Bandenspanning instellen bij koude of warme banden?

espa joe

MF'er
21 nov 2015
42
0
gent
hey iedereen

Heb een Yamaha Fz Fazer 600 van 98 met Bridgestone Batlax 110/70 voor en 160/60 achter.
Wanneer kan ik best de bandenspanning instellen? Bij koude of warmgereden banden?
Ben beginnende rijder met nog veel te leren.

Hoe lang doe je eigenlijk met een setje?
 
Beginnende rijder, op deze motor met deze banden: grofweg 13 tot 15.000 km voor, 8 tot 10.000 km achter.

En uiteraard komen er hieronder allemaal reacties om dat tegen te spreken ;)
 
Laatst bewerkt:
Laatst zag ik de film "the cornering bible 2: twist of the wrist"van Keith Code
Wat een eyeopener!
Het wordt nog een zware klus om tegen m'n instincten in te gaan. Nooit remmen in de bocht, countersteering om makkelijker de bocht in te gaan, blijven gas geven in de bocht, het juiste indraaipunt vinden om op de juiste plaats uit de bocht te komen,...
 
Op de meeste banden zitten slijtindicatoren. Dit zijn kleine nokjes in de hoofdgroeven van de band. Op het moment dat de band zover is versleten dat de slijtindicatoren mee gaan slijten, dan is het hoog tijd de band te vervangen. Dit geeft echter wel de minimale profieldiepte aan, vaak kiezen motorrijders ervoor de banden iets voor het minimum al te vervangen.

http://griprijschool.nl/wp-content/uploads/2013/02/profiel.jpg
 
Laatst zag ik de film "the cornering bible 2: twist of the wrist"van Keith Code
Wat een eyeopener!
Het wordt nog een zware klus om tegen m'n instincten in te gaan. Nooit remmen in de bocht, countersteering om makkelijker de bocht in te gaan, blijven gas geven in de bocht, het juiste indraaipunt vinden om op de juiste plaats uit de bocht te komen,...

Nooit remmen in een bocht? :?
 
hey iedereen

Heb een Yamaha Fz Fazer 600 van 98 met Bridgestone Batlax 110/70 voor en 160/60 achter.
Wanneer kan ik best de bandenspanning instellen? Bij koude of warmgereden banden?
Ben beginnende rijder met nog veel te leren.

Hoe lang doe je eigenlijk met een setje?
Hi Joe,
eigenlijk worden al jouw vragen (meerdere keren) beantwoord in het grote motorbandentopic, maar ik heb wel een paar antwoorden en opmerkingen voor je.
Bandenspanning meet je bij koude banden, tijdens het rijden worden ze nog warmer, en gaat de druk nog verder omhoog.
Bridgestone Battlax (met dubbel t) zegt nog niets, zo heten ze bijna allemaal. Het gaat om de codering daarna, zoals bijvoorbeeld BT-021.

Hoe lang doe je met deze banden is een vraag die ik (ben motorbandenhandelaar) het vaakst hoor. Ik antwoord altijd met een wedervraag: Hoe lang doe je met je vrouw/vriendin?
Meestal snappen ze het niet, dus leg ik uit dat dat afhangt van hoe je ermee omgaat, en dus net als met je partner. Behandel je ze goed, dan gaan ze een stuk langer mee.

Grofweg zie ik banden vervangen worden tussen de 1.500 en 40.000 kilometer, afhankelijk van rijder, gebruik, motorfiets, en model band.
 
thx all!

quote:
espa joe schreef op 22 november 2015 @ 22:54:
Laatst zag ik de film "the cornering bible 2: twist of the wrist"van Keith Code
Wat een eyeopener!
Het wordt nog een zware klus om tegen m'n instincten in te gaan. Nooit remmen in de bocht, countersteering om makkelijker de bocht in te gaan, blijven gas geven in de bocht, het juiste indraaipunt vinden om op de juiste plaats uit de bocht te komen,...


Nooit remmen in een bocht? :?

toch hooguit een beetje met de achterrem?
 
sorry voor mijn commentaren jongens.
ik begin nu pas de site te ontdekken, ik denk dat ik eerst een tijdje wat content probeer op te zuigen, zodat ik niet meer met domme vragen afkom waar al hele discussies aan vooraf zijn gegaan haha
 
Terug
Bovenaan Onderaan