Uitdaging electro dr500

maartuh1989

MF'er
18 dec 2012
238
0
Meteren
Beste,

Ik ben in het bezit van een dr500 uit 1983, nu wil ik graag de koplamp, achterlicht met remlicht en de motor laten draaien zonder dat er een accu in de motor zit.

Wie wil mij hiermee helpen en vertellen hoe ik het aan moet sluiten, ik zie dat er uit de ontsteking een wit/rode en een roze draad komt. De roze lijkt mij een voortbekrachtigings draad, de wit/rode de aansturende draad. Maar wat gebeurt er als ik de roze draad achterwege laat en de verklichting aansluit op de wit rode draad. Wat gebeurt er als je toeren maakt.

Wie o wie

Grotefoto-AJVWS3LE.jpg
 
als ie op de gn400 lijkt.... Ik heb dit gebruikt op mijn gn400

full



De symbolen zijn enigzins random gekozen ivm een niet al te rijke bibliotheek.. Het gaat tenslote om het principe (ik heb de onderdelen zoals ze op de tekening staan niet werkelijk op mijn motor zitten....

De accu is een hele kleine met een dikkte van de frame buizen welke ik plat daartussen heb geplaatst.
 
Laatst bewerkt:
@Brugja, bedankt voor het schema, echter maak jij nog gebruik van een accu als ik het goed zie?
daar wil ik namelijk van af. Dat vind ik zo'n onding ;)

@v.d.v. Wat is een triode ontstekingsspoel? (sorry)
 
Zo'n ontstekingseenheid heeft een gelijkspanning (6 of 12 V) nodig om inwendig een hoogspanning van zo'n 250 V op te wekken. Deze wordt in een condensator opgeslagen en op het moment van de ontsteking zorgt een thyristor ervoor dat deze spanning op de bobine wordt gezet.

Maar volgens jouw bedradingsschema gaat de bundel draden van de middelste spoel allemaal naar de CDI-eenheid toe en wekt die de hoge spanning op. Dit moet je dus intact laten.

Alleen de rechter spoel met de middenaftakking is voor de spanningsvoorziening op je motor.
 
Laatst bewerkt:
Hoe je dat aansluit? Nou eh, niet. Motor en verlichting werken gewoon goed zonder de accu.

Claxon en knipperlichten moet je niet teveel van verwachten. Met accu ook niet trouwens.
 
@Brugja, bedankt voor het schema, echter maak jij nog gebruik van een accu als ik het goed zie?
daar wil ik namelijk van af. Dat vind ik zo'n onding ;)

@v.d.v. Wat is een triode ontstekingsspoel? (sorry)
Je spoel heeft het symbool van een electronen buis type triode.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan