Welke draad voor het opnieuw wikkelen van spoelen?

SGTI16V

Die hard MF'er
13 jun 2015
342
1
Haarlem
Ik ben van plan om van wat ontstekingen de wikkelingen te vervangen. En bij wat andere motoren extra wikkelingen toe te voegen voor hogere opbrengst.

Mijn vraag is welke draad ik nu moet gebruiken hiervoor?

Ik had zelf deze op het oog:

G2 Gelakt koperdraad (wikkeldraad) 1mm gelakt koper

Ik moet gelakte koperdraad hebben begrijp ik. Maar verder weet ik niet waar ik op moet letten.
Het gaat om ontstekingen van crossmotoren, staan genoeg how-to's op internet en welke dikte draad te gebruiken. Staat alleen nergens iets over waar de draad verder aan moet voldoen.

Kan iemand mij dit uitleggen :)
 
de draad leverancier zal je dat waarschijnlijk wel kunnen uitleggen.

op een Kawa KR1 stator zitten 3 apparte wikkelingen voor de ontsteking (naast de andere) en die 3 gaan wel eens (regelmatig) kapot. op die 3 wikkelingen waren gelijktijdig 3 draden gewonden, zeer dunne die heel snel breken. Ik heb eens geprobeerd die opnieuw te wikkelen met 2 draden die samen dezelfde oppervlakte habben (in doorsnee) als de originele. hoewel ik er veel minder draad rond gedraaid kreeg als origineel (met de hand ben je lang niet zo nauwkeurig als een machien, of het duurt ellendig lang) en de weerstand dus lager was dan origineel, werkte die stator prima. later nog een keer gedaan met een andere KR14 staor met hetzelfde goede resultaat.

gewoon proberen zou ik zeggen.
 
De maximum temperatuur waaraan de isolatie van wikkeldraad (transformatordraad) aan voldoet wordt aangegeven met een letter, waarbij de door jouw gegeven link met G zo ongeveer de hoogste temperatuur heeft.

Verder zal je moeten letten op de maximale stroom die die wikkeling moet leveren. Bij jouw is dat 1 mm2 en dat is geschikt tot ongeveer 10 A. Reken voor iedere 10 A meer 1 mm2 extra.
 
Thanks voor de antwoorden! Dikte is / wordt 1mm2 inderdaad.
Voor KTM is er een mod om het hele systeem om te bouwen naar DC. Ook kun je aardig wat winst in wattage pakken door de spoelen opnieuw te wikkelen.

Ik lees in die how to's (in het engels) dat ze 0.8 of 1 draad adviseren met een klasse H of C.
H is 180 graden en C is 240+ graden.


Wilde dit graag even checken vandaar mijn vraag :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan