koppelingscilinder bmw 1150rt

boddin31

Rookie
6 dec 2015
3
0
Beste,

Ik zit met een lek aan de koppelingscilinder van mijn 1150rt
en had graag geweten wat ik moet doen om die gemakkelijk
te verwijderen ? Het is zo dat je niet zomaar aan de 3 bouten kan
om die los te draaien want die spil bovenaan de boite zit in de weg.
Wat moet ik ook nog eerst losmaken om daar beter aan te kunnen?
 
Hou er ook rekening mee dat als de slave koppelingcilinder van een R1150 lekt het ook heel belangrijk is om de pris as te controleren op aantasting van het loopvlak waar de keerring over heen loopt.

Deze keerring (achterste pris as keerring) moet je eigenlijk ook vervangen, doe je dit niet dan heb je grote kans dat deze binnenkort gaat lekken. Hierdoor heb je een grote kans dat de olie via de koppeling drukstift naar de koppeling loopt welke dan gaat slippen.

Dus je zal de swingarm er eigenlijk uit moeten halen, de as achterop de versnellingsbak en dan de cilinder demonteren en een en ander controleren. De keerring kun je bij de 6 versnellingsbak van buitenaf vervangen (zeg ik uit m'n hoofd) dit in tegenstelling tot de 5 bak van de R1100.
 
Drukstift kun je bij de 1150GS er gewoon uithalen zonder de aandrijflijn te demonteren, 3 imbusboutjes lossen en eruit trekken.

Wellicht moet je het subframe (waar je dus op zit) iets lossen en omhoog takelen.
Naar mijn weten is de RT aandrijflijn niet anders dan de GS :)
 
Persoonlijk vind ik het alleen handiger met het vervangen van de keerring en het controleren van de as als de swing arm er achter vandaan is.

Dan heb je wat meer ruimte en zicht. Zo veel extra werk is dat ook niet.
 
alvast bedankt voor jullie reacties,nu ik weet dat ik de swingarm moet
verweideren ben ik al een hele stap vooruit.die zit idd.in de weg maar
wist niet of er nog betere of gemakkelijker oplossingen waren dan deze.
grtn kurt
 
Terug
Bovenaan Onderaan