stotteren/inhouden suzuki gs 500

sutton

Rookie
13 apr 2008
18
0
Ik ben sinds deze week in het bezit van een gs500e uit 1991.
toen ik hem kocht zei de vorige eigenaar al dat hij niet mooi liep,degene waar hij hem van had gekocht had gezegd dat de motor lang stil had gestaan.

Als je gewoon wegrijdt,rustig gasgeven ,is er niets aan de hand,als je dan half gas geeft begint het blok te bokken en lijkt het net of het helemaal uitvalt,geef je dan meer gas of volgas trekt de motor ineens weer goed door.

Ik heb de carburateurs al schoongemaakt met carbreiniger (spuitbus) en een filter in de leiding geplaatst.
Ik rij met de benzinekraan in de "pri "stand.
De bougies en luchtfilter zijn al vervangen,er zitten sproeiers 120 in en de mengselschroef staat 3 slagen open.

iemand nog een suggestie waar ik het verder nog in kan zoeken?
 
De PRI-stand is in ieder geval verkeerd, die gebruik je alleen (tijdelijk) nadat je bv. de tank hebt gedemonteerd. Je moet die andere hebben 'on' of 'fuel' (weet zo niet meer wat het is bij een GS500).

Verder is de GS500 gemaakt uitsluitend van de allerslechtste materialen die destijds verkrijgbaar waren, o.a. de tank staat er om bekend enorm hard te roesten. Bij een '91er die een hele poos stil heeft gestaan kan het zo zijn dat je brandstoffilter al weer verstopt zit (wanneer je de tank niet gespoeld hebt).
De tankontluchting geeft ook regelmatig problemen trouwens hoewel ik niet verwacht dat dit bij jou het probleem is (ik verwacht niet dat dit bij jou het probleem is, maar het is eenvoudig te checken).

Maar ik denk dat het in jouw geval gewoon een verkeerde stand van de brandstofkraan is.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk de CV carburateur. Het kan nog proper gekuist zijn, maar door slijtage kan de slide soms niet goed op en neer, kapitein koek had ook zoiets..

weinig gas => gasklep beetje open=> kleine onderdruk=> slide beetje naar omhoog = goed
Midden gas => gasklep meer open, grotere onderdruk maar de slide blijft toch zitten door wrijving/slijtage = arm mengsel? bokkig gedrag?
Vol gas =>gasklep volledig open, onderdruk is nu groot genoeg zodat de slide toch omhoog kan..

Ik denk dat Kapitein koek nieuwe slides had gekocht maar het probleem bleef bestaan.
Het loopvlak en de slide moeten blijkbaar op elkaar in slijten..
Ik dacht dat de enige (makkelijke) optie een complete set carburateurs was in zijn geval.

En zolang je vlottertjes werken is de PRI stand niet erg..
Het probleem van niet genoeg benzine doorlaten in de membraamkraan is vooral op hogere belasting dacht ik 140 op de snelweg voor een paar minuutjes bv..

Succes ;)
 
Laatst bewerkt:
Net de carbs weer uit elkaar gehaald, ook de gasnaaldbuis.
Alles in de carbreiniger en met compressor doorgeblazen maar bij proefrijden is er nog niets verandert.
Ik heb de motor even zonder luchtfilter laten draaien en bij gasgeven zie je allebei de schuiven mooi gelijk omhoog schieten.

Ik denk dat ik maar een ander setje carbs ga zoeken
 
Heb je al even de "remmenreiniger test" gedaan?
Mijn gs550 heeft dezelfde problemen (en was alleen in de pri stand "rijdbaar"). Blijkt gewoon dat 'ie een hoop lucht zuigt langs de rubbers tussen airbox en carburateur. Lastig te vinden rubbers voor mijn fietsje... B|
 
Ik heb net met een spuitbus contactcleaner op de carburateurs gespoten.
Op rubbers tussen carb en kop: geen effect.
Op rubbers tussen airbox en carb: geen effect

Op carbdeksels(boven gasschuif) : langzamer lopende motor tot zelfs stilvallen!
Dit is hetzelfde effect als wanneer ik rechtstreeks de cleaner in het luchtfilter spuit
Omdat de tank er nog opzat kon ik niet goed zien waar precies de cleaner terechtkwam dus morgen even proefdraaien zonder tank.

Maar in ieder geval heb ik nu een verdachte!
 
vandaag motor laten draaien zonder tank en carbs weer helemaal met cleaner ingespoten:geen enkel verschil!
Ik denk dat ik gisteren tegen de onderkant van de tank heb gespoten en dat de cleaner zo in het luchtfilter is trechtgekomen.

Helaas dus nog niets verder,ik ga nu op zoek naar een setje carburateurs en kijken of hij dan wel goed loopt.
 
Nee niet echt,ik heb er een papier benzinefilter tussen dus daar kom niets door.
Ik heb de carburateurs nu al tig keer uit elkaar gehaald maar er zit nooit iets in de vlotterbakken

Toen ik hem kocht wel, zaten ze vol met bagger
 
Kijk eens naar de membramen en controleer of je niet een van die kleine rubbere o-ringetjes mist onder het vacuumkapje.

carbtopinternals-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een ander setje carbs binnengekregen en getest,motor liep gelijk een stuk beter maar nog niet 100%
Ik heb nu de naalden op de hoogste stand staan en het stotteren is er voor 99,9 % uit,de rest kan ik er hopelijk met de mengselschroef uit krijgen.
 
Ook al is het weer een tijdje geleden ik wil toch nog iets toevoegen,al is het maar om andere GS eigenaren te helpen die hetzelfde probleem hebben en via google hier terecht komen.

Met die andere set carburateurs liep de GS al een stuk beter maar voor de zekerheid heb ik ze ultrasoon laten reinigen.
Hierna liep de motor stukken beter,ik heb er zo een maand mee naar m`n werk getoert (130km/dag).
Van het een op het andere moment begon de GS weer te bokken en stotteren (met nog 40km naar huis te gaan).
Dacht eerst aan de benzinekraan maar ook op PRI werd het niet beter.
Met horten en stoten toch thuis gekomen,carburateurs schoongemaakt,nieuw filter geplaatst maar zonder resultaat.
Toen was ik de soes best wel een beetje beu en heb hem daarom een tijdje in de hoek gezet,vandaar dat deze reactie wat laat is :)

uiteindelijk het topic van kapitein koek hier gevonden over de ingesleten slides.
Ik heb eerst de gasschuiven met een dremel en commandat 4 volledig gepolijst.en toen de bmw geleiders besteld (13112343374),de o-ringen zijn niet meer leverbaar dus heb ik de oude gebruikt.

Nou,net terug van een proefrit en de soes loopt weer als een zonnetje!
Ik is Blij! *O*

Waar je bij montage van de geleiders wel op moet letten is dat je voorzichtig bent met de 2 nokjes bovenaan,die breken makkelijk af,ik spreek uit ervaring.
Je het die nokjes wel nodig om de geleider enigszins onder spanning te monteren anders klemt de gasschuif!

In ieder geval bedankt voor de reacties hier,de verwijzing naar het topic van kapitein koek heeft uiteindelijk toch de oplossing gebracht!
kapiteinkoek in "Suzuki GS500 topic #23 - Laat de nazomer..."
 
Terug
Bovenaan Onderaan