USB-verbinding beschermen/waterdicht 'verpakken'

Eddos

Die hard MF'er
14 sep 2009
289
10
Groningen
(Als hij hier niet goed staat, sorry, maar ik kon mij zo geen betere plek bedenken).

Een tijdje geleden heb ik de voeding van mijn Zumo 340 gesplit, zodat ik de navigatie via powerbank (ik huur/rij weleens een andere motor zonder accessoire-aansluiting) of 'gewoon' kan laden.

Waar deze voeding voorheen betrekkelijk waterdicht was is hij door de USB-aansluiting nu iets kwetsbaarder.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een klein kastje om deze verbinding te beschermen. Heeft iemand ideeën? Iets van 5 bij 3 cm met één of meerdere openingen voor de kabels lijkt mij afdoende(?).

Alvast bedankt :)
 
Laatst bewerkt:
Die ken ik, maar dan moet ik opnieuw solderen, en dat hoeft van mij niet zo nodig :)
Ik verwacht ook goedkoper zo'n kastje te kunnen vinden dan dat de waterdichte connectoren zijn.

Toch bedankt voor je reactie.
 
Laatst bewerkt:
Ja, het zou mooi zijn als de usb bruikbaar blijft als stekker.
Het is echter wel een alternatief voor als het kastje niet bestaat/te vinden is, dan krimp ik gewoon een kous om de verbinding als ik regen verwacht/lang ga rijden.
 
Dan kun je hem beter in een stuk ductape plakken. Stuk makkelijker te verwijderen.

Waarschijnlijk wordt krimpkous die om een usb past en evengoed nog strak om de draad krimpt ook erg lastig.

Ik zou gewoon een plastic bakje van bouwmarkt schroefjes, boutjes etc gebruiken. U vormige inkeping in de opening en zorgen dat die gemonteerd aan de achterzijde zit.
 
Zo n waterdicht lasdoos kan wel een optie zijn denk ik Dan kan je meteen de powerbank in kwijt.
Tevens raad ik je een powerbank aan met wat meer capaciteit. Die powerbank die je nu hebt levert waarschijnlijk rond de 2000mAh wat net iets meer is dan een AA batterij.
Bij de Action hebben ze power banks met meer vermogen. Die zijn ook iets groter.
 
Misschien dat zoiets kan werken:

bdghdc1333965460484.jpg


Tussenschotjes eruit, kleine inkeping maken voor het draad. Denk trouwens dat ze bij de chinese sites nog wel meer versies en afmetingen beschikbaar zijn.

Iets dichter bij huis kan je ook nog kijken naar een schroeven bakje die vast wel in de juiste formaten bij de bouwmarkt beschikbaar zijn:

can-stock-photo_csp8718199.jpg
 
Zo n waterdicht lasdoos kan wel een optie zijn denk ik Dan kan je meteen de powerbank in kwijt.
Tevens raad ik je een powerbank aan met wat meer capaciteit. Die powerbank die je nu hebt levert waarschijnlijk rond de 2000mAh wat net iets meer is dan een AA batterij.
Bij de Action hebben ze power banks met meer vermogen. Die zijn ook iets groter.
Deze powerbank was even een voorbeeld voor de foto, normaliter gebruik ik een Anker Astro E3 met 10000mAh.
Lasdoosje is wel een goede oplossing, dank.
Dan kun je hem beter in een stuk ductape plakken. Stuk makkelijker te verwijderen.

Waarschijnlijk wordt krimpkous die om een usb past en evengoed nog strak om de draad krimpt ook erg lastig.

Ik zou gewoon een plastic bakje van bouwmarkt schroefjes, boutjes etc gebruiken. U vormige inkeping in de opening en zorgen dat die gemonteerd aan de achterzijde zit.
Heb je ook een punt. Ductape is dan wellicht een beter alternatief, maar dat vind ik weer wat lastiger voor het tussendoor van de motor halen.
Plastic bakje is ook een idee, maar dan moet ik zelf knutselen. Was benieuwd of hier wat kant en klaars voor was.
Misschien dat zoiets kan werken:

bdghdc1333965460484.jpg


Tussenschotjes eruit, kleine inkeping maken voor het draad. Denk trouwens dat ze bij de chinese sites nog wel meer versies en afmetingen beschikbaar zijn.

Iets dichter bij huis kan je ook nog kijken naar een schroeven bakje die vast wel in de juiste formaten bij de bouwmarkt beschikbaar zijn:

can-stock-photo_csp8718199.jpg
Moet ik ook zelf knutselen, maar inderdaad ook een oplossing.
Zo'n kokertje waar je je fotorolletje in stopt. Kan je vaak gewoon graties krijgen bij de fotozaak.
Heb ik ook aan gedacht, op eBay heb je ook zoiets. Die oplossing overweeg ik ook nog :)
 
condoom-naturel.jpg


Knip het topje er af, over het draad schuiven, elastiekjes aan begin en eind.

Bij de etos hebben ze vast ook wel dwergen maten. Ik weet het niet zeker, niet mijn catagorie ;). Ik weet niet hoelang ze voor dit gebruik meegaan dus misschien is het makkelijk om meteen een grootverpakking mee te nemen ;)


Iets serieuzer:

http://www.rdae.nl/nl/multistekkers/superseal-connectors/

Betekend wel opnieuw solderen.

Of zo een:
5x PLUG DUST WATER-PROOF CAP for MICRO USB PORT SILICONE GEL RUBBER BLACK ggrbld | eBay

of

Silicone USB Ports Cover Dustproof Plug Stopper Guard Set for Laptop Notebook | eBay

Of wat ook een optie is, spuit een overbodige USB aansluiting van hetzelfde model in met wat vettigheid en kak hem dan helemaal vol met siliconen kit. Zoek een leuke uit die flexibel blijft. Als dat dan uitgehard is trek je hem uit de plug, trim hem netjes en druk hem in de plug die je wilt beschermen.

db
 
[afbeelding]

Knip het topje er af, over het draad schuiven, elastiekjes aan begin en eind.

Bij de etos hebben ze vast ook wel dwergen maten. Ik weet het niet zeker, niet mijn catagorie ;). Ik weet niet hoelang ze voor dit gebruik meegaan dus misschien is het makkelijk om meteen een grootverpakking mee te nemen ;)


Iets serieuzer:

http://www.rdae.nl/nl/multistekkers/superseal-connectors/

Betekend wel opnieuw solderen.

Of zo een:
5x PLUG DUST WATER-PROOF CAP for MICRO USB PORT SILICONE GEL RUBBER BLACK ggrbld | eBay

of

Silicone USB Ports Cover Dustproof Plug Stopper Guard Set for Laptop Notebook | eBay

Of wat ook een optie is, spuit een overbodige USB aansluiting van hetzelfde model in met wat vettigheid en kak hem dan helemaal vol met siliconen kit. Zoek een leuke uit die flexibel blijft. Als dat dan uitgehard is trek je hem uit de plug, trim hem netjes en druk hem in de plug die je wilt beschermen.

db
De superseal connectoren heb ik al en gebruik ik voor de 12V-aansluitingen. Die wil ik niet voor deze gebruiken omdat dit een 5V-aansluiting is. Dat gaat een keer verkeerd..
De kit optie is ook nog wel een idee, hoewel ik denk dat ik voor de SAFE-BOX oplossing ga.
Minste werk (imho), en ook prima betaalbaar.

ff googelen op IP68 usb connectoren.

zijn er zat van te koop
Dan moet ik opnieuw solderen, en daar heb ik eigenlijk geen zin meer in ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan