tandwielen/ketting/lengte invloed op wielbasis

DafalganHooligan

MF veteraan
9 feb 2004
13.534
537
brugge belgië
Ik zou graag weten hoeveel het achterwiel in de achterbrug beweegt per 1 tand verschil achteraan.

Ik weet het ongeveer maar ben het niet helemaal zeker heb al wat gegoogled maar die info kon ik niet direct vinden weet wel dat een 520/52/530 ketting allemaal dezelfde lengte hebben over aantal links en de afstand tusssen 2 pinnen 15.88mm is...

Is omdat ik graag de wielbasis zo kort mogelijk houd (zo ver mogelijk vooraan in de brug).
Zo zit vb met een 43 achtertandwiel veel te ver achteraan maar als ik een 45/46 zou monteren past het mss niet en als je dan een ketting met 2 extra links neemt moet je met een nog langere wielbasis rijden :p

(bij een sm word er soms een kortere 20/40mm achterbrug gemonteerd om handling te verbeteren) .

Maar als ik een goeie gearing vind waar ook het wiel zo ver mogelijk in de brug zit scheelt ook al meer dan een cm low budget tunen :+
Ik denk dat het zo een 4-5 mm is :? maar als ik het exact weet kan ik het meten hoever de adjusters uit staan en welke ketting/tandwiel combo de beste zou zijn :)

andere custom sm achterbrug kost 1500-2500€ een paar tandwielen iets minder :+
Kan mss ook naar een metaalbewerkingsbedrijf gaan en vragen of ze men achterbrug wat kunnen uitfrezen zodat de achter as mss een cm verder naar voor kan gebracht worden :)
 
als de ketting 1 schakel in gekort word, dan gaat het achterwiel de helft van de afstand tussen 2 pennen naar voren.
maar er worden altijd 2 schakels verwijderd, omdat je anders niet uitkomt met de sluitschakel.
en dan gaat het wiel dus net zover naar voren als de afstand tussen 2 pennen van de ketting.
 
een 16.5 voorwiel monteren word ook gedaan bij sm ik hou het voorlopig bij 17 en mijn voorvork zit al een paar mm doorgestoken :) maar ik experimenteer graag en wil dit ook nog testen.
Hier een van de goedkopere achterbruggen
Bras Oscillant Supermotard Tecstra

suter maakt dit oa ook zal wel een reden zijn waarom het bestaat en meeste pro's ook met een ingekorte achterbrug rijden die custom achterbruggen zijn ook breder gemaakt om er makkelijker een breed achterwiel in te krijgen maar 9/10 supermotards hebben er een te lange/smalle enduro/cross achterbrug inzitten :)
 
En voorwiel is nog goed aan de grond te houden zelf in 2e versnelling :Y
maar als je wilt kom die in 4/5 nog omhoog *O*

Iemand nog bevestiging over de afstand bij 1 tand verschil ik denk dat 4mm wel zou kunnen kloppen...
Bij een tand meer komt je wiel de helft van de pen-afstand naar voren maar dat is ongeveer.
Als je kettingwiel groter wordt komt de ketting verder naar buiten en doordat de hoek verandert zal je wiel ook verder naar voren komen
 
Zie onderstaande formule:

full


Waarbij:
a=asafstand [mm]
p=steek afstand ketting [mm]
X=aantal schakels [-]
z1=aantal tanden drijvende (voorste) kettingwiel [-]
z2=aantal tanden gedreven (achterste) kettingwiel [-]
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info :}
men huidige kettingset is redelijk op en word na volgende circuitdag vervangen wss scheelt dit ook enkele mm ivm nieuwe dus beetje rekening houden met marge maar met 43 achteraan heb ik gok ik toch al +- 1.5cm de verstellers uitgedraait dus kan zeker naar 44 met zelfde lengte ketting maar momenteel een 14 vooraan en zou graag mogelijkheid hebben om een 15 te steken ook de nieuwe ketting heb ik al liggen zelfde aantal links als die dat er nu opzit denk dat die 4 links langer is ivm origineeel (origineel is maar 38 achtertandwiel icm 14 vooraan).
 
als je de ketting niet inkort en alleen een groter tandwiel monteert, gaat het wiel ook naar voren.
en dat is dan de helft van de afstand tussen 2 tanden.

zeker ?

zonder mijn brein te pijnigen en het uit te rekenen lijkt mij dat niet te kloppen.
volgens mij moet je er ook nog de helft van de toename in diameter bij tellen. voor 1 tand misschien verwaarloosbaar, maar hoe meer tanden extra hoe groter die invloed wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan