XS 400 start niet

MasterB

Rookie
12 jul 2015
24
0
Heemstede
Ik heb een probleem met mijn Yamaha XS400 en hoop dat iemand mij hier verder kan helpen.

Sinds enkele weken heb ik de motor in mijn bezit. Overgenomen van een vriend van me omdat hij niet meer wilde starten en hij er zelf niet aan wilde beginnen.
Hij vertelde me dat hij de laatste keer wilde starten toen er plotseling benzine via zn luchtfilter naar buiten kwam. Hij is daarna weggezet en niet meer naar om gekeken.

Ik heb daarom de carburateur gedemonteerd en gereinigd. Er zat inderdaad wat viezigheid in wat op roest leek. Beninetank gespoeld (lijkt toch erg schoon) en benzinefilter tussen de tank en carb geplaatst. Metteen maar een paar K&N luchtfilter er tussen gezet.
Toch wil hij op dit moment niet starten. Ik heb al meerdere dingen nagekeken;
- bougies zijn zwart (afstelling moet dus nog beter, wellicht is dit opgelost door de andere luchtfilters) maar vonken beide wel goed. Bougies zijn echter volledig droog, ook na enkele keren starten.
- als ik wat deo in mn inlaat spuit wil hij even aanslaan maar reageert niet op de gashendel. Slaat dan direct ook weer af.
- met mn hand op de inlaat voel ik dat hij vacuum wil trekken en wordt mn hand nat van de benzine. Als ik de inlaat wat afdek met mn hand wil hij heel even aanslaan, maar stopt alweer snel.

Iemand suggesties waar ik verder naar kan kijken of hem lopend te krijgen?
 
-klepspeling in orde?
Brandstoftoevoer in orde?vlotterniveau in orde?
ontstekingstijdstip in orde?
wat is de kleur van de vonk?
Hoe oud is de benzine die er in zit?
Bougies al vervangen?
 
Start hij wel met choke?
Zet de originele luchtfilters eens terug?

Als hij niet start, moet je niet meteen van alles tegelijk gaan veranderen. Stap voor stap. Misschien deed hij het wel na de reinigingsbeurt, maar loopt hij door deze filters weer te arm.
 
Met K&N luchtfilter, bedoel je daarmee die kegels die je rechtstreeks op de carburateur zet of een vervangingsfilter die je in het filterhuis doet?

Die kegels maken een goede afstelling namelijk wel een stuk moeilijker.

Zou die nog wel om moeten starten.

Om te beginnen naar de problemen van de vorige eigenaar kijkend zou ik op zijn minst de olie ook vervangen.

De carbs, heb je die ultrasoon (laten) reinigen? of heb je ze door gespoeld terwijl ze volledig gemonteerd zaten. Er zitten namelijk veel kleine rotkanaaltjes in een carb waarvan elk daarvan verstopt kan zitten en problemen kan veroorzaken.

Weet je zeker dat je de choke goed hebt aangesloten en dat deze goed werkt? Als je namelijk de luchttoevoer met de hand afsluit ben jij op dat moment een chokeklep.

Eventueel trachten de motor te starten door zelf "handmatig" ;) te choken en hem op die manier iets te laten lopen.

Als de bougies trouwens zwart zijn doe je er goed aan om alvast nieuwe te zetten. Het zijn er toch maar twee. ;) Beter met een goede basis beginnen.

db
 
sammie, bedank voor je snelle reactie.
klepspelling nog niet bekeken. Is dit het eerste waar je aan denkt? Dan zal ik me daar vanmiddag eens in verdiepen.
Ontstekingsafstelling ben ik nog niet erg thuis in. Deze is niet veranderd tav toen de motor nog prima liep. Zal ik me ook in gaan verdiepen.
Brandstoftoevoer lijkt me in orde, want er staat benzine in de vlotterkamers en mn hand werd nat van bezine bij de inlaat.
Kleur van de vonk was blauw, meen ik. Maar zal dat vanmiddag ook nog eens goed bekijken. Bougies nog niet vervangen omdat ze goed vonkte, maar ook dat zal ik eens proberen.
 
LOL, tegen de tijd dat ik mijn reactie getypt had waren er alweer nieuwe reacties! Ook jullie bedankt voor de superssnelle reacties.
Oude filterbox was compleet stuk, deze kan ik dus niet terugplaatsen helaas. Heb nu idd die kegelvormige K&N filters erop zitten. Ook met choke wil hij niet starten, dit maakt geen enkel verschil. Ook gas geven geeft geen verschil.
Dirtbag, waarom olie vervangen? Wat is de gedachtegang hierachter?
Ik heb de carb compleet verwijderd en uit elkaar gehaald. Deze grondig schoongemaakt met wasbenzine en een tandenborstel. Sproeiers doorgeblazen met lucht. Dus niet ultrasoon laten reinigen.
Choke heb ik goed aangesloten en hij beweegt goed op en neer. De preciese werking van een choke ken ik nog niet, dus weer iets aan huiswerk voor vanmiddag. ;)
Vanmiddag zal ik eerst mn bougies eens vervangen.
 
Vervang dan ook gelijk de bougies van de motor.. en mijn tip- probeer aan een origineel luchtfiltersysteem te komen.. jappen worden nogal eens geknepen op lufi-systemen..
 
Dirtbag, waarom olie vervangen? Wat is de gedachtegang hierachter?


....Hij vertelde me dat hij de laatste keer wilde starten toen er plotseling benzine via z'n luchtfilter naar buiten kwam. Hij is daarna weggezet en niet meer naar om gekeken......

Als het uit de luchtfilter zeek, kan het ook de andere kant op zeiken, in de cilinder, op de zuiger, langs de zuiger, in het carter. Daardoor verdunt je olie. Misschien dat de benzine nu al wel weer verdampt is maar de olie kan nog steeds naar de filestijnen zijn. D'r gaat maar iets van 2,5 liter in dus even andere olie kost je de kop niet.

Als je de luchtinstroom wilt beperken van de K&N's kun je een stukkie tape er om heen maken om de oude box te simuleren (eventueel met vuil filter ;) )

db
 
Als het uit de luchtfilter zeek, kan het ook de andere kant op zeiken, in de cilinder, op de zuiger, langs de zuiger, in het carter. Daardoor verdunt je olie. Misschien dat de benzine nu al wel weer verdampt is maar de olie kan nog steeds naar de filestijnen zijn. D'r gaat maar iets van 2,5 liter in dus even andere olie kost je de kop niet.

Als je de luchtinstroom wilt beperken van de K&N's kun je een stukkie tape er om heen maken om de oude box te simuleren (eventueel met vuil filter ;) )

db
Die ouwe harley's hadden daar nog wel eens last van.
En boem zij het blok dan
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor! Hij doet het!!
Bougies vervangen, maar maakte geen verschil. Met en zonder filter geprobeerd. Uiteindelijk de benzinekraan op de pre-stand even goed laten doorlopen, en ineens deed hij het! Heb hem 5 minuten laten pruttellen. Toen hij was afgekoeld nog eens geprobeerd, en hij startte direct! Hoera! Waarschijnlijk dus wat hardnekkige lucht in de carb.
Vanavond met een vriend de kleppen eens nakijken, en dan kan ik weer verder met mn project. Zal binnenkort wel een topic aanmaken hoe ik van deze XS400 een cafe-racer ga maken (goh...origineel ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan