Vervangen nokkenasketting en tandwielen Cagiva Canyon 500

canyon500

Die hard MF'er
3 sep 2003
400
0
Ik heb afgelopen weekend bij mijn motor de nokkenasketting en tandwielen vervangen, hierbij heb ik een hoop geleerd en voor mezelf foto’s gemaakt en er wat info bijgeschreven. Zodat ik de volgende keer wel van te voren weet hoe het moet. ;)
Misschien is het ook interessant voor andere 1-cilinder rijders omdat het in grote lijnen overeenkomt en kan het nog eens bij iemand van pas komen.

Verwijder carterbescherming.
Tap olie af. (met warme motor)
Verwijder zadel, zijkappen van de tank, benzineslangen en tank.
1.jpg


Verwijder uitlaatbochten en de bougie.
2.jpg


Verwijder de bovenste motorsteun.
4.jpg


Verwijder de 2 kleine klepdeksels.
Nu moet de motor op tijd gezet worden, zet hem hiervoor in het BDP (bovenste dode punt) van de compressieslag. Er zit een markering ‘A’ op het vliegwiel wat te zien is door het kijkglaasje aan de linkerkant van het carter. Je kunt aan de tuimelaars zien of hij in de compressieslag staat. (ze mogen niet gaan bewegen rond het BDP)
5.jpg


Draai daarna de inbusbouten van het grote klepdeksel los, hierbij horen ook de 2 inbusbouten onder de kleinere klepdeksels. Nu kan het complete klepdeksel eraf gehaald worden, zodat je bij de nokkenas met nokkenasketting en het bovenste tandwiel kan.
6.jpg


7.jpg


8.jpg


9.jpg


10.jpg


11.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maak het rempedaal los zodat het rechter carterdeksel verwijderd kan worden.
12.jpg


Verwijder het oliefilter, daar komt een nieuw filter in met nieuwe olie.
13.jpg


Draai de bouten van het rechter carterdeksel los en verwijder het deksel.
14.jpg


15.jpg


Nu moet eerst de moer van de krukas af, bij deze motor is dit linkse schroefdraad. Om deze moer eraf te draaien kun je het tandwiel op de krukas blokkeren door een 5 eurocentmuntje tussen de tandjes van dit tandwiel en het tandwiel achter het koppelingshuis te stoppen.
16.jpg


17.jpg


De koppeling met het koppelingshuis moet verwijderd worden, anders kan het onderste nokkenaskettingtandwiel niet van de krukas. Draai de bouten met de veren eruit, het deksel kan er af en de koppelingsplaten kunnen eruit.
18.jpg


Het druklager kan er uit.
19.jpg


20.jpg
 
Verwijder vervolgens de geborgde moer. Het koppelingshuis met tandwiel kan er nu af.
21.jpg


22.jpg


23.jpg


24.jpg


Verwijder de nokkenaskettingspanner, eerst de middelste grote bout losdraaien en vervolgens de 3 kleinere boutjes. Nu kun je bij het verwijderen van de spanner zien hoe veel tandjes hij uit staat.
25.jpg


26.jpg


Contoleer de timing van de motor, moet nog precies in BDP staan. De timing van de krukas kun je dus altijd controleren door de markering 'A' op het vliegwiel. De tandwielen op de krukas zitten op hun plaats met een spie dus kunnen niet verkeerd gezet worden. De timing van de nokkenas moet nog wel gemarkeerd worden zodat deze niet verloopt ten opzichte van de krukas. De nokken moeten naar beneden wijzen.
27.jpg


Verwijder de 2 bouten van het nokkenastandwiel, deze zijn geborgd.
28.jpg


Het tandwiel kan nu van het nokje op de nokkenas gehaald worden zodat het tandwiel naar beneden kan. De ketting ligt nu los en het krukastandwiel kan door de spie te verwijderen van de krukas gehaald worden.
29.jpg
 
Laatst bewerkt:
De nokkenas kan er nu uit en ook het nokkenastandwiel en de ketting kan eraf gehaald worden.
30.jpg


31.jpg


32.jpg


Het nieuwe tandwiel kan op de krukas en de nieuwe ketting kan er in. De nokkenas kan teruggelegd worden met het nieuw tandwiel er los op. Zet het nokkenastandwiel weer op het nokje van de nokkenas en zorg dat de markeringen op tijd staan. De boutjes kunnen nu vastgezet worden en geborgd worden. Controleer of de krukas op tijd staat en of de stand van de nokkenas hiermee overeenkomt. Draai het hele spul een paar keer rond en controleer het nogmaals.
33.jpg


34.jpg


Als alles klopt kan het voorste krukastandwiel er weer op en de koppeling kan weer terug. Met behulp van het 5 eurocentmuntje kun je de moer op de krukas weer vastdraaien.
35.jpg


Het klepdeksel kan nu terug, eerst de vlakken goed zuiver maken, ik heb Dirko van Elring gebruikt als vloeibare pakking.
36.jpg


37.jpg


Het rechter carterdeksel kan teruggeplaatst worden, de nokkenaskettingspanner kan terug. (Verse pakkingen gebruiken)
38.jpg


De klepspeling controleren en goed afstellen. (tussen 0.05 en 0.10)
Zeefje boven olieaftapbout zuiver maken. Nieuw oliefilter installeren en nieuwe olie op de motor.
39.jpg


De klepdeksels, motorsteun, rempedaal, uitlaatbochten en de rest van de onderdelen weer terugzetten.
Draai de motor eerst nog een keer met de hand rond om te controleren of er zich geen vreemde dingen voordoen, klaar om te starten.
 
Staat dat bij Cagiva voorgeschreven dat je ook de tandwielen vervangt bij het vervangen van je ketting? Normaal is alleen je ketting(voor distributie dan!) vervangen voldoende.
Ik heb er al redelijk wat gedaan maar nog nooit tandwielen..
 
Staat dat bij Cagiva voorgeschreven dat je ook de tandwielen vervangt bij het vervangen van je ketting? Normaal is alleen je ketting(voor distributie dan!) vervangen voldoende.
Ik heb er al redelijk wat gedaan maar nog nooit tandwielen..

Ik informeerde in eerste instantie ook voor alleen een nieuwe ketting. Maar bij Cagiva is alleen de complete set te bestellen, geen losse ketting. Nu is het ook zeker goed.
 
Heeft Cagiva dat blok zelf gemaakt of ingekocht? De hele opbouw lijkt verdomd veel op een XL/XR500 blok van begin jaren '80. Verder leuke how to, vooral het muntje doet het goed :}

Dit is een van de weinige blokken die Cagiva zelf ontwikkeld en gebouwd heeft. Blok is trouwens begonnen als een 600 cc.
 
Waarom zet je het blok niet eerst op de timingspunten voordat je de kettingspanner en het kleppendeksel demonteert :?

Dat heb ik wel gedaan (is ook aan de foto's te zien).
Omdat je de timing op de nokkenas pas later kunt markeren en je hem dan toch nog moet controleren en precies op tijd moet zetten heb ik het in het verhaal wat later neergezet. Ik zal het er in het begin ff aan toe voegen, heb het verhaaltje er ook niet meteen bijgeschreven vandaar. ;)
 
Even een vraag:

Hebben een nieuwe bus in de cillinder laten zetten voor de bougie (was er uit geklapt en wilde geen helicoil), zijn echter alleen vergeten de nokkenas te markeren(merkteken) t.b.v. terugbouwen.
Aangezien het Cagiva river 600 betreft eveneens een 1 cilinder, wilde ik je advies vragen.
De zuiger in de bovenste stand geplaatst en de nokkenas met de sleuf aan de bovenzijde paralel aan de rand van de cilinder, start niet.
Moet ik om hem juist af te stellen nog verder demonteren (carterdeksel enz.)
De plaatjes zijn gelijk aan het blok van mijn zoon zijn motor.
Ben niet zo.n ster in afstellen van.
 
Je hebt er niets aan om hem verder te demonteren, achter het carterdeksel kun je niets aan de timing veranderen want het krukastandwiel zit met een spie op de krukas.
Je kunt de timing van de krukas controleren met het "A-merkteken" op het vliegwiel en vervolgens moet stand van de nokkenas hiermee overeenkomen, dat heb ik dus gedaan met behulp van markeringen die ik er van te voren opgezet heb. Ik weet niet of daar een andere methode voor is?
 
Canyon 500.

Bedankt voor de reactie.
Heb inmiddels het licht gezien, in het handboek stond steeds maar die ene regel over het A-merkteken op het vliegwiel. (hoe kan je dat zien dan? zonder demontage deklsel)

Aangezien het kleine kijkglas in de afdekkap aan vliegwielzijde zo vuil was ben ik ervan uitgegaan dat daar enige olie moest zitten.(vraag me niet waarom)
Tocht de deksel links van de motor gedemonteerd en kijkglas schoon gemaakt.
Er gaat een wereld voor je open na het begrijpen van de tekst, zag zowaar na verdraaien met de inbus op de krukas een A voorbei komen.
Wat blijkt: nu blijkt de motor een soort dubbelle slag te maken en de nokkenas lag exact verkeerd om (nokken naar boven gericht.
Alles opnieuw gemonteerd en afgesteld nu alleen nog de kleppendeksel maar vanwege slechte weer monteren we deze morgen/overmorgen.
Ga ervan uit dat alles weer goed is en in 1 keer (als benzine weer binnen is) start.
Wat is het toch leuk om van je fouten te leren.
 
Je kunt het teken normaal gesproken inderdaad door het kijkglaasje aan de linkerkant zien. Maar het is wel opletten wat het merkteken is zo voorbij ;)
Succes nog :)
 
Beste canyon.

De motor loopt weer na juiste afstelling.
In 1 keer starten, alleen ploft hij bij gas los nog steeds na.
Was al voordat d reparatie werdt uitgevoerd.
Is dit nog te stellen op de carb. of moeten juist de kleppen worden getseld.
Lijkt mij dat er teveel benzine in de cillinder komt die niet geheel verbrandt waardoor er soms een vlam uit de uitlaat komt.
 
Mooi, dat hij weer loopt.
Zijn de uitlaatbochten los geweest? Dat klappen heb ik ook ooit gehad, toen sloten de uitlaatbochten aan het blok niet helemaal goed af. Als de uitlaat wat lekt kan hij ook klappen geven.
 
Nee het probleem deed zich al voor voordat de uitlaatbochten werden gedemonteerd.
Denk dat het met luchtstelschroef op de carb. wel moet gaan lukken.
Zoniet ga er dan niet achter rijden anders verschroeit je voorband bij gas los.
Groetjes en bedankt voor de reactie en positieve bijdrage.
 
Hey,

Ik weet dat dit een oud onderwerp is, maar hoop toch wat info te winnen.

Heb een cagiva river aangekocht waarvan ik denk dat de nokkenas fout teruggeplaatst was (timing). Hoe kan ik de nokkenas terug op de juiste timing krijgen? Er zijn geen aantekeningen op gemaakt & hij ligt er ondertussen uit. Krukas heb ik reeds gelezen op merkteken A.
Dan, bij het afhalen van de kap aan het ontstekingsvliegwiel zag ik dat dit vliegwiel in de olie draait. Weet dat dit normaal is bij sommige motoren, maar is dat ook voor deze motor zo? Of is mijn oliekeerring op de krukas lek?

Aangezien die canyon hetzelfde blokje heeft dacht ik hier wel wat info te kunnen krijgen. = byzonder schaars ivm met die River op internet.
Weet iemand waar je voor deze motoren nog onderdelen kan krijgen (koppelingsplaten)

Grts,
Claus
 
Nu moet de motor op tijd gezet worden, zet hem hiervoor in het BDP (bovenste dode punt) van de compressieslag. Er zit een markering ‘A’ op het vliegwiel wat te zien is door het kijkglaasje aan de linkerkant van het carter. Je kunt aan de tuimelaars zien of hij in de compressieslag staat. (ze mogen niet gaan bewegen rond het BDP)

iedereen vindt dit al 6 jaar ok ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan