Motor rijd goed maar start zeer slecht. Xt350 Kickstart

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
270
0
Mijn xt350 (1987) met Kickstart start erg slecht. Als de motor eenmaal aanslaat rijd hij prima. Goed stationair, mid en hoge toeren vloeiend.

Om de motor te starten moet ik eerst 5x kicken met chocke vol open. Daarna de chocke dicht en dan start hij bij de eerste kick. Vervolgens de chocke weer open bij het warmdraaien van de motor.

Pilot screw staat goed afgesteld.

Met chocke open lijkt hij te verzuipen en met chocke dicht lukt het niet. Wat kan dit zijn?

Dikte Gasnaald? (Deze is niet origineel)
warmtegraad bougie te laag?
Pilot jet te klein?


Motor heeft een onbegrenzde uitlaat demper en luchtfilterhuis
 
dus met de choke dicht geef je hem meer brandstof. dan doe je de choke dicht, minder brandstof en dan loopt hij wel? maar dan moet de choke er wel weer op om hem te laten lopen?

er klopt geen zak van jou stationair iig.

*3minuten later*

ik denk dat je een luchtkanaaltje in 1 van je je carburateurs (2 carbs toch?) verstopt hebt zitten?

heeft zo'n ding zo'n vlinderklep als choke? of al een kanaaltje binnen in? ik denk namelijk dat het choke kanaaltje wel benzine krijgt via de stationair sproeier. maar dat het luchtkanaaltje dicht zit.

dus de druppels vallen in plaats van vernevelen. grote druppels branden niet, dus hij slaat niet aan.

succes met de zoektocht!
 
Ombouwen naar origineel kan, maar is niet zo eenvoudig meer. Het is en oude dubbele teikei carb. en onderdelen zoals naalden en sproeiers worden niet meer gemaakt. Deze onderdelen zijn verkrijgbaar via een Duitse exporteur en zijn stervens duur.

De motor rijd verder prima alleen het starten is lastig. De afstellingklopt dus grotendeels.

Carb heeft geen vlinder choke en is onlangs gereinigd en schoongemaakt met perslucht.

Nog andere suggesties?
 
Ik heb ooit een setje carburateurs 4x schoon moeten maken voordat ik alle kanaaltjes had gehad. Sluit het nog niet uit ;)

Maar het kan van alles zijn. Rijk, arm, choke die niet optimaal werkt, compressie, timing. Grote kans dat de motor nu prima lijkt te lopen, maar dat het een stuk beter kan. Enige manier om het te weten is om een run op de testbank te doen.
 
Hoe lager het toerental, hoe nauwkeurig en crucialer de afstellingen moeten zijn.

Want bij de minste of geringste afwijking stopt ie met lopen. Er zit namelijk bijna geen gang in om de volgende verbranding te bereiken. Ieder arbeidslag moet voldoende kracht/snelheid opleveren om de uitlaatslag, inlaatslag en compressieslag te overbruggen.
Als er hogere toeren gedraaid worden is een ietwat afwijkende afstelling meer vergevingsgezind zeg maar, de volgende verbranding word toch wel bereikt middels de massatraagheid die dan aanwezig is. (uiteraard is een juist mengsel nog steeds belangrijk)

Bij starten met de kickstarter, da's dus het laagst haalbare toerental, zal alles perfect moeten zijn om de eerste klap te creëren. Dus bijvoorbeeld de compressie en klepspeling. Als je daar iets verliest, heeft dat meteen groot effect op het aanslaan van de motor.


Dus in jouw geval, zou ik eens de compressie meten en de klepspeling controleren.
 
Dank voor de reacties.

De kleppen zijn 1 maand geleden gecontroleerd. Alle 4 de kleppen zijn binnen de marges. Compressie zal ik deze week laten meten.

Ik kan van een collega en standaard carburateur lenen. Hopelijk gaat het dan wat beter.

Ik houd jullie op de hoogte!
 
Terug
Bovenaan Onderaan