Spuiten van plastic delen

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.418
57
Heb een ander fiets(Supermotard) op het oog maar verschrikkelijke kleuren(geel/blauw :r )Voor de rest helemaal wat ik zoek maar nu is is alles uiteraard plasticzooi en hij moet zwart worden.De vraag is dus als alle plasticsoorten te spuiten zijn en dat het uiteraard ook goed blijft zitten? O-)

Gr.Gerard :W
 
Kijk eens wat nieuwe (of gebruikt) plastic kost voor zo'n fiets. Vaak valt dat erg mee.
Het spuiten zal niet veel goedkoper zijn en zal er niet zo lang op blijven zitten.
 
Zo te horen wil je een husaberg kopen. (of een hele nieuwe husqvarna) afhankelijk van welk model het is, is daar misschien wel zwart plastic voor te koop. heb je een type en bouwjaar?
 
Laatst bewerkt:
Je hebt ruwweg 2 soorten plastic:

Thermoharders, hardingsproces is niet omkeerbaar, maak je het heet dan verbrandt het (epoxy/polyester etc).

Thermoplasten, hardingsproces is omkeerbaar, maak je het heet dan smelt het, koelt het af dan wordt het weer vast (ABS, PPE en alle andere zachte kunststoftroep waar zo'n supermotard van gemaakt is).

Thermoharders kun je goed spuiten, maak gebruik van een goede epoxyprimer of gelcoat. Mits goed gespoten dan blijft het ook meestal wel zitten alhoewel thermohardende onderdelen vaak niet zo superflexibel zijn. (Ik heb een Corvette in de schuur staan van 6 mm dik glasvezel/polyester en die body is net zo flexibel als een betonnen trottoirband...)

Thermoplasten zijn wat moeilijker te spuiten, alles valt of staat met de hechting (opruwen), de juiste hechtprimer speciaal voor kunststoffen en de juiste lak met weekmakers, en dan gaat het redelijk goed. Vouw je een slap voorspatbord van een crosser echter dubbel dan ligt de verf er toch ook af, ongeacht hoe goed je hem gespoten hebt.

Ik spuit veel motoren en heb dus vaak te maken met ABS zooi maar ook fabrieksmatig kan je dat plastic niet ongestraft dubbelvouwen. Veel ABS zijpanelen zitten met van die drukstiften (soort paddestoel) vast in een rubber dop in het frame en vrijwel altijd is de lak gescheurd omdat het paneel teveel is vervormd omdat iemand er aan heeft staan rukken om het eraf te krijgen. Ook originele fabriekslak kan daar niet tegen. :X


Ik zou ook liever gaan kijken voor ander fris plastic denk ik, en niet de boel gaan spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Wacht ik nog even dat ik een linkje misschien krijg voor zwart plaatwerk voor de Husa en word dat te duur dan gaan we verder zoeken voor een zwarte uitvoering.Heb geen haast. :N
 
Het is natuurlijk maar net wat je wilt want ik heb al honderden onderdelen gespoten van ABS die inmiddels ook niet allemaal kaal zijn (hoop ik tenminste... :X )

Maar een supermotard koop je meestal om mee door een bos heen te gaan raggen, dan ga je misschien ook nog 's een keer op je bakkes en dan blijft een gespoten motor niet heel lang mooi denk ik, die lak in ieder geval niet.

Kan dus wel, alleen ik zou het niet doen.

Alleen weet ik dus weer niet wat de alternatieven zijn en of er vervangingsplastic te koop is voor zo'n apparaat.
 
husaberg-fs-650-e-supermoto-2001-3.jpg


Ze zijn er gewoon in het (bijna helemaal) zwart, dus moet te vinden zijn.

Had je al aan wrappen met folie gedacht?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan