R1 2009 topic (RN22 Bigbang) deel 4

Precies! Gewoon een custom made mapping. Is eigenlijk wel de beste optie.
Heb ik ook gedaan, heb er geen spijt van!! Ik kan het verschil goed merken!!

Zo'n FT het heeft z'n voordelen, maar zie er ook nadelen in.

Wat zie jij als nadeel van Ft dan?
 
Daar word je niet veel wijzer van dat setje.....
Voor Yamaha YZF R1, RN22...... ja, maar voor welke jaargangen dan :?
Dat maakt wel wat uit!!

Nee, maakt niet uit. Ik had een R1 van 2010 met PC5 en QS module. Die zit nu op mijn R1 van 2013 :).
 
Zo! Was echt lekker weer vandaag.
Kan me niet heugen wanneer ik in december gereden heb!

full
 
Wat zie jij als nadeel van Ft dan?
Ik vind het een kostbare investering als je het goed wil doen.

Voorop gesteld kun je met een FT meer als met een PCM-5. Daar ben ik me van bewust.
Maar als het mis gaat met flashen, dus je originele ECU naar de klote gaat kost het een heleboel centjes!! Nieuwe ECU €1500,--!!
Dus eigenlijk zou je er een 2e gebruikte ECU bij moeten kopen om te flashen……
Daarnaast een verkeerde afstelling kan ook motorschade als gevolg hebben!!
Dat risico + de investering is het mijn allemaal niet waard voor dat beetje meer mogelijkheden.

Want met een flastune/testbank bij een erkende zaak en een 2e gebruikte ECU op deze manier loopt het al aardig in de papieren…..

Natuurlijk kan het ook goedkoper, ik ken ook iemand in mijn vriendenkring die kan flashen.
Maar wil hem die verantwoording niet in zijn schoenen leggen wanneer het mss toch mis gaat.
Dat is mijn de vriendschap niet waard!!
 
Nee, maakt niet uit. Ik had een R1 van 2010 met PC5 en QS module. Die zit nu op mijn R1 van 2013 :).
Dat weet ik nog. Maar toch maakt het wel degelijk wat uit.

Ik snap jou punt ook wel dat hij het op jou R1 van 2013 nu ook prima doet met een PCM-5 van model 2010, daar zat immers al een mapping in.

Een PCM-5 (geschikt voor de Yamaha YZF R1 RN22 b.j. 2009–2010-2011) met vooraf een ingeladen mapping aansluiten op een R1 van 2012-2013 is geen enkel probleem.
Daar rijdt hij prima op.
Of dat de ideale afstelling is voor jou R1 van 2013 is een ander hoofdstuk……
Zou je jou R1 op de bank zetten met deze PCM-5 met de huidige mapping, kun je hem niet uitlezen!
Ook kun je met deze PCM-5 op jou R1 van 2013 geen nieuwe custom made mapping op een bank uitvoeren!
Puur vanwege dat de ECU van een R1 van 2009–2010-2011 anders is als van een R1 van 2012-2013.

Ik dacht ook snel klaar te zijn, helaas ging die vlieger niet op. Ik heb het bij mijn eigen R1 onder vonden.
 
Laatst bewerkt:
Dat weet ik nog. Maar toch maakt het wel degelijk wat uit.

Ik snap jou punt ook wel dat hij het op jou R1 van 2013 nu ook prima doet met een PCM-5 van model 2010, daar zat immers al een mapping in.

Een PCM-5 (geschikt voor de Yamaha YZF R1 RN22 b.j. 2009–2010-2011) met vooraf een ingeladen mapping aansluiten op een R1 van 2012-2013 is geen enkel probleem.
Daar rijdt hij prima op.
Of dat de ideale afstelling is voor jou R1 van 2013 is een ander hoofdstuk……
Zou je jou R1 op de bank zetten met deze PCM-5 met de huidige mapping, kun je hem niet uitlezen!
Ook kun je met deze PCM-5 op jou R1 van 2013 geen nieuwe custom made mapping op een bank uitvoeren!
Puur vanwege dat de ECU van een R1 van 2009–2010-2011 anders is als van een R1 van 2012-2013.

Ik dacht ook snel klaar te zijn, helaas geen die vlieger niet op. Ik heb het bij mijn eigen R1 onder vonden.

Dat volg ik dus niet. De power commander is op de injectoren aangesloten. Dat is voor beide modellen hetzelfde. Het uitlezen gebeurd via USB op de power commander zelf. Al heeft dat ding gewoon voeding en hangt de rest los, dan kun je power commander al uitlezen. De ECU heeft er totaal niks mee te maken.

Mijn 2010 R1 heeft op de bank gestaan, daar was een map voor ingeladen. Aangezien op mijn 2013 R1 een totaal andere uitlaat zit heeft die map geen zin. Ik heb dus alles naar 0 gezet, wat concreet inhoud dat de power commander niets wijzigt aan de injectie.

Verder heb ik nog een QEM module, die op de secundaire injectie zit. De power commander en QEM module zorgen samen dat de quickshifter werkt.

Wat betreft de 'map' zelf. Dat is slechts een bestand waarin de wijziging op de injectie bij een bepaald toerental is opgeslagen.

Hoe kom je aan de wijsheid die je in je post hebt geschreven? Daar ben ik dan wel benieuwd naar :). Ik zal eens een mailtje dichten naar de tech support wat nu echt de verschillen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Niet helemaal waar, in principe houd de pc de ecu voor de gek om hem andere waardes te geven waardoor deze andere hoeveelheden brandstof inspuit.

Zo lang de A/F verhouding correct is ,zie ik geen problemen.

Of de pc echt anders is waag ik te betwijfelen, ik weet dat bv de pc voor de KTM adventure ook in de SD1290R werkt, ondanks dat powercommander zegt dat het een andere pc is.
Zijn een aantal mannen die dit gebruiken.

Flashtune is tegenwoordig ook anders wat ik begrepen heb, vroeger kon je oneindig dingen veranderen, dat hebben Eric en ik in mijn eigen R1 uitgevogeld, maar dat schijnt nu niet meer te kunnen.
 
'Flashtune is tegenwoordig ook anders wat ik begrepen heb, vroeger kon je oneindig dingen veranderen, dat hebben Eric en ik in mijn eigen R1 uitgevogeld, maar dat schijnt nu niet meer te kunnen.'

Hoi, Ik heb dat programma geïnstalleerd van FT en ben verschillende maps aan het vergelijken, maar alles (Inj/ign/etc) is nog steeds in te stellen.
Er zijn wel wat verschillen in de verschillende SW releases, maar het grootste verschil is dat voorheen iedere ECU te flashen was op 1 licentie. Nu is die licentie gebonden aan een ECU en kun je dus met je gekochte setje alleen 'jouw' ECU flashen. Tenzij je licentie's bij koopt.....

Ik zie het verschil in risico overigens niet echt tussen FT & PC. Ook met een PC kun je de boel vast wel slopen als je niet weet wat je doet. Dat een ECU stukgaat door flashen zelf heb ik nog nergens gelezen.
 
Als je nog een oude set hebt van FT en je laat deze nooit meer verbinding maken met internet kun je nogsteeds oneindig blijven flashen zonder licenties te kopen. Maar met de nieuwe set moet dit wel of je moet een oude set hebben die geupdate is waardoor het een "nieuwe" is geworden qua software.(FT is een tijd terug overgenomen door een ander bedrijf en die wil alleen maar geld zien)

Kapotte ecu's heb ik ook nog nooit van gehoord door flashen. En flashen kan je ook doen door verder niks aan de brandstofinspuiting/ontsteking te veranderen, maar puur functies aan/uit zetten.

je moet wel erg te keer gaan om iets te slopen met dat spul, maar natuurlijk het zal vast wel gebeuren. Gezond verstand erbij en je maakt niks kapot.
 
Hoi, Ik heb dat programma geïnstalleerd van FT en ben verschillende maps aan het vergelijken, maar alles (Inj/ign/etc) is nog steeds in te stellen.
Er zijn wel wat verschillen in de verschillende SW releases, maar het grootste verschil is dat voorheen iedere ECU te flashen was op 1 licentie. Nu is die licentie gebonden aan een ECU en kun je dus met je gekochte setje alleen 'jouw' ECU flashen. Tenzij je licentie's bij koopt.....


dat bedoelde ik eigenlijk ook. ;)
 
Oke, antwoord van Dynojet:


There are no hardware differences. The PC5 part numbers are only different because they come with some variations in the installation guide and the preloaded map is specific to only one of the model year ranges.

Let me know if you have any further questions.

Regards,

Chris Kelly
Dynojet Research Inc.
2191 Mendenhall Dr. Suite 105
North Las Vegas, NV 89081
1-800-992-4993



Zoals ik verwachtte, het maakt dus geen reet uit.

Niet helemaal waar, in principe houd de pc de ecu voor de gek om hem andere waardes te geven waardoor deze andere hoeveelheden brandstof inspuit.

Zo lang de A/F verhouding correct is ,zie ik geen problemen.

Klopt. De power commander doet eigelijk niks meer dan de ECU aansturing van de injectie naar boven of beneden bij sturen.



Of de pc echt anders is waag ik te betwijfelen, ik weet dat bv de pc voor de KTM adventure ook in de SD1290R werkt, ondanks dat powercommander zegt dat het een andere pc is.
Zijn een aantal mannen die dit gebruiken.

Flashtune is tegenwoordig ook anders wat ik begrepen heb, vroeger kon je oneindig dingen veranderen, dat hebben Eric en ik in mijn eigen R1 uitgevogeld, maar dat schijnt nu niet meer te kunnen.

Is die oudere software nog ergens te vinden? De hardware die wordt gebruikt is volgens mij niks meer dan een USB-RS232 convertor.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal , ik vroeg mij af of het mogelijk is de cat te vervangen zonder de motor opnieuw af te laten stellen met bijvoorbeeld een dynoyet.

Alvast bedankt .
 
Kan, maar beter is om af te stellen, af fabriek is elke motor erg arm afgesteld.(milieu shit)
Je snapt wanneer de air/fuel verhouding optimaal is de motor beter loopt.

Bij mijn superduke 1290 was hij af fabriek zo arm dat naar een paar seconden stationair draaien de bochten al rood gloeiend werden, nu moet ie echt wel wat toeren draaien om het zelfde resultaat te krijgen.

Het verwijderen van de kat heeft geen invloed op de a/f verhouding, alleen het minder heet onder je kont.
 
Laatst bewerkt:
Dat volg ik dus niet. De power commander is op de injectoren aangesloten. Dat is voor beide modellen hetzelfde..
Klopt. Maar waar zitten die injectoren dan o.a. mee verbonden? Dat is toch ook je ECU?
Het uitlezen gebeurd via USB op de power commander zelf.
Klopt
Al heeft dat ding gewoon voeding en hangt de rest los, dan kun je power commander al uitlezen.
Dus niet!!
De ECU heeft er totaal niks mee te maken.
Daar heb ik dus sterk mijn twijfels over dat dit er wel degelijk mee heeft te maken. Tenminste….. zolang je een run wil maken op een dynojet bank.
Ik heb het er dus niet over dat je de PCM los uitleest op een laptop of zoiets…..
Wat betreft de 'map' zelf. Dat is slechts een bestand waarin de wijziging op de injectie bij een bepaald toerental is opgeslagen.
Klopt
Hoe kom je aan de wijsheid die je in je post hebt geschreven? Daar ben ik dan wel benieuwd naar :). Ik zal eens een mailtje dichten naar de tech support wat nu echt de verschillen zijn.
Wijsheid :? Ik wil niet de geleerde uit het oosten uithangen, maar ik vertel geen onzin!
Deze wijsheid heb ik van Michel bij Power-Point uit Tiel. Waar ik het zelf aan de lijfden heb ondervonden toen mijn R1 daar op de Dynojet bank stond dit jaar.
En Michel is zeker iemand wie weet waar hij mij bezig is, die verteld geen onzin.

Ik had een z.g.a.n. (2e hands) PCM-5 met O2 optimiser van iemand over gekocht (geschikt voor de Yamaha YZF R1 RN22 b.j. 2009–2010-2011) Ook ik dacht eerst dat dit niks uit maakte.
Vervolgens eerst een mapping ingeladen (die afkomstig was van een andere R1 met bijna identieke opties zoals mijn R1)
Daarna de PCM-5 aangesloten met originele stekkers zoals het hoort en ingebouwd op de motor.
De R1 reed echt super met die mapping, alleen met dat verschil hij zoop als een ketter!!
Iets te gortig!! Je kon de brandstof ruiken als hij stationair liep. Hij stond dus veel te rijk!!
Dat was dus voor mijn reden om maar eens naar Power-Point te gaan om hem uit te lezen op de bank. En mss zodoende een nieuwe custom made mapping uit te voeren op de Dynojet bank afgestemd op mijn R1 met mijn uitgevoerde modificaties.

Toen begon de materie……motor op de bank voor een 1e run. Wat we ook deden, we konden niks geen waardes uitlezen. Hoog in de toeren, laag in de toeren alle cijfertjes bleven op nul staan. Hé dit kan niet zei Michel. Ik moet wat meten.
Alle bedrading/massa en connectors gecontroleerd, was allemaal in orde.
Een nieuwe custom made mapping uit voeren heeft ook geen zin als ik niet eens waardes kan uitlezen, zei Michel.
Vervolgens vroeg Michel welk type PCM-5 heb je erin zitten?
Ik zei een 22-006 voor b.j. 2009–2010-2011.
En jouw R1 is van 2012…..Ah wacht ff dan denk ik dat ik het wel weet.
Dit gaat niet werken op deze manier.
Vervolgens sluiten we een nieuwe PCM-5 aan (zonder mapping) type 22-054 b.j. 2012–2013-2014, starten de motor en daar kwamen de waardes aan.
Conclusie, het maakt dus wel degelijk wat uit!!!

Uiteindelijk dus de juiste PCM-5 type 22-054 aangesloten en een nieuwe custom made mapping uitgevoerd op de Dynojet bank afgestemd op mijn R1.
Motor rijdt super nu!! Zonder overmatig brandstofverbruik.

Btw….De eerder ingebouwde PCM-5 type 22-006 was ook niet defect. Deze zit nu op een R1 van 2010 waar hij op hoort te zitten. Waar hij het zonder problemen prima op doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan