'andersom' relais laadlampje.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.111
8.241
Assen
Zeg mensen,
Het relais voor het laadlampje werkt 'andersom'
Weet iemand hoe dit heet/of er een speciale benaming voor is?
Ik vraag me af of ze 't op DX ook hebben.
 
Van de 'wissel' maak je een NC door contact 87a te gebruiken?
Het is een wisselschakelaar. In rust maakt hij contact met een aansluiting en bekrachtigd maakt hij contact met de andere aansluiting en verbreekt hij de aansluiting die hij had in rust.
Door contact 87a te gebruiken gebruik je de wissel als nc
full
 
Heb een soort gelijk relais gebruikt als eerder beschreven, het zogenaamde bosch relais. Voor 7/8 euro gehaald bij een electronica winkel. Je kunt deze op 2 manieren aansluiten (5 punts totaal), nc en no. Welke wat doet weet ik zo snel even niet maar de een gaat werken als er stroom op staat en de ander gaat uit wanneer er stroom op staat. Zie ook het schema van v.d.v.
 
Ehm, ik kon op deze sites geen NC vinden- en bij een automaterialenzaak snappen ze deze ook niet../hebben ze deze niet, maar begrijp je punt.
Nee, er is geen 5pts stekker, allemaal losse draadjes..
 
Zojuist besteld, dank! Weet je toevallig ook waar ik een diode kan bestellen die geschikt is voor 12v?
Als blusdiode heb je een diode nodig die enkele honderden volts aan kan want dat is wat er in tegengestelde polariteit word opgewekt door de spoel bij het uitschakelen van het relais.
je kan hier b.v een 1n4007 voor gebruiken, alles van 1n4001 tot 4007 is geschikt. Deze zijn verkrijgbaar in iedere elektronica zaak voor hooguit 10 cent
 
Ehm, ik kon op deze sites geen NC vinden- en bij een automaterialenzaak snappen ze deze ook niet../hebben ze deze niet, maar begrijp je punt.
Nee, er is geen 5pts stekker, allemaal losse draadjes..
ik heb er wel één gevonden voor £ 3.50 , voor de rest lijkt een 4-pin nc niet gebruikelijk/te bestaan.
aangezien de wissels goedkoper zijn dan dat. .......
duidelijke keuze.

misschien nog een letopje, er bestaan 2 versies van de wisel relais , verschil is de onderlinge plaatswisseling van 30 en 86
 
Laatst bewerkt:
Ehm, ik kon op deze sites geen NC vinden- en bij een automaterialenzaak snappen ze deze ook niet../hebben ze deze niet, maar begrijp je punt.
Nee, er is geen 5pts stekker, allemaal losse draadjes..
Denk dat de gemiddelde automaterialenzaak zomaar een relais met wisselcontact heeft liggen. Misschien begrijpen ze jou niet..

Kijk anders eens bij Conrad of zo, keuze genoeg.
 
Ehm, ik kon op deze sites geen NC vinden- en bij een automaterialenzaak snappen ze deze ook niet../hebben ze deze niet, maar begrijp je punt.
Nee, er is geen 5pts stekker, allemaal losse draadjes..
Je had op een vorige pagina een relais in je hand.

PTDC0015_zpsrfxr4soz.jpg


Die is prima te gebruiken en heeft binnen de behuizing die (blus)diode al zitten. Als je die aansluit op de eerder door mij gegeven manier moet het werken.
 
Laatst bewerkt:
Zo.. het relais van dx was al enige tijd aangekomen.. ingebouwd contact aan en.. lampje brandt!

Motor loopt.. lampje gaat niet uit.. aansluitingen gecontroleerd, wat gevarieerd op de aansluitingen maar geen effect....
Nou ja, gelukkig heb ik een voltmetertje in het koplamphuis gefrut dat aangeeft wat er gebeurd..
Maar zou toch leulk zijn als 't lampje gewoon werkte..
Misschien toch maar eens een 'origineel' relais proberen..
 
Zo.. het relais van dx was al enige tijd aangekomen.. ingebouwd contact aan en.. lampje brandt!

Motor loopt.. lampje gaat niet uit.. aansluitingen gecontroleerd, wat gevarieerd op de aansluitingen maar geen effect....
Nou ja, gelukkig heb ik een voltmetertje in het koplamphuis gefrut dat aangeeft wat er gebeurd..
Maar zou toch leulk zijn als 't lampje gewoon werkte..
Misschien toch maar eens een 'origineel' relais proberen..

Lampje aansluiten van D+ regulator aan de minpool van de accu.
Dan werkt de voormagnetisatie pas goed.


Schema hier Dynamo - MVWautotechniek.nl
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan