[How To] Verwarmd vest! (home made)

Groetenboer

MF veteraan
19 apr 2008
2.017
1
Enschede
Alle eer van deze How-To gaat naar Hellracer.
Ik heb netjes om zijn toestemming gevraagd, en de tekst iets aangepast naar een mooie tutorial! Heel veel plezier ermee!

Benodigdheden:

* Stoelverwarmingshoes van de Action (€7,95)
* Fleecevest (ook Action (5,95)
* Een scherp mesje (bijv. Stanleymes)
* Naaimachine (of je moet goed zijn met naaien met de hand).
* Klein beetje geduld
* 12 v aansluiting op de motor / Aansluiting naar de accu maken


Plan van aanpak:

Verwijder met een scherp mesje het afwerk randje rond de stoelhoes. Als het randje weg is kun je het zit-schuim, de mat, het achterschuim en de achterkant van elkaar loshalen. Deze lagen zitten zo hier en daar met een beetje spray-lijm vast.

Leg de mat op de binnenkant van je vest en schuif deze zoveel mogelijk omhoog richting de schouders.
Knip voorzichtig wat van het overtollige van de mat weg zodat je ruimte genoeg bij de armgaten van het vest houdt.

Let op dat je niet door de verwarmingsdraden knipt.
Die zie je heeel duidelijk zitten.

Knip de achterkant van de hoes op de zelfde maat als je verwarmingsmat en speld ze samen vast op je vest.
Hobby met de naaimachine de bende aan elkaar en klaar!

De trekontlasting voor het snoer schroef je gewoon los van de hoes en vast op je fleece. Het is echt zo simpel als wat en het werkt prima. Ik hoop dat het morgen 30 graden vriest, ga ik lekker een stukje toeren!

ohja,
Ik heb zelf een hekel aan een dikke kraag onder m'n motorjas dus ik heb de kraag van de fleece verwijderd en omgezoomd (jaja, als ik m'n best doe kan ik best wat).

Even wat foto's erbij:
full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Jaren geleden heb ik dit vest ook gemaakt. (Inmiddels heb ik een ander vest op accu)

Mijn vest is nooit in de hens gevlogen en altijd lekker warm. Lastig is wel dat hij warm wordt, dan uit gaat (afkoelt) en weer opwarmt (golfbeweging).
Rede om voor het batterijenvest te gaan. minder gedoe (aan uit trekken, kabels etc.) en veel kleiner op te bergen.

Enkele tips
-Neem een trui die aan de kleine kant is, zodat de verwarming goed op je lichaam drukt.
-De kabel kan prima onder de tanktas naar de sigarettenplug op het dashboard getrokken worden. (Pas op dat deze niet langs je motor gaat bungelen)!
-Wassen zou kunnen door het verwarmingsdeel uitneembaar te maken, of dmv. de stoomreiniger (stoomstrijkijzer zal denk ik ook kunnen).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vanochtend voor het eerst dit jaar ook het vest weer aan gehad. Eigenlijk is het nog niet koud genoeg maar het was toch wel heel erg lekker warm aan de rug.

De tip van een krappe trui of strak sluitend vest is een goede, hoe strakker het verwarmingselement tegen je lijf zit hoe beter het werkt.
De hoge stand heb ik vanochtend maar heel even aangehad, daar is het echt nog niet koud genoeg voor. Zweet op de rug!
 
Ik zag 'm ook, maar gelukkig heb ik mijn knutselvest ook nog hangen :)

Echt heerlijk rijden met dat ding. Maar ook ik heb het nog niet koud genoeg gevonden om er mee te gaan rijden. Effe wachten op wat vrieskou nu
 
Ik wil ook wel graag zo'n vest maken!
Maar ik heb geen stroomaansluiting op mijn motor, zou het ook op (oplaadbare) batterijen kunnen werken?

Tuurlijk kan het, de vraag is alleen hoe snel die batterijen leeg gaan. Je kunt ook gewoon een 12 volt aansluiting op je motor maken. Mijne heeft dat ook niet standaard maar die is er vrij eenvoudig op te maken.
 
ik heb er ook gewoon eentje geknutseld. Even bij een automaterialenzaak of op internet een opbouw model kopen (tientje ofzo). Liefst eentje die waterdicht is (of ten minste zo goed als). Zoiets

0523484.jpg



batterijen zou ik niet doen. Het kost aardig wat stroom, en ik denk dat je op batterijen niet echt lekker warm wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp wel dat een 12v aansluiting zo gemaakt is, maar ik zou liefst rijden zonder dat ik ook nog met draden rekening hoef te houden. Later zal het me ongetwijfeld minder boeien, maar straks als ik (hopelijk!) eind van de maand mijn rijbewijs haal dan heb ik het nog druk genoeg met leren rijden om me daar mee bezig te willen houden.

Hoeveel batterij/oplaadbaar accu power zou genoeg zijn? Ik kan me voorstellen dat 4 AA batterijen lang niet genoeg stroom leveren ;-)
 
Ik begrijp wel dat een 12v aansluiting zo gemaakt is, maar ik zou liefst rijden zonder dat ik ook nog met draden rekening hoef te houden. Later zal het me ongetwijfeld minder boeien, maar straks als ik (hopelijk!) eind van de maand mijn rijbewijs haal dan heb ik het nog druk genoeg met leren rijden om me daar mee bezig te willen houden.

Hoeveel batterij/oplaadbaar accu power zou genoeg zijn? Ik kan me voorstellen dat 4 AA batterijen lang niet genoeg stroom leveren ;-)


Ik denk dat je van dat idee af moet stappen als je dit zelf wil gaan bouwen. Er zijn wel kant en klare oplossingen met losse batterij maar dan praat je over serieus veel geld.
 
Ik heb een beenkleed voor mijn woon/werk Scootertje.
Daarin het zit gedeelte van een stoelverwarming aangesloten via de stekker van de druppellader dus de stekker moet ik er in doen na het starten en later er weer uittrekken.
Maar mijn 125cc scooter krijgt hem niet super warm.
Ik heb nog 2 rugleuningen liggen,dus als iemand wil knutselen.........
 
Laatst bewerkt:
Het soort water bepaalt de geleidbaarheid. De variatie tussen de verschillende waterbronnen is groot. De geleidbaarheid van een waterbron varieert sterk afhankelijk van deze waterbron. Zo is de geleidbaarheid van regenwater zeer laag (bijna 0 µS/cm).
 
Het soort water bepaalt de geleidbaarheid. De variatie tussen de verschillende waterbronnen is groot. De geleidbaarheid van een waterbron varieert sterk afhankelijk van deze waterbron. Zo is de geleidbaarheid van regenwater zeer laag (bijna 0 µS/cm).

Volgens mij heb je het over iets anders dan de rest in dit topic. ;)
 
Nou, heb ik het duurdere-met 2 standen- autohoesverwarmdinges in een vest gezet en net uitgeprobeerd.. maar.. merk niet echt dat er iets warm wordt.. -O-
De vorige werd echt wel merkbaar heet..
Misschien al defect?

Ik ben nog naar de Action geweest om te kijken of ze daar een -wel werkend- exemplaar hebben, maar die was er niet.
Weet iemand nog een goede bron voor deze dingen?
 
Ook de meeste acculaders leveren niet erg veel.
Probeer het eens bij een draaiende motor?

Heb ik onderweg dus geprobeerd met de enfield.
Deze heeft een 300 Watt dynamo dus moet voeding genoeg krijgen..

Ik heb wel een bedenking over het 'ontwerp'
Het zou beter zijn als het verwarmde gedeelte aan de voorkant zit, omdat je daar het meest afkoelt en het orgaan/doorbloedingstechnisch ook beter zit..
dus, ik dacht aan in een vest (zonder rits) zetten, maar dan moet je 'm binnenstebuiten monteren en dan weer terug doen.. ik denk/ben bang dat je'm dan meteen vernielt?
of...via de onderzijde het element er in frutten, na 'm voorgelijmd te hebben?
 
300 watt zou ruim voldoende moeten zijn.
Heb je de mat uit elkaar gehaald of zit er nog een dik schuim gedeelte aan vast?
Wat bedoel je met binnenstebuiten?
De verwarmingsdraden zitten verlijmt op een redelijk stijf stuk katoen, je kunt daar aardig wat mee rotzooien voordat er iets kapot gaat hoor, de draden zijn echt lomp dik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan