bougiedoppen voor een fazer

doggy1966

Die hard MF'er
22 jun 2009
718
2
http://www.motozoom.nl/index2.cfm?pagina=webshop

ik word er zo langzamerhand moe van...misschien dat jullie kunnen helpen..
mijn vrouw haar fazer loopt erg beroerd, nu blijken de bougiedoppen door te slaan.
gewoon even nieuwe bougiedoppen erop en klaar zou je denken......nou zo makkelijk gast dat blijkbaar weer niet.
de yamaha dealer heeft de doppen, maar vraagt 228 euro per dop, of ze compleet met bobine zijn kon hij niet zeggen.
nu lijkt mij dat wel heel belachelijk duur, daar de doppen gewoon van de kabel los gehaald kunnen worden.
ondertussen al een stuk of 5 motorzaken af te zijn geweest word het er niet makkelijker op.
de bougiedoppen passend op de fazer kun je blijkbaar schudden, of ze zijn te kort of je moet gewoon rechte doppen nemen.
uiteindelijk heb ik de moed maar opgegeven en ga ik voor de rechte doppen.
nu heb ik als advies deze doppen gekregen om te kopen ( zie link )

Maar deze doppen zijn voor 14mm bougie's.
nu heb ik de bougies opgemeten, maar de bougies zijn maar 10mm......zelfs de dikke bougies, die bijvoorbeeld in bromfietsen zitten die zijn niet eens 14mm.
ik snap ook niet waar de maat 14mm vandaan komt, en dat er niet gewoon dezelfde doppen te koop zijn die er standaard op zitten.

iemand een adres waar je passende doppen kan kopen?
Bougies zijn 10mm en de kabeldikte is 7mm
 
Het lijkt me niet normaal dat de vonk minder weerstand ondervindt via de dop dan die halve mm naar de andere electrode.

Ik zou dan eerder bougies zonder weerstand plaatsen (zijn ook nog goedkoper), en/of de electrodenafstand verkleinen.

Tja soms.......

Weet je hoe hoog de weerstand is van een bougieopening, waarom ze dus hebben gekozen voor een systeem waarbij de spanning vele malen hoger moet zijn dan de 12 v die je aan boord hebt.....

En als er dus een barstje/scheurtje/beschadiging optreed in het circuit voor de bougie, en er komt ook nog lekker vocht in die omgeving, dan gaat de spanning heel snel een andere weg zoeken.....

Dus een andere bougie of de afstand verkleinen is tegen alle regels in van het gezonde verstand
 
Ik heb net de rechte bougie doppen erop gezet....motor rijd weer perfect...
geen vonken meer bij de bougie doppen...
kosten 26 euro incl verzendkosten..ruim 200 euro uitgespaard..
ik blij...en het belangrijkste...mijn vrouw weer blij
 
Ik heb net de rechte bougie doppen erop gezet....motor rijd weer perfect...
geen vonken meer bij de bougie doppen...
kosten 26 euro incl verzendkosten..ruim 200 euro uitgespaard..
ik blij...en het belangrijkste...mijn vrouw weer blij
Mooi zo :)

Kwestie van de juiste dingen op de juiste manier vervangen.
En het hoeft niet altijd OEM te zijn. NGK maakt prima bougiedoppen, tis alleen een kwestie van maat en vorm.
 
Precies.....
misschien een idee om een topic te beginnen met vervangende onderdelen...
dit spaart mij toch 200 euro uit...en ik denk dat je wel vaker ergens een hoop geld mee kunt uitsparen door universele onderdelen te gebruiken...
 
Precies.....
misschien een idee om een topic te beginnen met vervangende onderdelen...
dit spaart mij toch 200 euro uit...en ik denk dat je wel vaker ergens een hoop geld mee kunt uitsparen door universele onderdelen te gebruiken...

Dat soort sites zijn er al voldoende en als je (gewoon) originele onderdelen wil bestellen dan is de fabrikant vaak écht de beste optie.
 
Hoi Doggy1966,

Sinds kort heb ik ook bougiedop problemen sinds mijn bougie afgebroken is bij mijn fazer. Hij klikt niet goed op de bougie en heeft hierdoor waarschijnlijk speling. Ik heb inderdaad hetzelfde probleem dat dealer geen ngk doppen hebben, het wordt zelfs afgeraden. Welke ngk doppen heb jij erop gezet? Een orginele dop kost ongeveer 65 euro.

Alvast bedankt voor je reactie,

Sjoerd Wijnhoven
 
Hoi Doggy1966,

Sinds kort heb ik ook bougiedop problemen sinds mijn bougie afgebroken is bij mijn fazer. Hij klikt niet goed op de bougie en heeft hierdoor waarschijnlijk speling. Ik heb inderdaad hetzelfde probleem dat dealer geen ngk doppen hebben, het wordt zelfs afgeraden. Welke ngk doppen heb jij erop gezet? Een orginele dop kost ongeveer 65 euro.

Alvast bedankt voor je reactie,

Sjoerd Wijnhoven
Welke dealer raad wat precies af, en waarom?

En nog interessanter, hoe kan het dat je bougies is afgebroken?
 
Welke dealer raad wat precies af, en waarom?

En nog interessanter, hoe kan het dat je bougies is afgebroken?

Waarschijnlijk een niet passende bougiesleutel van de Gamma gebruikt om de bougie te kunnen lossen.....

Maar waarom blijven mensen toch altijd maar denken dat het goedkoper is om allerlei aftermarket onderdelen van een willekeurige Internet aanbieder te bestellen als je via Yamaha ineens het goede onderdeel kunt krijgen?
 
Waarschijnlijk een niet passende bougiesleutel van de Gamma gebruikt om de bougie te kunnen lossen.....

Maar waarom blijven mensen toch altijd maar denken dat het goedkoper is om allerlei aftermarket onderdelen van een willekeurige Internet aanbieder te bestellen als je via Yamaha ineens het goede onderdeel kunt krijgen?
En dan ook nog te lui om zelf een zoekterm in google te zetten... :')
 
Het bovenste pinnetje van de bougie waar je de dop op klikt zat los op plastic. Hierdoor is er oxidatie ontstaan in de bougiedop en waarschijnlijk wat speling want ik hoor heb niet klikken als ik hem op de bougie klik.
Mijn monteur in het dorp heeft naar vervangende doppen geïnformeerd en deze zijn er niet, heb dus orginele besteld. Nu lees ik hier toch vervangers vandaar de vraag.... kon nergens typenummers vinden.
 
Het bovenste pinnetje van de bougie waar je de dop op klikt zat los op plastic.
Ik probeer het te begrijpen, maar kom er even niet uit.
Er zit geen enkel deel plastic aan een bougie namelijk.
Hierdoor is er oxidatie ontstaan in de bougiedop en waarschijnlijk wat speling want ik hoor heb niet klikken als ik hem op de bougie klik.
Zelfs al zou een bougiedop los zitten op de bougie, dan is dat an sich geen oorzaak van ontstaan van oxidatie.
Speling levert uiteraard wel problemen op.
Oxidatie zou op zich ook nog te verhelpen kunnen zijn.
Speling in de dop moet na gegaan worden hoe dat kan.
Mijn monteur in het dorp heeft naar vervangende doppen geïnformeerd en deze zijn er niet, heb dus orginele besteld. Nu lees ik hier toch vervangers vandaar de vraag.... kon nergens typenummers vinden.

Ik vind zo talloze alternatieven, als ik 5 minuten aan google besteed.
 
Hoi Martell,

Ik bedoel het topje wat los zat op de bougie. Zie afbeelding.

Ik kan echter op internet geen alternatieven vinden, dit komt waarschijnlijk doordat ik er geen verstand van heb en geen ervaring mee heb.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan