yamaha R6 1999 model 2000 welke problemen

Stienes

Rookie
4 nov 2015
2
0
Hoi ,

Ik was al geruime tijd van zin een moto te kopen om mee beginnen te rijden .
Nu is het wel niet echt de periode meer , maar toch voor volgend jaar .
Ik kan van een buurman een yamaha R6 kopen , bouwjaar 1999 model 2000 .
Dit voor een schappelijke prijs .
Maar ik stel me toch vragen of ik bij dit type moto en van dit bouwjaar op bepaalde dingen moet letten voor ik hem koop ?

Zijn er problemen geweest met dergelijke motor in het verleden die vaak opduiken enz ?

Thanx.
 
Ik dacht dat dit het type was dat wel last van scheurende cilinderwanden had.
Kijken of hij zowel koud als warm mooi blijft lopen en geen vermogen verliest.

Voor de rest de 'standaard' lijstjes voor gebruikte motoren hanteren uiteraard.
 
Er zullen gerust genoeg R6jes uit 1999/2000 rondrijden die nooit problemen hebben. Maar ik zou nooit maar dan ook nooit een R6 kopen uit dat bouwjaar. Google even op "cilinderwand R6" en je krijgt meer hits dan rijdende R6jes uit die jaren.
 
Ik heb zelf ook een gehad maar je weet gewoon nooit of en wanneer die probleem zich voordoet, en als het gebeurt is de motorfiets schroot.
Koop liever een andere.
 
Ik denk dat in verhouding het cilinderwand probleem best meevalt...mijn 6je is 15 jaar oud en heeft er (nog) geen problemen mee gehad.
Verder kunnen er versnellingsbakproblemen zijn zoals uit zn versnelling schieten bij hard optrekken, dit kan eventueel de schakelvork of een simpel veertje zijn.
Verder zijn het inderdaad gewoon de standaard dingetjes die je moet checken.
 
Tja nu begin ik echt wel te twijfelen als ik deze verhalen lees .
Volgens buurman nooit problemen gehad .

Ik kan die moto echt aan een schappelijke prijs kopen en de staat van de moto valt echt wel mee hoor ( zoals krassen en kuip ) is zelfs bijna niets aan te zien .

De buurman heeft een scheiding achter de rug en zijn huis is verkocht hij gaat op een appartement wonen dus geen plaats .

Gisteren heeft hij nog een mail gestuurd dat ik hem voor 1250 € kan hebben .
 
Tja er zullen ongetwijfeld vele r6jes zijn uit dat bouwjaar die 100.000km op de klok hebben waar nooit problemen mee zijn geweest. Er zijn ook verhalen van r6jes uit 99 tot 02 die bij 15.000 al kapot liepen.

Ik heb zelf ook een motor gehad van het type rj03 (bouwjaar 99-02), nooit problemen mee gehad. Uiteindelijk de motor weg gedaan en een nieuwer type r6 gekocht omdat ik het risico niet wilde lopen dat ie kapot zou lopen.

Je moet je niet bang laten maken door alle horror verhalen maar je moet je wel beseffen dat je een type motor op het oog hebt waar gewoon problemen mee zijn. Als jij het risico wilt lopen moet je dat gewoon doen en lekker genieten van het rijden!

Edit: als jij de DSG versnellingsbakken van VW en Audi googled lees je ook alleen maar bakken met ellende. De goede verhalen van mensen lees je niet, omdat die niet op dergelijke fora te vinden zijn...
 
Laatst bewerkt:
icon__stupid.gif


Je kan altijd nog €1000,- bieden, ik zou het er niet voor laten...
 
Laatst bewerkt:
Tja er zullen ongetwijfeld vele r6jes zijn uit dat bouwjaar die 100.000km op de klok

Edit: als jij de DSG versnellingsbakken van VW en Audi googled lees je ook alleen maar bakken met ellende. De goede verhalen van mensen lees je niet, omdat die niet op dergelijke fora te vinden zijn...
Ja die dsg bakken zijn ook kut inderdaad en reparatie is rete ingewikkeld en duur. Maar daar ging het niet over je kan die motor natuurlijk kopen maar hou dan in gedachten dat deze motor elk moment zelfmoord kan plegen en dan is het gelijk einde verhaal voor die motor ( geen vervang blok voor te vinden). Dus de vraag is of je dat wil 1250 euro is wel te overzien natuurlijk, al zou ik liever een betrouwbaar gebleken motor kopen.
 
Tja voor 1250 zou ik hem wel kopen.
Zijn er nog genoeg die er zelfs mee op het circuit rondjes rijden, jaar in, jaar uit!

uit eindelijk komt er aan elke motor ooit een einde... en als dat komt door een defect of versleten motor kan je altijd nog de rest los verkopen (zelf het kenteken en frame, zijn geld waard)

Of als je het echt wilt.. ook een motorblok Dekkermotor heeft sowieso 3 losse motorblokken te koop!!!
Dekker Motor Parts uit Hapert voor motoren, onderdelen en accessoires
 
Mijn R6 heeft inderdaad onlangs 100k aangetikt. Alleen is dit al mn 3e blok.... En nee ik rag dat ding niet af. Rijdt rustig zolang hij nog koud is, ververs altijd op tijd de olie (of dat er nou mee te maken heeft of niet), bespaar nooit op onderhoud etc, ook zodra hij warm is doe ik niet heel gek ofzo. Natuurlijk had ik bij het 2e kapotte blok wat anders moeten kopen maar ja... leergeld noem ik het maar. En liefde maakt blind :P Zoals gezegd dus cillinderwand problemen en de 2e versnelling. Van dat laatste heb ik overigens geen last gekregen. Er zijn genoeg R6'jes die daar dus geen last van hebben maar ik zou het risico niet nemen. Niet zolang er nog genoeg andere gave fietsen te koop staan. Als ik weer een keuze mocht maken voor een eerste motor zou het niet deze worden. Ook al is het behalve die 2 problemen een hele fijne fiets.

Las net dat je hem voor 1250 hebben. Dan zou ik het weer wel doen hahah. Dat is echt geen geld voor zo'n mooi ding. En als hij toch die problemen krijgt is de financiele schade niet al te groot. Koop je daarna gewoon een ander ding. En anders heb ik nog wel een paar blokken voor je liggen :+
 
Laatst bewerkt:
De problemen met de cilinderwand / kantelende zuigers is relatief makkelijk te herkennen.

Je kan een compressietest (laten) uitvoeren , waarbij je test of de dichting tussen zuiger en cilinderwand nog voldoende is. Zijn de waardes Ok. Kun je met iets meer zekerheid de beslissing maken.
 
De problemen met de cilinderwand / kantelende zuigers is relatief makkelijk te herkennen.

Je kan een compressietest (laten) uitvoeren , waarbij je test of de dichting tussen zuiger en cilinderwand nog voldoende is. Zijn de waardes Ok. Kun je met iets meer zekerheid de beslissing maken.

En 1000km later nog plof zeggen... :z

Zijn genoeg andere merken types :]


:W
 
Hoi ,

Ik was al geruime tijd van zin een moto te kopen om mee beginnen te rijden .
Nu is het wel niet echt de periode meer , maar toch voor volgend jaar .
Ik kan van een buurman een yamaha R6 kopen , bouwjaar 1999 model 2000 .
Dit voor een schappelijke prijs .
Maar ik stel me toch vragen of ik bij dit type moto en van dit bouwjaar op bepaalde dingen moet letten voor ik hem koop ?

Zijn er problemen geweest met dergelijke motor in het verleden die vaak opduiken enz ?

Thanx.
Hoi Oma,
Nu toch best nieuwsgierig, heb je de R6 uiteindelijk overgenomen van je buurman?
 
Terug
Bovenaan Onderaan