SV650 spanningsregelaar kaduuk?

MathijsZ

Rookie
19 okt 2014
3
0
Haren
Hallo alemaal,

Mijn '99 SV650 heeft onlangs een probleem met laden van de accu. Starten met volle accu wil prima, en tijdens het rijden merk je niks qua lopen van de motor, maar na een lange rit is de accu nagenoeg leeg. Lichten van instrumentenpaneel flikkeren al tijdje stationair, dus laatst maar eens de laadstroom gemeten, die ontzettend variabel was (5000 rpm gemeten), soms 12.7 volt en soms 17 volt.

Accu is 100% naar mijn weten, geeft 12.76 volt met contact uit en 12.4 met lampen aan en motor uit. Denk dus dat het mijn spanningsregelaar is, maar toen ik de kabelboom na liep vond ik een bijna doorgebrande/knapte losse draad van het starter circiut (foto attachment). Kunnen de twee dingen met elkaar samenhangen of is er iets anders aan de hand?

Alvast bedankt!
full
 
Mathijs nog welkom op 't (echte) Forum.
Je kan de accu natuurlijk leeg rijden wanneer er geen laadstroom meer is bij minder toeren. Dit is niet goed voor de motor omdat de ontsteking niet naar behoren werkt. Kijk eens op eBay.com of er in Hong Kong nog een regulator voor de Suzuki gemaakt wordt, bij een motorsloper voor een tweedehandse of via de reparateur een dure kopen met garantie van goede werking. Niet doorrijden met hoge spanning en zware laadstroom.

Op het forum staat een handleiding voor het meten van de dynamo maar bij de garage hebben ze betere meet apparatuur. Ik denk dat het beste beide gecontroleerd kunnen worden. De regulator/rectefier geldt echt wel als kapot wanneer die de stroom niet kan beperken. Hoewel die de overtollige stroom moet kunnen afvoeren naar massa en het zou wel eens zo een draad kunnen zijn die richting min pool gaat.

Het lijken mij geen brandsporen, toch? Soldeer het maar eens voorzichtig en meet dan opnieuw.
 
Zelfde probleem. Wel een tijdje doorgereden en accu paar keer opgeladen. Probleem wordt steeds groten. Accu gaat steeds sneller leeg en tijdens het rijden, als ie is afgeslagen, dan hoor je 'm snel tikken bij starten. Daarna bij koude motor, lege accu.

Hoofdzekering (30A) is er ook twee uit geknald.


Help ik heb zadelpijn...van het fietsen! :Z


Groet Leon
(l.wezenbeek@upcmail.nl)
 
Dat de accu al 0,4volt zakt bij alleen je lichten aan vind ik best veel?
Laat de accu bij een accu boer gewoon testen op zijn capaciteit.
Dan weet je of hij echt nog wel oke is (en anders kan je meteen zaken doen bij de accuboer ;-)

PS wat is bedoel je met variabele laadspanning! want het klopt dat het met je toeren iets varieert!

PS2 onder welke omstandigheden klapte de zekering er uit ?

meer info aub
 
Laatst bewerkt:
Hi Norwin, de zekering klapte er gewoon uit tijdens remmen voor een stoplicht.

het bericht over variabele laadspanning was niet van mij, maar ik ga het doormeten.

Zie nu pas dat jij en TS door elkaar lopen in dit topic...
jullie zullen vast niet het zelfde probleem / oplossing hebben ;-)
Anders was er wel een Q&A die voor iedereen meteen de oplossing kon bieden ;)

Maar de 30A er uit is serieuze kortsluiting en als dat bij remmen optreed. Dan kan het te maken hebben met de kracht die er tijdens vertragen is. Kabels en stekkers willen dan naar voren toe. Als er ergens een beschadigde kabel is maakt hij misschien op dat moment kortsluiting. Echter als alleen de 30A er uit gaat, moet je eerst maar goed nalopen wat er allemaal aan dat circuit vast zit. De af en toe problemen in de elektra zijn vaak hele simpele dingen die ontzettend moeilijk te vinden zijn ;-) kortom als storing zoeken niet echt je ding is, haal er hulp bij van vrienden die er gevoel mee hebben.
 
meten is inderdaad weten in dit geval

Even meten hoeveel laadspanning je hebt bij de spanningsregelaar zelf, en ook bij de accu.
Als daar verschil inzit, dan heb je ergens weerstand in de kabelboom.

Meet ook de laadstroom vanaf de dynamo, ik weet zo niet wat de waardes voor een sv650 zouden moeten zijn, maar dat valt op te zoeken.

Als je alles gemeten hebt, dan kan je pas conclusies trekken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan