Volledig Akra systeem: E-keur?

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Het volgende: ik heb een Z1000SX uit 2014 met zo'n afgrijselijke katalysator eronder. Nu wil ik andere dempers, waarschijnlijk Akra (1 vd weinige die passen met de koffers van de 2014 SX). Maar bij Akra heb je dus de keuze uit een slip-on met E-keur, of een volledig systeem zonder E-keur. Waarom? Lijkt me dat als je de bochtenset los koopt en de slip-on ook, dat je dan gewoon een volledig systeem hebt met e-keur.

Niet?
 
Tja, wat is het nut van dure dempers aanschaffen voor meer geluid en dan daarna nog steeds geen gedempt geluid waar je je an stoort. Die +15-20pk na afstellen is ook wel mooi meegenomen heur :]
 
Laatst bewerkt:
Je koopt toch ook geen top-of-the-line Bose koptelefoon om vervolgens eerst bouwmarkt oorproppen in te doen :+

Nogal een loze vergelijking.

Je koopt geen top of the line koptelefoon, om hem nadien luider te laten afspelen dan waar hij voor gereglementeerd is, en dus voor geoptimaliseerd is om tot daar de beste sound te geven en niet verder.


Je hoeft je IMO niet te verdedigen voor het willen van een luide uitlaat.
Zelf vind ik het wat ridicuul, en nogal contraproductief voor de status van motards in de maatschappij (mbt regels om ons te beperken).
Maar als jij je motorplezier haalt uit veel lawaai maken, dan hoef je daar geen excuses voor te zoeken.
Ieder zijn pleziertje :]
 
Je koopt geen top of the line koptelefoon, om hem nadien luider te laten afspelen dan waar hij voor gereglementeerd is, en dus voor geoptimaliseerd is om tot daar de beste sound te geven en niet verder.
Dus een merk als Akrapovic, of ieder ander merk dat open dempers maakt, optimaliseert hun dempers voor gebruik mét db-killer? _O- EU regelgeving optimatlisatie is héél wat anders dan de technische optimalisatie.. ;)

Rustig aan mannen. Een dergelijke carbon demper zonder db killer is altijd nog heel wat minder luid dan bijv. zo'n open kachelpijp á la Laser GP. Dat vind ik ook irritant en bovendien asociaal hard. En naar het buitenland gaan de killertjes in elk geval onder het zadel mee hoor :+
 
Waar kan je je echte performance gebruiken ?
Op't circuit ...

Ik weet niet hoe het in Holland zit, maar hier is maar een 10% vd trackdays voor open uitlaten.
't zou dus ridicuul zijn om dan +1000€ te betalen voor een uitlaat systeem dat geoptimaliseerd is om een zwarte vlag te krijgen.
Met optimalisatie bedoel ik niet enkel peak end power he, maar de hele curve.
Je ziet vaak dat je zonder db killers wat meer top end hebt, maar dat je wat verliest in't midden.

't zelfde voor de dynocharts die je bij slipons ziet als verkoopsargument.
Die zijn uitgevoerd met de db killers erin. Een dyno chart zonder db killers van een chap met E keur, heb ik alvast nog niet gezien op de site van een uitlaat maker.

Ivm het associale aspect.
Ik woon in bochtenland (Vielsalm, 17km van Luxemburg & Eifel), en praat dus ook vaak met de lokale bevolking. Zowel mijn buren, als mensen in de dorpen waar ik tussenstops doe bij solo ritjes.
Zowat 90% van mijn buren vind het geluid van mijn Akra's al associaal hard, met db killers in, als ik tegen 10 000rpm naar huis rij. Het laatste stuk bebouwde kom tegen 45 in 2de vitesse trouwens, da's 4000rpm @ max).
Wel vinden ze het een pak minder associaal dan andere motards met open uitlaat.
Die andere 10% loopt nota bene met een hoor apparaatje rond ;)

't is al meerdere malen gebeurd, dat wanneer ik hier aan't fritkot stond, en de lokale politie ook stond te wachten, dat ze bij het aanhoren van klachten van mensen in de rij, over de aankomende open uitlaat, de wachtrij verlaten om 5 minuten later de motard tegen te houden. Met een open uitlaat hoor ik hier alvast de moto vanuit het vorige dorp aankomen. Dat geeft de politie ruim de tijd om je te onderscheppen.

Ik rij ook vaak met motards met open uitlaat, en vind het schaamtelijk als je door een dorpje passeert, waar meerdere kinderen je boos aankijken met hun handen op de oren, of de verwijtende vingers van de ouders. En ja dat gebeurt veel vaker dan je denkt, zeker in de Eifel.

Soit, ik heb mijn betoog al meerdere malen gedaan.
Ik hou echt van een degelijk moto geluid, ik krijg er zelf kippenvel van, maar eens er +3 motards per uur paseren wordt het als liefhebber zelfs storend. In de zomer komen er hier meer als 200 per uur door.

De leukste bochtengebieden zijn in natuurgebied. Van alle inwijkelingen hier, ben ik de enige, samen met de mensen van le Baton Rouge (moto herberg), die hier komen wonen zijn voor motoplezier. Al de rest voor de rust en de natuur. De liefhebbers van moto geluid zijn dus een schamele 0.03% ofzo)
Zolang motards hun associaal anti-db killer gedrag willen uitvoeren, zal dat botsen met de rust van de lokale bevolking, en krijg je problemen voor alle motards. Dat is volgens mij een mooie definitie van anti sociaal ...

De Hollanders komen de Eifel binnen via de Rur Eifel neem ik aan, ... wel die plek vermijd ik als de pest, puur door de controles en limitaties opgelegt tegen het overtollige lawaai. Die hebben er toe geleid dat ik er gewoon geen moto fun meer heb. Zelfs als ik naar Aken moet pak ik de snelweg nu, rij dan verder naar Bonn via de Snelweg, om dan via Ahrweiler, via de K's van de Nurburg etc terug te komen. Enorm veel moeite (175km hatelijke autostrade) om dat zalig plekje in de Eifel, dat we als motards totaal verneukt hebben, te ontwijken.

Nu het is wel stoer natuurlijk, ne moto die veel sneller klinkt dan dat hij rijdt *sigh*
Dat dat jezelf kippevel geeft, daar kan ik ook totaal inkomen (doet het bij mij ook hoor).
Maar wees gewoon is eerlijk dat het enkel dat is, en zeer anti sociaal, ipv een hoop loze excuses voor je wensen te zoeken. Straks krijgen we nog een betoog in de aard van "loud pipes, save lives".

Soit, ik hou mijn associaal gedrag enkel beperkt tot rubber verslijten, daar heb ik tenminste nog echte adrenaline van (en ook een zeer hoge bandenrekening).
 
Laatst bewerkt:
Waar kan je je echte performance gebruiken ?
Op't circuit ...

Ik weet niet hoe het in Holland zit, maar hier is maar een 10% vd trackdays voor open uitlaten.
't zou dus ridicuul zijn om dan +1000€ te betalen voor een uitlaat systeem dat geoptimaliseerd is om een zwarte vlag te krijgen.
Met optimalisatie bedoel ik niet enkel peak end power he, maar de hele curve.
Je ziet vaak dat je zonder db killers wat meer top end hebt, maar dat je wat verliest in't midden.

't zelfde voor de dynocharts die je bij slipons ziet als verkoopsargument.
Die zijn uitgevoerd met de db killers erin. Een dyno chart zonder db killers van een chap met E keur, heb ik alvast nog niet gezien op de site van een uitlaat maker.

Ivm het associale aspect.
Ik woon in bochtenland (Vielsalm, 17km van Luxemburg & Eifel), en praat dus ook vaak met de lokale bevolking. Zowel mijn buren, als mensen in de dorpen waar ik tussenstops doe bij solo ritjes.
Zowat 90% van mijn buren vind het geluid van mijn Akra's al associaal hard, met db killers in, als ik tegen 10 000rpm naar huis rij. Het laatste stuk bebouwde kom tegen 45 in 2de vitesse trouwens, da's 4000rpm @ max).
Wel vinden ze het een pak minder associaal dan andere motards met open uitlaat.
Die andere 10% loopt nota bene met een hoor apparaatje rond ;)

't is al meerdere malen gebeurd, dat wanneer ik hier aan't fritkot stond, en de lokale politie ook stond te wachten, dat ze bij het aanhoren van klachten van mensen in de rij, over de aankomende open uitlaat, de wachtrij verlaten om 5 minuten later de motard tegen te houden. Met een open uitlaat hoor ik hier alvast de moto vanuit het vorige dorp aankomen. Dat geeft de politie ruim de tijd om je te onderscheppen.

Ik rij ook vaak met motards met open uitlaat, en vind het schaamtelijk als je door een dorpje passeert, waar meerdere kinderen je boos aankijken met hun handen op de oren, of de verwijtende vingers van de ouders. En ja dat gebeurt veel vaker dan je denkt, zeker in de Eifel.

Soit, ik heb mijn betoog al meerdere malen gedaan.
Ik hou echt van een degelijk moto geluid, ik krijg er zelf kippenvel van, maar eens er +3 motards per uur paseren wordt het als liefhebber zelfs storend. In de zomer komen er hier meer als 200 per uur door.

De leukste bochtengebieden zijn in natuurgebied. Van alle inwijkelingen hier, ben ik de enige, samen met de mensen van le Baton Rouge (moto herberg), die hier komen wonen zijn voor motoplezier. Al de rest voor de rust en de natuur. De liefhebbers van moto geluid zijn dus een schamele 0.03% ofzo)
Zolang motards hun associaal anti-db killer gedrag willen uitvoeren, zal dat botsen met de rust van de lokale bevolking, en krijg je problemen voor alle motards. Dat is volgens mij een mooie definitie van anti sociaal ...

De Hollanders komen de Eifel binnen via de Rur Eifel neem ik aan, ... wel die plek vermijd ik als de pest, puur door de controles en limitaties opgelegt tegen het overtollige lawaai. Die hebben er toe geleid dat ik er gewoon geen moto fun meer heb. Zelfs als ik naar Aken moet pak ik de snelweg nu, rij dan verder naar Bonn via de Snelweg, om dan via Ahrweiler, via de K's van de Nurburg etc terug te komen. Enorm veel moeite (175km hatelijke autostrade) om dat zalig plekje in de Eifel, dat we als motards totaal verneukt hebben, te ontwijken.

Nu het is wel stoer natuurlijk, ne moto die veel sneller klinkt dan dat hij rijdt *sigh*
Dat dat jezelf kippevel geeft, daar kan ik ook totaal inkomen (doet het bij mij ook hoor).
Maar wees gewoon is eerlijk dat het enkel dat is, en zeer anti sociaal, ipv een hoop loze excuses voor je wensen te zoeken. Straks krijgen we nog een betoog in de aard van "loud pipes, save lives".

Soit, ik hou mijn associaal gedrag enkel beperkt tot rubber verslijten, daar heb ik tenminste nog echte adrenaline van (en ook een zeer hoge bandenrekening).

Ik rij met een open Akra full system onder de RSV4RF en voorheen met een open slip on Akra op de RSV4 Factory. Beide motoren produceren met de open Akra of evenveel of minder geluid dan origineel.

Dus eigenlijk mag men blij zijn dat ik zoveel geld uitgeef om mijn motor stiller te maken. O-)

Het voordeel is ook nog eens dat ze door de aangepaste mapping nog minder brandstof verbuiken ook. Is ook belangrijk, zuinig omspringen met fossiele brandstoffen. :Y
 
Laatst bewerkt:
Precies. Ik vind het echt donkere geluid van een open demper (zonder kat dus) gewoon mooi. En dat bereik je niet als je de kat erin laat, klinkt nog steeds erg gedempt, waardoor ik de +1000 euro voor andere dempers wat zonde vind :X
 
Maar gaat het hier nu over slipons, kat removal, maar wel db killers erin ? (toch het voorbeeld van rody-rc30)

Zoals ik al zei, in die situatie zit je 2.5db luider dan OEM bij de Z1000SX.
Met enkel de slipons, maar zonder db killers, zit je een pak luider dan +2.5db. Ik weet het getal niet juist, maar heb beide situaties wel al gehoord (al was het OEM zonder db killers, vs full akra met db killers).

't zijn die db killers eruit halen dat me storen ;) Die veranderen niet echt het karakter van het geluid, maar maken gewoon meer herrie.

De headers komen er hier ook deze winter op, samen met de BMC luchtfilter, PC5 & airbox mod, maar de db killers blijven er ten allen tijde in.
Maar ik doe het wel voor de performance, die extra 10pk wil ik erbij. En met de aangepaste PC5 mappings die ik al gekregen heb van Ivan, ook het gereduceerde verbruik, dat momenteel belachelijk hoog ligt.
Met 19 liter steeds propvol, ben ik de laatste twee jaar al 5x onder de 180km zonder naft gevallen. Ik rijd niet meer rond zonder joker (extra naftbusje met 1 liter in). De andere keren dat ik zonder viel meestal rond de 185-195km (+10x).

Het verbruik op zich (+10l/100km) stoort me minder dan de verkorte range. Op solo ritjes doe ik vaak pas een stop op 100km voor een sigaret in de natuur, en is het gewoon rot om binnen de 80km een tankstation te zoeken. Momenteel las ik om de 150km een tankbeurt in op mijn routes, maar in de Eifel moet je dan vaak echt afgaan van het gewenste traject, en nog eens hopen dat het tankstation ook op zondag open is.
 
Ik rol mijn saffen, die peuk is weg na de eerste regenbui ;)

De bans tegen moto's op bepaalde banen wegens geluidsoverlast ... die zijn er na 5-6 jaar nog steeds.
Erger nog ... meer en meer mensen voelen zich gewonnen voor die concepten ;)
Er was zelfs sprake dit jaar om de B500 te bannen voor motards (wat gelukkig niet is doorgegaan).
 
:o Kanonne. Nu zal je best vlot rijden maar toch. Zelfs m'n Tuono zat nog niet eens in de buurt van dat verbruik :X

Als TS niet toevallig de loterij gewonnen heeft kan ie beter de uitlaten de uitlaten laten en het geld bewaren voor de vele tankstations die hij nog mag gaan bezoeken '(

Die ervaringsdeskundige is niet de TS, dat was die duivelse kip.
 
:o Kanonne. Nu zal je best vlot rijden maar toch. Zelfs m'n Tuono zat nog niet eens in de buurt van dat verbruik :X

Als TS niet toevallig de loterij gewonnen heeft kan ie beter de uitlaten de uitlaten laten en het geld bewaren voor de vele tankstations die hij nog mag gaan bezoeken '(
De Z1000SX is een vrij zuinige motor (1:16 ~ 18), blijkt uit meerdere testen. Dat zal niet ineens anders worden met een stel andere dempers. Zeker niet als je de motor ook nog eens afstelt naderhand met bijv. een PC 5 ;)
 
Wat doet E_M dan met dat ding? Tijdens z'n peukenpauze de tank als asbak gebruiken of zo :?


Of kleurenblind en denken dat boven de 11 het groene gebied zit? :P
Gas geven, veel gas geven, bijna steeds boven 5000rpm en bijna steeds full throttle.
Ik zit ook in the middle of nowhere oftewel de grote speeltuin, en die rijstijl begint vanaf ik het dorp uit ben (1km)
Ik hoe me strikt aan de bebouwde kom limieten, maar geef enkel gas bij (of rem) tot ik vind dat het snel genoeg gaat (ligt hier vrij hoog).
Dat verbruik had ik niet toen ik nog in het dichtbevolkte Vlaanderen woonde.

Het band & rem verbruik zit in dezelfde lijn

Verbruik van achterband tot over het legale, de voorband gaat nipt twee achterbanden mee, maar meestal totaal slick aan de zijkanten.
Sportband: 2100-2400km (Pilot Power 3 en Metzler M7RR )
Sport tour band : 3400-3800km (Pilot Road 3 & Metzler Z8)

Brembo SA blokken : 6000-7000km en foetsie.
Brembo SC blokken: 5400km en 100% foetsie
Brembo SA achterrem blokken: 12-16000km

De Tuono stond ook in mijn lijst van potentiële extra speeltjes, maar het verbruik stond me daar nog minder van aan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan