Zx10r 2005 shimschaal verpulverd bij 1 klep

aprilia_racer

Die hard MF'er
9 sep 2004
299
4
Wijchen
Hallo,

Wie o wie kan er met een zinnig antwoord komen op dit probleem. Het antwoord ander blok kopen of ding de sloot in rijden kan ik weinig mee maar mogelijk heeft iemand nog een mooi idee.

Ben momenteel met onderhoud bezig aan mijn zx10r uit 2005.
Motor heeft 52.000 gelopen. Toen ik de motor kocht liep ding prima en waren er geen rare bijgeluiden. Aangezien ik de hele winter toch niet rijd en de onderhoudgeschiedenis niet bekent was en ik toch alles zelf kan dacht ik grote beurt en kleppen stellen en alles weer even netjes maken.

Nu pak ik de nokkenassen eruit en zie ik dat bij 1 klep de schaal waar de shim in ligt helemaal verpulvert is. Dit blijkt een probleem te zijn wat vaker voorkomt. Tegenwoordig zijn er gemodificeerde schalen die dus niet meer verpulveren. Nu ben ik handig en kan ik veel zelf maar ik hoor verschillende verhalen. De 1 zegt dat de kop eraf moet en dat je ding dan pas kan vervangen. Andere zeggen dat het ook vanuit de positie kan van kleppen stellen. Ik probeer er hieronder een foto bij te zetten zodat iedereen weet waar het over gaat.

Ik ben heel benieuwd en misschien kan iemand me verder helpen.
Bedankt alvast voor de moeite!!
full
 
Dat ligt er helemaal aan hoeveel druk je ter beschikking hebt en of de lekkage nog binnen de tolerantie van een evt. lektest valt.
Vrijwel elke compressor kan wel 8 bar leveren, maar zoveel is absoluut niet nodig.
Een bar of 3 is voldoende om de klep in de zitting te houden tijdens de procedure.
Mocht de klep toch niet op zijn plek blijven zitten vanwege een lek, dan moet het lek wel dermate groot zijn dat hij zoiezo ver buiten de lektest tolerantie valt.
 
Vrijwel elke compressor kan wel 8 bar leveren, maar zoveel is absoluut niet nodig.
Een bar of 3 is voldoende om de klep in de zitting te houden tijdens de procedure.
Mocht de klep toch niet op zijn plek blijven zitten vanwege een lek, dan moet het lek wel dermate groot zijn dat hij zoiezo ver buiten de lektest tolerantie valt.

Ik denk dat je even uit de automobiel modus moet.
Even teruggaan naar waar ik zei dat alles bij een motor kleiner is, dus ook het oppervlak van de klep, dán even aan het rekenen slaan over hoeveel kracht je soms wel eens moet uitoefenen op de klepschotel om de spietjes vrij te krijgen... Het klemt soms best wel. Dan zit je al snel over de drie bar die tegen het klepje drukt.
 
Ik denk dat je even uit de automobiel modus moet.
Even teruggaan naar waar ik zei dat alles bij een motor kleiner is, dus ook het oppervlak van de klep, dán even aan het rekenen slaan over hoeveel kracht je soms wel eens moet uitoefenen op de klepschotel om de spietjes vrij te krijgen... Het klemt soms best wel. Dan zit je al snel over de drie bar die tegen het klepje drukt.
Het klemmen van de spietjes los ik op door van te voren een klein tikje boven op de veerschotel te geven.
En ik zit op een motor forum, dus op het moment heb ik de motorfiets modus ingeschakeld ;)
 
Laatst bewerkt:
Het klemmen van de spietjes los ik op door van te voren een klein tikje boven op de veerschotel te geven.
En ik zit op een motor forum, dus op het moment heb ik de motorfiets modus ingeschakeld ;)

OK, maar kijk nou eens naar zo'n lief klein motorklepje, wat zou daar nou de doorsnede van zijn denk je?

2 cm? voor het gemak?
Dan zit je dus op een oppervlakte van 3,14 cm2
Jouw 3 bar geeft dus zo'n 9-10 kg druk tegen de klep....
Om de klep goed in te drukken, zit je zo op 30kg....
Dus...
 
OK, maar kijk nou eens naar zo'n lief klein motorklepje, wat zou daar nou de doorsnede van zijn denk je?

2 cm? voor het gemak?
Dan zit je dus op een oppervlakte van 3,14 cm2
Jouw 3 bar geeft dus zo'n 9-10 kg druk tegen de klep....
Om de klep goed in te drukken, zit je zo op 30kg....
Dus...

Je drukt toch op de klepveerschotel (en dus op de veer), en niet op de klepsteel? :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan