :

FI is Fuel Injection (algemene fout die hij zo omschrijft, word met uitlezen verduidelijkt met een nummer , de tabel is aangekondigd met: GSXR Fuel Injection (FI) Code List: )

SD is de andere die hij wegschrijft als stuurdemper solanoid , voltage accu en of snelheidsensor foutmeldingen geven
 
Laatst bewerkt:
Als je een probleem met jouw gear indicator sensor of met jouw servo hebt (of met iets anders dan de injectie) dan staat daar ook FI en geen SD bij de K6\K7.

Rare woordkeuze van Suzuki.
 
Het is een obstakel in je uitlaatsysteem, bij een racesysteem zit de klep er niet in. Maar zolang de klep nog in je uitlaat aanwezig is kan je niet zomaar de aansturing (servo) verwijderen.

Het nut van zo'n klep? De eerste systemen waren bedoeld om meer koppel te creëren bij lage toerentallen. Tegenwoordig is het alleen een vlinderklep net voor de einddemper, om de motor stiller te maken bij kritische toerentallen. Al zullen er genoeg mensen zijn die vinden dat de hedendaagse systemen ook bedoeld zijn voor meer koppel.
Ah, sjoemelsoftware
 
Nou dat was ironisch genoeg, na het demonteren van de servomotor kwam ik erachter dat deze helemaal niet meer aangesloten zat op de klep in de uitlaat. Ook was draadje 30 op de stekker al doorgeknipt. Dus de werking en de storing was er al uit, en daarbij nu ook de servomotor zelf. Bedankt voor jullie hulp!
 
Terug
Bovenaan Onderaan