Cobrra Nemo 2 kettingsmeersysteem

Mesmer

Die hard MF'er
19 dec 2009
893
1
Groningen
Laatst bewerkt:
Het achtertandwiel is eenvoudiger te bereiken.
En de bobin een mooi bevestigingspunt.
Om bij het voortandwiel te komen moet ik de halve motor afbreken.
En dan maar afwachten wat ik tegenkom.

De meeste smeersystemen gaan uit van het achtertandwiel.
Geen idee wat de reden daar voor is
 
Het achtertandwiel is eenvoudiger te bereiken.
En de bobin een mooi bevestigingspunt.
Om bij het voortandwiel te komen moet ik de halve motor afbreken.
En dan maar afwachten wat ik tegenkom.

De meeste smeersystemen gaan uit van het achtertandwiel.
Geen idee wat de reden daar voor is

Opfietsen oma!

De reden dat er meestal voor het achterkettingwiel gekozen wordt om te smeren zal wel met het toerental te maken hebben. Het kleine wieltje voor draait veel sneller waardoor er waarschijnlijk meer olie wordt weg geslingerd.
Daarbij is het iid. ook nog eens zo dat achter veel makkelijker bereikbaar is. (meestal) ;)
 
Afslingering wordt o.a. bepaald door de omtreksnelheid. Die is afhankelijk van diameter en toerental, waarbij de diameter kwadratisch werkt.
Echter, bij het VKW is de bocht korter waardoor er ook meer afslingering plaats zal vinden.
 
Dan zou de beste plek om olie te smeren vlak na het voorste kettingwiel zijn want dan is de weg naar het voorste kettingwiel het langst.
Maar volgens mij maakt het te weinig uit. Zou 'm fijn voor het achterste kettingwiel zetten.
 
Toerental van je kettingwiel voor is toch echt wat hoger dan je kettingwiel achter, niet?


Toerental is dan wel hoger van je voorste kettingwiel, de diameter is dan ook weer een stuk kleiner. Uiteindelijk denk ik dat de middelpuntvliedende kracht dan ook kleiner is op het voorste kettingwiel.
Vrij simpel uit te rekenen, maar ik ga er niet aan beginnen...

;)
 
Ik heb er één op de T120 staan.

Ik heb die tweedehands gekocht en dat ding stond er op.
Ik wist niet eens wat het was. Moeten googlen.

Het smeert aan het voorste tandwiel. Over hoe goed of slecht kan ik nog niks kwijt. Heb het pas recent gevuld.
Het is wel een mooi afgewerkt product. Stoort niet op een zwarte motor.

Ik heb in het verleden al een Tuturo gehad (1e generatie); dat was echt niks. Te weinig olie te veel olie. Stopte niet met olie lossen. Hopelijk zijn de nieuwe beter.

Scottoiler V-system, zat op tweedehandse versys, maar was defect. Heb die toen vervangen en dat werkt wel zoals het hoort. Visueel minder geschikt voor op een neo-classic.
 
Voor 140 euro heb je ook een zeer complete McCoi. Die is echt 100% automatisch, rij er nu al een goede 7 jaar mee rond. Vind ik persoonlijk nog beter dan een Scottoiler omdat er na het eenmalig afstellen geen enkele handeling meer nodig is, als is het maar vanwege de regensensor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan