Wel of geen nieuwe kettingwielen?

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
4.301
1.100
Twente
Ik heb een vraag: wel of geen nieuwe kettingwielen bij het vervangen van de ketting?

Dit is de situatie:

- bij ongeveer 23000 km heb ik een nieuw kleiner voorste kettingwiel geplaatst
- bij ongeveer 27000 km heb ik een nieuw groter achterste kettingwiel geplaatst
- nu zit ik op 28500 km en ben ik erachter gekomen dat de originele Regina-ketting er nog op zit en wil die vervangen tijdens het "grote" winteronderhoud dat ik zelf ga doen in januari. De ketting vertoont wat roest op onschuldige plekken en de spanning varieert lichtelijk. Er zitten geen duidelijke harde plekken in en je kunt hem maar minimaal van het achterste tandwiel trekken. Ik herinner me van de versleten ketting van mijn cb-1 dat ik die op het eind bijna een centimeter van het tandwiel kon trekken en zover wil ik het nu niet laten komen.

Misschien alleen het voorste kettingwiel vervangen? Of af laten hangen van hoe die is ingesleten?
 
Dat is het beste te beoordelen aan de staat van de tandwielen, maar bij rustig gebruik zou ik het wel aandurven het achterste kettingwiel te laten zitten.
De voorste is twijfelachtig, maar zou ik bij twijfel wel doen, gezien die niet zo duur zijn..

Verder had je natuurlijk het beste de set ineens kunnen vervangen, toen je voortandwiel op was, achteraf gezien :+
 
Als je ketting versleten is, en je zet er nieuwe tandwielen op zijn je tandwielen in zo'n 2 weken af.
Als je tandwielen nu nog goed zijn is je ketting nog niet af, maar als ie harde stukken heeft is het waarschijnlijk beter wel te vervangen, als ie harde stukken heeft maakt je ketting waarschijnlijk ook veel lawaai.
 
Slijtagestukken zorgen voor versnelde slijtage op andere stukken die je er nieuw op zet.

Versleten tandwielen slopen een nieuwe ketting in no time. Andersom ook.

Voorste tandwiel slijt uiteraard veel sneller dan het achterste. In oa de cross/off road wereld word vaak het voorste tandwiel vervangen voordat de complete set versleten is, domweg omdat zijn slijtage anders de andere aantast, ook omdat van de drie dat voorste tandwiel natuurlijk veruit het goedkoopst van de hele set is.

Ik zou dus gewoon eerst eens goed kijken wat er nu wel of niet versleten is en dan beslissen wat wel/niet te vervangen.

Tandwielen / kettingwielen... blow me...iedereen snapt wat er bedoeld word, niet over zeiken.
 
Ik zou alleen overwegen het voortandwiel ook te vernieuwen, dat kost immers niet zo heel veel.
Achtertandwiel zit er immers nog maar net op.

Mensen die aanbevelen dat de hele set vervangen altijd vervangen dient te worden, blaten alleen hun dealer na.

eea. is sterk afhankelijk van kwaliteit van de set, en het onderhoud.
Ik gebruik een Pro-Oiler, vervang óm de 25-30K het voortandwiel, en bij 80-90K het achtertandwiel.
Bij 120.000 km wordt het tijd voor een nieuwe kettinset of ik ruil de motor in.
Met kettingspray is wel 40K te halen, maar ik twijfel of een Regina dat ook haalt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou alleen overwegen het voortandwiel ook te vernieuwen, dat kost immers niet zo heel veel.
Achtertandwiel zit er immers nog maar net op.

Mensen die aanbevelen dat de hele set vervangen altijd vervangen dient te worden, blaten alleen hun dealer na.

eea. is sterk afhankelijk van kwaliteit van de set, en het onderhoud.
Ik gebruik een Pro-Oiler, vervang óm de 25-30K het voortandwiel, en bij 80-90K het achtertandwiel.
Bij 120.000 km wordt het tijd voor een nieuwe kettinset of ik ruil de motor in.
Met kettingspray is wel 40K te halen, maar ik twijfel of een Regina dat ook haalt.

Jemig de pemig, gebruik je dan een 532 ketting op een 25kW fiets of zo???
Dat een Pro-Oiler goed is voor je ketting daar twijfel ik niet aan, maar dat het het leven van je ketting 4 x verlengd wist ik niet.
 
Jemig de pemig, gebruik je dan een 532 ketting op een 25kW fiets of zo???
Dat een Pro-Oiler goed is voor je ketting daar twijfel ik niet aan, maar dat het het leven van je ketting 4 x verlengd wist ik niet.

532/530 wél, maar toch meestal 140-145 pk.
Eerst op een Thunderace verkocht bij 110K,
ZX9R verkocht bij 95K
Fazer, ingeruild met 120K
Rij het hele jaar door, met af en toe een circuitdag in het seizoen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan