EHE en zij(n)spannen; deel 2

EHE

3StateS
Donateur
1 feb 2010
7.934
2.944
Twente
Facebook
in mijn eerste deel EHE en zijn zijspannen is terug te lezen hoe het zo'n 5 jaar terug allemaal begon met mijn inwijding in de zijspanwereld.

maar aangezien we nog lange niet klaar zijn gaan we voorlopig nog vrolijk verder.

En als eerbetoon kan ik mijn nieuwe topic natuurlijk niet anders openen dan met mijn GLPG10/12 waarmee het destijds begon en die in 5 jaar tijd is geëvolueerd tot dit stadium totdat die op 13-06-2015 noodlottig tot zijn voorlopige einde kwam...

full
 
maar eerst maar eens verder met de schommelvork voor Dasher.

de pootjes zijn op lengte gemaakt
full
 
het scharnierpunt van de schommel onderaan de poten geven ook weer extra uitdaging door de relatief smalle koker van de gebruikte achterbrug.
En aangezien ik absoluut niet zo'n U stuk boven op de brug wil lassen die er helemaal naast komt te staan ( er is ook aan de binnenkant niet veel ruimte over voor een boutkop)
moest er dus toch maar weer iets anders bedacht worden
full
 
deze verjonging aan de binnen en aan de buitenkant zorgt ervoor dat ik het lekker smal kan houden en is precies passend voor een standaard scharnierbus van 12x25/20x24
full
 
met de benen exact parallel komt het zo weer prachtig mooi uit :)
full
 
ja dat heb je goed Lasmoat


ondertussen heb ik eerst een paar dummy scharnierbussen gedraaid om de ogen van de poten mee uit te kunnen lijnen en de boel op zijn plek te kunnen houden tijdens het lassen
full
 
dan uren meten en passen en uitlijnen om echt zeker te weten dat het de schommel er juist onder hangt en de naloop ook nog steeds klopt.

doordat de swingarm van achter naar voor enigszins taps uitloopt was het nog best wel een puzzelstukje om het allemaal precies op de gewenste plek bij elkaar te laten komen.
full
 
maar het is gelukt.

dus hij hangt er nu met een paar hechtlasjes onder.


we gaan de goede kant er mee op :)
bijna klaar. Hoop dit weekend een heel eind in de afronding te kunnen komen
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan