aansluiten 220 volt draaibankmotor

RVF750R

MF veteraan
4 jan 2003
2.567
245
Nootdorp
hallo,

Kan iemand mij helpen om een motor aan te sluiten (ik snap er geen bal van)

de motor is een 220 v motor die geschikt is om li en re te kunnen draaien, bij gevoegd het schema.
Hij is nu geschakeld als rechts draaien maar wil hem met een schakelaar kunnen schakelen als rechts en links.
full


alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
vandaag de schakelaar en kabel opgehaald, na alles aangesloten te hebben, de blauwe op de N aangesloten en de bruine op U1.
nade stekker in de nul stand komt er een zware brom uit, links en rechts werkt wel. het lijkt wel of de schakelaar in de nul stand of er toch iets geschakeld is.

zitten de blauwe en bruine goed, of toch een andere schakelaar??? -O-
Ook al is de schakelaar volledig onderbroken dan nog is een veld van de motor constant op 230 volt aangesloten.
je zal toch de stekker er uit moeten trekken of een extra aan/uit schakelaar moeten aansluiten
 
Een ander voordeel van een stroomregelaar is dat je het toerental kunt verlagen zonder de tandwielen of snaren te wisselen.
Op zich is dat niet zo'n punt maar bij erg lage toeren (draad snijden) wordt de bank heel sterk en als het dan fout gaat dan draait die door totdat er iets kapot gaat.
Bij een frequentieregelaar stopt die dan.
 
Laatst bewerkt:
De nu gebruikte motor is nu 220 v 1,5 k.w.
en daar gaat niets van af op 220 volt
Deze motor heeft maar twee wikkelingen , een met weinig dikke draad voor op de 220 volt stroom.
en een wikkeling van een veel dunnere draad die in serie met de 220 staat met een condensator er tussen.
Door de fase verschuiving van de stroom door de condensator en de dunnere wikkeling ontstaat er een magneetveld dat in fase verschoven is met het hoofdveld.
Doordat de stroom door de condensator voor loopt op de hoofdstroom gaat de motor een bepaalde richting draaien.
zet men de condensator op de ander fase dan loopt de stroom voor volgens de andere fase en zal de draairichting anders zijn.
Nu komt het grote gevaar bij deze schakeling,.
De werkspoel is heel veel sterker dan de spoel die de begindraairichting regelt.
Wil men nu de draairichting meteen omkeren dan zal men merken dat er niets gebuurd ,de motor zal dan gewoon in de zelfde richting blijven doorlopen ondanks dat de andere wikkeling anders zou willen.
Als dat zo is dan heb je een probleem ,want dan moet je een schakelaar gebruiken met een middenstand ( uit ) en de motor moet eerst kunnen stilstaan ( of bijna ) voordat je de motor anders om kan laten draaien.
Dat kan meestal niet omdat je wil dat dat meteen gaat bij draadsnijden of tappen.
Bij kleine motoren gaat dat meestal wel omdat de twee wikkelingen of soms drie hetzelfde zijn gewikkeld ( denk hierbij aan motoren voor wasmachines ) .
Bij grotere motoren is dat niet zo tenzij hiervoor speciaal gemaakt.
Dat kan je met een regelaar niet oplossen.
Wel met een regelaar voor 1 x 220 naar 3 x380 of 3x 220 volt als die sturing aanwezig is op de regelaar
Meer weten , meer vragen
 
Dan is er nog een misvatting bij gebruik van een regelaar.
de kracht neemt bij lager worden van het toerental niet toe maar zelfs vlug af .
Dat dat anders lijkt is niet waar .
De kracht neemt wel toe als je een andere versnelling op je draaibank instelt.
De motorstroom mag niet meer worden bij een lager toerental dan de max nominale stroom bij een normaal toerental.
Dus bij een lager toerental zal het vermogen snel afnemen of je gaat je motor foutief dwingen meer stroom te gebruiken en zal in een korte tijd heet worden of ( 0 ).
Ook de koelvin doet eigenlijk niet meer wat hij zou moeten doen.
Als men de stroom door de motor goed instelt zoals het moet en de motor wil sparen ga dan niet te laag met je toerental als de max stroom niet goed is ingesteld .
De regeling werk namelijk met een zeer hoge frequentie die een lagere fase opbouw mogelijk maakt.
Als de hoogfreqent stroom niet drastisch beperkt is bij lage toeren dan gaat de motor moeilijk doen.
Dus een 220 motor gaat goed als je maar niet meteen wil laten omkeren ( bij een wat grotere motor ).
 
Als je wel wil dat een draaibank meteen omkeert dat kan wel met een draaistroom motor van een iets groter ver mogen van wegen het fout aansluiten op 220 volt.
Neem een motor met 220 --380 wikkeling.
Zet op twee fasen de 220 volt.
En de over gebleven aansluiting een tweetal aanloopcondensatoren parallel van verschillende waarde .
Zet een condensator op de linkse of de rechter 220 aansluiting zo je de draairichting wil hebben.
( omschakelbaar ).
Voor de juiste waarde zijn formules dus even uitzoeken.
Nu zal je merken dat het soms toch niet goed gaat en soms de motor niet omkeren of langzaam in toerental afnemen en dan weer langzaam op toeren komen. wat zeer lastig is.
Dat is weer goed te maken door er een tweede condensator bij te schakelen die een te grote fase verschuiving geeft voor te blijven lopen en die moet dus weer worden uitgeschakeld als de motor op toeren is gekomen.
Hiervoor heb ik al meerdere malen iets opgebouwd wat helemaal goed werkt.
Neem een relais waarvan je de spoel kan opnieuw kan wikkelen met een klein aantal dikke wikkelingen ( moeten de stroom van de motor kunnen verdragen ).
Maak de wikkeling zo dat het anker zal aan trekken als de motorstoom er door heen loopt tot bijna het nominaal toerental en moet nu afvallen (even uit proberen ) .
Dit relais zal nu de grote condensator er bij schakelen en de motor zal nu aanlopen alsof een gewone drie fase motor ,zowel links om als rechtsom.
Let wel de schakelaar moet een middenstand hebben
D e kleine condensator kan men natuurlijk niet zomaar langs de grote condensator schakelen vanwege de grote spannings verschil op de condensator (een is leeg en de andere is geladen )
Zet een weerstand van enkele ohm in serie met de grote condensator aan de kleine condensator( aan de grote condensator vanwege de korte tijd dat deze is ingeschakeld )
Let op de stroom is daar een korte tijd groot ,dus een stevige weerstand of een weerstand draad.
De grote condensator moet zo groot zijn dat de motor net als een 3fase motor gaat starten en of omkeren.
Het relais schakelt dus altijd alleen de grote condensator even over de kleinere condensator bij het aanlopen of het afremmen en naar de andere kant laten lopen.
Dus als je er niet uitkomt even een bevriende electroman er bij halen.
Let wel even op hoeveel stroom je nog over hebt op je net dus de motor niet te groot nemen.
 
Hallo Jevete,

bedankt voor je uitleg, het klopt idd dat het omschakelen niet direct gebeurt de motor moet minder omwentelingen maken en draait dan de andere richting op. Ik heb idd een schakelaar met een 0 stand kan dus best redelijk snel van richting wisselen.

Kan de motor kapot gaan als je met een te hoog toerental van draairichting wil gaan wisselen?

groeten Rob


De nu gebruikte motor is nu 220 v 1,5 k.w.
en daar gaat niets van af op 220 volt
Deze motor heeft maar twee wikkelingen , een met weinig dikke draad voor op de 220 volt stroom.
en een wikkeling van een veel dunnere draad die in serie met de 220 staat met een condensator er tussen.
Door de fase verschuiving van de stroom door de condensator en de dunnere wikkeling ontstaat er een magneetveld dat in fase verschoven is met het hoofdveld.
Doordat de stroom door de condensator voor loopt op de hoofdstroom gaat de motor een bepaalde richting draaien.
zet men de condensator op de ander fase dan loopt de stroom voor volgens de andere fase en zal de draairichting anders zijn.
Nu komt het grote gevaar bij deze schakeling,.
De werkspoel is heel veel sterker dan de spoel die de begindraairichting regelt.
Wil men nu de draairichting meteen omkeren dan zal men merken dat er niets gebuurd ,de motor zal dan gewoon in de zelfde richting blijven doorlopen ondanks dat de andere wikkeling anders zou willen.
Als dat zo is dan heb je een probleem ,want dan moet je een schakelaar gebruiken met een middenstand ( uit ) en de motor moet eerst kunnen stilstaan ( of bijna ) voordat je de motor anders om kan laten draaien.
Dat kan meestal niet omdat je wil dat dat meteen gaat bij draadsnijden of tappen.
Bij kleine motoren gaat dat meestal wel omdat de twee wikkelingen of soms drie hetzelfde zijn gewikkeld ( denk hierbij aan motoren voor wasmachines ) .
Bij grotere motoren is dat niet zo tenzij hiervoor speciaal gemaakt.
Dat kan je met een regelaar niet oplossen.
Wel met een regelaar voor 1 x 220 naar 3 x380 of 3x 220 volt als die sturing aanwezig is op de regelaar
Meer weten , meer vragen
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jevete,

bedankt voor je uitleg, het klopt idd dat het omschakelen niet direct gebeurt de motor moet minder omwentelingen maken en draait dan de andere richting op. Ik heb idd een schakelaar met een 0 stand kan dus best redelijk snel van richting wisselen.

Kan de motor kapot gaan als je met een te hoog toerental van draairichting wil gaan wisselen?

groeten Rob

Waarom zou je in godsnaam de draaibank terwijl hij draait de andere kant op willen laten lopen...

Wij deden dat als kind uit baldadigheid, een schuurschijf aan de as buiten de draaibank, optoeren, en dan de andere kant op, dan kwam hij er als een frisbee af, en de hele wand op school zat elk jaar vol met gaten van de schuurschijf....
een andere reden kan ik niet verzinnen

Oh begrijp het je hebt geen mechanische reverse op je draaibank....dus in de vrijloop ga je de motorrichting omkeren |( |( |(

nee wachten tot de motor helemaal stilstaat.....

Als je van dit probleem afwilt...
pak een versnellingsbak van een auto(maat) zet die tussen je aandrijving kun je mechanisch omschakelen...hebben er meer gedaan
 
Laatst bewerkt:
Dat snel en betrouwbaar omschakelen van de ene kant rechtsom naar de andere kant linksom is nodig bij het draadsnijden op een draaibank.
En vooral voor het snel stoppen van de draaibank als je weer iets wil nameten of je werkstuk er uithalen.
Afremmen tot stilstand door de motor te laten afremmen
Daarbij zit er op een draaibank nooit een reverse .
En van die versnellingsbak van een auto dat ken ik ook maar dat was om een hele oude draaibank nog met een brede platte riem wat sneller van toeren te wisselen.
let wel op als je een draaistroom motor met een frequentie regelaar wil omkeren dan gaat dat niet sneller dan de min tijd voor afremmen plus de kortste tijd voor weer op toeren komen.
En dat is voor het draadsnijden meestal veel te lang (want je bijtel zit dan al lang in het materiaal waar je nog geen draad zou willen hebben.
meer weten meer vragen
 
Als de motor lang genoeg op de ene richting loopt en maar in een korte tijd in een andere richting om af te remmen kan daar de motor gewoon tegen
De motor weet niet of hij op dat moment moet opstarten of al loopt het is een kwestie van dat de magneet velden even vlug willen wisselen .
Als de motor de andere kant op moet is het verschil in frequentie verschuiving wel groter maar hij hoeft daarna niet weer op gang te komen want hij moet nu stoppen.
Wil je hem nu toch de andere kant op laten lopen dan is de tijd dat er energie nodig is wat langer.
Dus de motor zal nu warmer worden en dat is om twee reden .
De motor moet langer vol vermogen leveren .
En de koeling werkt op dat moment niet erg mee .
Dus gewoon schakelen en de motor niet te heet laten worden ( plus en min 80 graden kan een motor wel hebben.
 
Dat snel en betrouwbaar omschakelen van de ene kant rechtsom naar de andere kant linksom is nodig bij het draadsnijden op een draaibank.
En vooral voor het snel stoppen van de draaibank als je weer iets wil nameten of je werkstuk er uithalen.
Afremmen tot stilstand door de motor te laten afremmen
Daarbij zit er op een draaibank nooit een reverse .
En van die versnellingsbak van een auto dat ken ik ook maar dat was om een hele oude draaibank nog met een brede platte riem wat sneller van toeren te wisselen.
let wel op als je een draaistroom motor met een frequentie regelaar wil omkeren dan gaat dat niet sneller dan de min tijd voor afremmen plus de kortste tijd voor weer op toeren komen.
En dat is voor het draadsnijden meestal veel te lang (want je bijtel zit dan al lang in het materiaal waar je nog geen draad zou willen hebben.
meer weten meer vragen

Hoezo zit er nooit een reverse en stop op een draaibank...
Ik heb er een koppeling opzitten, die de kop direct stopt, en een reverse, en een hele party tandwielen waarmee ik elke spoed kan maken, die moet ik wel handmatig aanpassen voordat ik aan het draaien begin....
Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit een draaibank zonder die koppeling heb gezien
 
Een plaatje voor de looks.
Het is niet de mijne maar dit is het model.
iets groter 3klauw op die van mij, 160mm. verder is het schakelaartje met zwarte handel linksonder vervangen door een heavy duty schakelaar met potmeter voor de freq.regelaar.
center to center 60cm.
full
 
Ik had vroeger een aparte (hand)schakeling voor veldverzwakking om 3 paralel geschakelde 1500volt gelijkstroom motoren aan te sturen...
Tegenwoordig is dat een capacitieve thyristor sturing, wel door computer...
Meestal nog op 1500 volt soms op 25 kv...
Dat begreep ik nog wel... maar die schakelingen waar jullie t over hebben..... :Z
 
hey, ik zit met hetzelfde probleem maar mijn aansluitschematje is anders (kijk foto)
ik wil ook met een schakelaar de draairichting wijzigen kan iemand mij helpen aub...[afbeelding]
Je hebt in principe genoeg aan een twee polige omschakelaar die aan de maximale stroom van die motor moet voldoen.

stand Rechtsom:
1ste pakket: P-contact aansluiten op V2, doorverbonden contact aansluiten op U2,
2de pakket: P-contact aansluiten op V1, doorverbonden contact aansluiten op W1

stand Linksom:
1ste pakket: P-contact nog steeds op V2, doorverbonden contact aansluiten op W1
2de pakket: p-contact nog steeds op V1, doorverbonden contact aansluiten op U2

Zo moet het werken. Er worden dus 2 fasen verwisseld.
 
Laatst bewerkt:
hey, ik zit met hetzelfde probleem maar mijn aansluitschematje is anders (kijk foto)
Jouw motor is een 3-fase draaistroommotor die met behulp van een condensator aangesloten kan worden op 230 V wisselspanning.

Er is nog een mogelijkheid om de draairichting om te keren. Benodigdheden:
- 1 enkelpolige schakelaar
- een relais 230 V met 2 maak en 2 verbreekkontakten

relaisaansluitingen:
a1 - a2 = spoelaansluiting
13 - 14 = maakkontakt
23 - 24 = maakkontakt
31 - 32 = verbreekkontakt
41 - 42 = verbreekkontakt

Schakeling is dan als volgt (in uitstand van de schakelaar/het relais rechtsom draaien)

van de fase (L1) van de voeding naar de schakelaar
van de andere kant van de schakelaar naar a1 van het relais
van a2 van het relais naar de nul (N) van de voeding

op het relais de kontakten 13 en 31 doorverbinden met een draadbrug, hetzelfde met 23 met 41.

13/31 is dan het ene p-kontakt en 23/41 het andere p-kontakt.

Voor rechtsom:
13/31 aansluiten op V1, 32 op W1
24/31 aansluiten op V2, 42 op U2

voor linksom:
13/31 nog steeds op V1, 14 op U2
23/41 nog steeds op V2, 24 op W1

De kontakten 14 en 42 kunnen dus met een draadbrug doorverbonden worden, evenals de kontakten 32 en 24.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan