Yamaha majesty 250 wordt niet warm?

Marcoj

Rookie
14 nov 2015
2
0
Hallo,

Ik heb vandaag mijn eerste motor gekocht (de majesty). Nu weet ik (nog) niet heel veel over motoren, dus dit zou best een domme vraag kunnen zijn, maar ik heb het idee dat hij niet warm wordt. Heb vandaag toch echt wel een kleine 120 kilometer gereden, maar het temperatuurmetertje ging maar niet naar het midden toe (goh wat klinkt dat stom).

Toen ik even stil stond bij het tankstation werd 'ie wel opeens warm, dus ben ik er maar vanuit gegaan dat het door de temperatuur buiten komt. Toch zou ik dit graag bevestigd hebben...

Ook merkte ik dat 'ie bij 110 km/u bleef steken. Hij hoort een grote afleverbeurt gehad te hebben, dus mag ik er (hopelijk) wel vanuit gaan dat er niks versleten is. Zou dit dan ook met de temperatuur en/of wind te maken hebben?

Alvast bedankt,

Marco
 
Ald ie oploopt wanneer je stil staat weet je dat ie werkt,
Originele dealer geweest?
Garantie?
kan zijn dat je thermostaat open blijft staan.
Ik heb geen ervaring met deze brommers... dus wellicht ook even vragen op de betreffende afdeling.
Daar zal meer expertize aanwezig zijn..
 
Bij geen één van mijn japanse motoren (of autos) gaat de temperatuurmeter naar het midden. Ze blijven altijd op ongeveer een kwart tot een derde staan, en lopen inderdaad pas verder op wanneer je stil staat. Thermostaten en temperatuurvoelers heb ik vervangen, maar zonder resultaat. Omdat de koelfin netjes aanslaat voordat de temperatuurnaald in het rood komt, maak ik mij geen zorgen meer.

Het "steken" bij de 110 kan komen door een slijtplek in de variomatic. In dit geval zal het vervangen van de poulies het probleem verhelpen. Of dit onder een "afleverbeurt" hoort is een beetje een grijs gebied: Het is namelijk de versnellingsbak en eindaandrijving ineen. Dat bij een normale motor de versnellingsbak niet wordt doorgelicht bij een afleverbeurt is niet ongewoon, maar dat een motor met nieuwe kettingset (eindaandrijving) wordt afgeleverd is ook geen zeldzaamheid.
 
Ik heb hem inderdaad met 6 maanden garantie bij de originele dealer gekocht. Ik kan ze nu niet bereiken omdat ze gesloten zijn tot en met maandag.

Jouw bericht stelt me dan weer aardig gerust @ part 66. Toch ga ik het (proberen) te controleren. Ik heb namelijk ook een Japanse auto, die dit probleem niet heeft:p.

Dank voor de reacties!
 
De temperatuursensor zit bij de meeste auto,s in het motorblok. maar hij zit bij de meeste iets oudere motoren in de radiateur.. daardoor geeft de meter dus niet de bloktemperatuur maar de radiateurtemperatuur aan.
als je rijdt dan koelt de radiateur af en gaat je meter dus omlaag.
als je stilstaat of langzaam rijdt dan heeft de radiateur geen koelwind en gaat daarin de temperatuur omhoog en dus ook je meter.
ga je weer snelheid maken gaat je meter dus weer omlaag.
de thermostaat regelt dit af en je kunt er dus van uit gaan dat je blok gewoon op een normale ongeveer 80 gr afgeregeld blijft.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn Pan kwam hij bij 10 graden of lager ook bijna niet meer op het 3e blokje (midden)
Hier bleek dat de thermostaat open bleef staan.

Nieuwe thermostaat geplaatst en nu binnen een paar km gewoon 3 blokjes op de meter.
Hij zat wel achter de radiateur weggewerkt dus een flinke klus om te vervangen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan