Ervaringen airbag-vest op het circuit

Jerd

Die hard MF'er
25 okt 2008
457
1
Beste MF’ers,

Ben me aan ‘t oriënteren op extra protectie voor tijdens circuitdagen, specifiek een airbag-vest. Dus zo eentje die je over je pak aantrekt. Wie heeft ervaring met zulke vesten? Het gaat mij om gebruik voor op het circuit, dus dat betekent dat één van de belangrijke punten is, dat je genoeg vrij bent in je bewegingen op de motor (er is een aantal systemen met een draad tussen de motor en de berijder, vraag me dus bijv. af of dat goed werkt).

Thanks alvast voor de reacties.

Cheers, Jerd.
 
Ik zou het hier vragen. In forum Motorsport Algemeen kijken we naar de sport, in forum ZAC wordt het ook werkelijk uitgeoefend. :+
 
Ik zie niemand met zo'n vest over het pak rijden.
Wel hebben sommigen een in het pak ingebouwde airbag.
Ben ook wel benieuwd naar verdere ervaringen.
 
Over je pak is toch vrij nutteloos? En kan zelfs achter iets blijven haken bij een val. Van dainese heb je nu ook airbag vesten maar dan voor onder je pak. Geen idee of je pak dan ook aangepast moet worden of dat het onder elk pak kan.
 
Laatst bewerkt:
Over je pak is toch vrij nutteloos? En kan zelfs achter iets blijven haken bij een val. Van dainese heb je nu ook airbag vesten maar dan voor onder je pak. Geen idee of je pak dan ook aangepast moet worden of dat het onder elk pak kan.


ik heb een duister er mee zien rijden dit jaar op Zolder die had het over zijn pak aan en had het echt wel goed bevestigt zitten,

ik zie het nut er wel van in en tevens ook interresant ja :Y
 
Beste MF’ers,

Ben me aan ‘t oriënteren op extra protectie voor tijdens circuitdagen, specifiek een airbag-vest. Dus zo eentje die je over je pak aantrekt. Wie heeft ervaring met zulke vesten? Het gaat mij om gebruik voor op het circuit, dus dat betekent dat één van de belangrijke punten is, dat je genoeg vrij bent in je bewegingen op de motor (er is een aantal systemen met een draad tussen de motor en de berijder, vraag me dus bijv. af of dat goed werkt).

Thanks alvast voor de reacties.

Cheers, Jerd.



hier alvast een link .. nee ik heb geen aandelen....

interresant topic deze volgen we even :D

Raceparts, Rennreifen, Slicks, Motorrad Zubehör und Teile für die Rennstrecke - RENNGRIB
 
Over je pak is toch vrij nutteloos? En kan zelfs achter iets blijven haken bij een val. Van dainese heb je nu ook airbag vesten maar dan voor onder je pak. Geen idee of je pak dan ook aangepast moet worden of dat het onder elk pak kan.

Ik heb afgelopen oktober bij trackdays op Circuit du Var een paar mensen zien rijden met een variant van een airbagvest: dat leek niet een vest zoals de Helite, maar meer eentje met wat minder oppervlak zegmaar. De pakken van bijv. Dainese (Held heeft ook een systeem i.c.m. een leren racing overall, maar dat is ook uitwendig bevestigd) hebben idd een inwendige verwerking van het systeem. Alleen is het airbag-oppervlak vrij klein, en groot nadeel is dat het heel duur is. Vooral ook omdat na elke keer dat het systeem is opgeblazen, je het pak moet opsturen naar Dainese en ze de boel weer moeten fiksen ad minimaal 200eu per keer!

Dat van blijven haken had ik niet aan gedacht, maar eerlijk gezegd denk ik dat die kans bij een goedzittend vest niet heel groot is. Maar goed, daarom dus dit topic, wie weet zijn er mensen die er ervaring mee hebben.
 
Hier een linkje naar een test (hoewel geen crashtest) van een uitwendig airbagvest van Dainese. Gebruikt voorzover ik kan lezen, ongeveer dezelfde techniek als hun inwendig geïntegreerde airbagsysteem. Dus in ieder geval zonder koord.

Product Review: Dainese D-Air street airbag vest

Voordeel: vest blaast op bij elke mogelijke ongelukssituatie (dus ook bij lowsiders)
Nadelen: duur systeem, met meerdere onderdelen (die ook stuk kunnen). Ook installatie van onderdelen nodig op je motor. Maakt gebruik van een accu, dus nodig om de zoveel tijd op te laden.

Linkje naar een topic over airbagvesten op het circuit van onze Zuiderburen. Hier heb ik bovenstaande URL ook vandaan en er staan nog wat andere linkjes en ervaringen in:

Welke airbag voor circuitrijden
 
Laatst bewerkt:
En, wat ik me afvroeg: in hoeverre wordt zo'n vest beschadigd tijdens een val, in die zin, dat je kleding altijd beschadigd raakt bij een val bijvoorbeeld door het glijden. Helite zelf zegt er dit over (kon zo snel geen objectieve bron vinden):

A slide on the road will not damage my air bag?

Helite uses the best fabrics suitable for motorcycling that offer excellent resistance to abrasion. The airbag is integrated inside a vest or a jacket, and it is relatively well protected from any risk of abrasion.
Tests carried out by independent journalists shows a sliding crash at 62MPH with the same HELITE airbag vest requires 6 slides before having to consider repair work.
If the airbag were to tear or damage during the accident, it has played its role of cushioning the fall or shock.
 
Goed topic! Ik ben me ook serieus aan het oriënteren!

Ook onze westerburen (UK en USA) hebben ervaring met de externe vesten en ook bij gebruik op circuit. Ik heb namelijk positieve ervaringen gelezen over het vest van Hit-Air:

Hit-Air UK - Equestrian Air Vests Safety

Als ik het vergelijk met het vest van Helite, dan valt het me op dat er een groter oppervlakte wordt opgeblazen. Het lijkt dus meer protectie te bieden.

Als je het pak van Dainese bekijkt met de airbag in het pak, dan lijkt die protectie minimaal te zijn. Althans er wordt maar een klein deel van de borst en rug beschermd.

Ik vraag me alleen af of je niet een risico loopt bij het glijden met een opgeblazen vest. Net als het rijden met een rugzak, kan ik me voorstellen dat je het risico loopt dat je door het vest de lucht ingeslingerd wordt in plaats van blijft glijden (bij een lowsider)?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het bij veiligheidsverbeteringen goed om te kijken wat ze in de MotoGP en SBK doen.
Daar zie je nooit externe vesten. Wel die pakken van Dainese. Vraag me af hoeveel er daar met airbagpak rijden.
 
Dainese heeft toch een soort onder airbag pak ontwikkeld! was tijdens het motoGP seizoen op Eurosport, toen gingen ze bij Samantha dat onder pak activeren!
was voor de rijders die met een ander merk pak rijden maar geen airbag hebben!

linkje gevonden.
Dainese D-Air Armor Now Available to Other Companies - Asphalt & Rubber
volgens mijn heeft Sam Lowes zo een pak aan onder zijn eigen pak

Thanks! Interessante ontwikkeling. Vraag me af hoe het zit met het 'onderhoud' van deze versie. En waaraan je pak dient te voldoen om dit te kunnen gebruiken. Volgens mij hebben de pakken met dit systeem geïntegreerd, op enkele plekken extra 'stretchplekken'.

En, wat ik ook niet helemaal snap is waarom er geen protectie lijkt te zitten voor het borstgedeelte. Sowieso lijkt het oppervlak van de airbag niet zo groot. Bij de D-Air motorjas van Dianese lijkt het oppervlak groter.
 
Laatst bewerkt:
ja het blijft lastig vooral omdat het nog in de kinderschoenen staat! maar een dainese dealer zou je er vast mee informatie over kunnen geven!
mooie ontwikkeling die jas, denkt dat we over paar niet beter weten!
 
De dainese d air misano 1000 lijkt me wel interessant, iemand al ervaring mee?
Is blijkbaar wel nog niet overal te verkrijgen,
 
Update: een maat van me en ik gaan binnenkort Hit-Air RS airbag-vesten bestellen, en dan ook 'uitproberen' op het circuit (zonder te vallen hopelijk, that is). Laat jullie weten hoe de bevindingen zijn.

Gr, Jerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan