HOWTO: Honda H.I.S.S.: zelf nieuwe sleutel inprogrammeren

Knifter

MF'er
26 nov 2002
197
1
Durgerdam
*** WAARSCHUWING: HET UITVOEREN VAN DEZE HOWTO DOE JE VOLLEDIG OP JE EIGEN RISICO. Ik kan niet garanderen dat het goed gaat. Mocht er iets tijdens niet goed gaan is het goed mogelijk dat je een nieuwe computer nodig hebt. De kosten van een nieuwe computer+sleutels licht zeker rond de EUR 1000,-!! ***

Ik had zelf maar een sleutel bij mijn CBR 929 gekregen en aangezien je een groot probleem hebt wanneer deze defect of zoek raakt (nieuwe computer, 1000,-) werd het erg wenselijk een reserve sleutel te hebben. Dus ik naar motorport (ergens bij de arena, zal verder geen namen noemen) opgebeld wat de kosten hiervan zijn. 25,- euro gaven zij mij telefonisch door. Bestellen kon echter niet, daarvoor moest ik langs komen. Gedaan. Wederom hierbij de melding dat deze sleutel duur zou zijn, wel 25,- euro. Lijkt mij prima. 1 week later is deze binnen. Ik betaal 25,- en vraag er bij waar ik hem af moet leveren om hem in te laten programmeren. Moest ik beneden in de werkplaats maar even vragen. Ja, dat kost rond de 110-120 euro, moet hem eerst laten slijpen (ergens anders) en dan moeten we al je kuipen er af halen en hebben een heel duur apparaat van honda moeten kopen. (dit 'apparaat' is een weerstandje en de nieuwwaarde is zon 95 pond. Lijkt me geen enorme uitgave voor een motor dealer.)
Nou vindt ik het best dat zon sleutel 148,50 moet kosten, maar als ik vraag wat het gaat kosten moeten ze dan geen 25,- tegen me gaan zeggen. Hierop antwoorde de mijnheer: Als je brood koopt zit er toch ook geen beleg bij? Toen ben ik de zaak uitgelopen, vast overtuigd dat het me dan zelf ook wel ging lukken. En dus:

Benodigdheden:
- 1 (of meerdere, max 4) nieuwe, blanco sleutels. Deze is bij je Honda dealer te bestellen voor zon EUR 25,-.
- 1 1kOhm weerstand. (Kleurcode: Bruin, zwart, rood met goud rechts). Max 50 cent.
- Draad, ik heb een meetdraad van een multimeter gebruikt aangezien hier een krokodillenklemmetje op zit.
- inbusje met rateltje
- 1 werkende sleutel.

Stap 1: Laat de sleutel na aanschaf meteen slijpen met je originele sleutel. Meestal onder eigen risico, maar daar bevindt je je toch al ;). Kosten: EUR 3.50
Aangezien je nu vast gaat proberen wat hij nu doet, zul je zien dat het sleutel lampje in je teller niet uit gaat en dat de motor ondanks dat hij rond gaat niet wil starten. Meet HISS :)

Stap 2: Dit makkelijk, maar zou niet perse hoeven: verwijder een stukje kuip zodat je makkelijk bij het kabeltje komt wat uit je rechter deksel (kant koppeling) komt. Voor je koppeling zit de 'Ignition Pulse Generator' (IPG). Je moet het stekkertje van die kabeltje los kunnen trekken. Ik heb even het middelste kuip deel verwijderd.
Verwijder je zadel om bij je accu te kunnen komen.

Stap 3: Uit de IPG komt een gele en een wit-gele draad. Aan de kant van de kabelboom werd dit bij mij dubbelzwart en aan de kant van de IPG is die geel en wit-geel. Noteer, herinner of markeer even welke de gele draad is. Trek de stekker los.
Stop de weerstand aan de draadzijde in de connector zit bij de draad aan de kant van de kabelboom. (Dus de kant van de IPG (in je blok..) hangt los.)

Stap 4: verbindt de weerstand met een draad en verbindt deze draad met je de pluspool van je accu. De 1 kOhm weerstand zal de stroom begrenzen tot 12-13 mA, dit is een dusdanig kleine stroom dat kans dat er iets stuk gaat zowiezo zeer klein is. (Dit is de reden dat ik het durfde te proberen.)

WAARSCHUWING: Zorg dat de draad goed contact houd, dus maak even iets degelijks. Ik wil niet weten wat er kan gebeuren als hij los gaat tijdens het inprogrammeren. Tevens dien je _ten_alle_tijden_ te voorkomen dat de draad ergens tegen je frame (of iets anders) aan komt, aangezien het rechtstreeks, ongezekerd, van de plus-pool van je accu komt.

Stap 5: Doe je contact aan met de goede sleutel. Het HISS lampje in de teller blijft branden. (zo niet: dan is er ergens iets niet goed gegaan met aansluiten. Het lampje blijft alleen branden als er 12 Volt aanwezig is op de juiste draad. Bij het alleen lostrekken van de stekker gaat hij gewoon uit.)
Als het lampje nu constant blijft branden haal je de draad van je accu 2 sec lang los. Na deze 2 seconde sluit je de draad weer goed aan. Een krokodillenklemmetje op de draad is hierbij wel handig. Ik heb de draad van een multimeter gebruikt.

Stap 6: Nu zal het lampje in de teller 4x aan gaan, even langer uit blijven en opnieuw 4x gaan branden. (duurt 1-2 seconde na aansluiten draad voor dit begint.)

Stap 7: Haal de originele, werkende, sleutel uit het contact. Laat de draad e.d. gewoon zitten. Zorg dat deze en andere sleutels ver genoeg uit de buurt van je contact blijft (>1 meter).

Stap 8: Stop de nieuwe, nog niet bekende, sleutel in het contact en zet deze op ON. Na 1-2 seconde gaat het lampje weer 4x flikkeren, even uit, 4x flikkeren en zo door.

Stap 9: herhaal stap 7 en 8 voor elke volgende sleutel. Je kunt maximaal 4 sleutels in programmeren. Alleen de laatste 4 sleutels worden onthouden. Stop je er dus 4 nieuwe blance sleutels in dan doet je originele het niet meer.

Stap 10: Nu kun je het contact uit doen en de draad en weerstand weer verwijderen. Sluit de stekker naar de IPG weer aan en controleer je nieuwe sleutel. Je zult zien dat de motor nu wel start met deze sleutel (evenals je originele).

Klaar! * O *

Ik heb het vanmiddag gedaan en ik heb nu 2 werkende sleutels. Ik heb het van een artikel op een duitse site van iemand met een Honda Dauville. Ik denk dat het bij elke Honda HISS motorfiets gaat werken aangezien ze vast niet voor een ander type opeens de programmeer draad of cyclus zullen veranderen in de computer.
Ik verwacht dat sommige zullen zeggen: ik zou toch liever gewoon die 145,- betalen en het zeker weten. Prima. Mij ging het hier om een principe kwestie en ik vindt het gewoon leuk dit soort dingen te doen. Hoe een ander dit weegt moet hij natuurlijk zelf weten.

Mocht er iemand vragen hebben: mail: fyper at hotmail dot com

Groeten, Tijs
:]
full
 
Dat is niet waar, eventueel kan je je originele sleutel overschrijven maar dat hoeft zeker niet, je kan ook simpelweg gewoon alleen de nieuwe sleutel inleren.

Daar komt nog bij dat als je geen sleutel hebt die al op het systeem is ingeleerd, je de inleerprocedure niet kan starten.
 
Onthoud wel, dat elke sleutel die je bij het inprogrammeren niet gebruikt, voortaan ook niet meer werkt.

Dus altijd alle sleutels die je zelf beschikbaar hebt, inclusief de nieuwe geslepen sleutel, aanbieden.

Deze werkwijze van dit topic werkt voor alle H.I.S.S. systemen hetzelfde trouwen.

Honda levert hier ook geen dure apparatuur voor, het is puur een connector die op de rode originele stekker op de motor past, met 2 draden, een diode, een weerstand, en 2 krokodillenklemmen om hem op een externe accu aan te sluiten.
 
In de opening post spreekt de TS over 1K Ohm en de aussie op youtube over 100 Ohm weerstand. Maakt dus niet zo veel uit?

Wat ook opvalt is de minus draadje... die door de aussie wel en de TS niet gebruikt wordt.
 
Laatst bewerkt:
Kijk naar de kleuren code van de Aussie en of in het begin pagina. het kan zijn dat de waarde is verkeerds opgegeven maar de code is correct.'T is weer een tijd geleden dat ik het gedaan heb. Daarom kan ik me niet zo goed meer herinneren.
 
Laatst bewerkt:
Checked:
TS: bruin zwart rood goud ( =1000 )
Aussie: bruin zwart bruin goud ( =100 )

Beide zijn vrij expliciet mbt Ohm waarden en beiden is het gelukt. Dus wss is alles daar tussen in ook goed, maar meer duidelijkheid hierover kan niet schaden.
 
krimpbuis / krimpbuis?
Je zou het kunnen meten aan de draadeinden. :)

T is inderdaad een krimpbuis :)
Je hebt gelijk, alleen ik heb geen Ohm meter nu, maar ik ga het morgen voor je meten en zal je zsm op de hoogte brengen. Beloofd ;)
Als je in de buurt woont, kun je langs komen mag je mijn kabel gebruiken. Ik heb het bij mijn oude Honda sc57 '07 ook gedaan en het lukte.

Bedankt voor je aanbod!
Mijn plan is eerst met 1000 proberen (lijkt me veiliger en TS lukte het). Als het niet werkt, dan ga ik verder kijken.

Fair enough, klinkt goed en logisch.
 
Het is gelukt met 1K Ohm.

Bij VTR1000F loopt IPG draad van rechter kant, tussen de cilinders door naar de linker kant,
waar dus de bewuste connector achter de linker radiateur en frame zit.
Iets minder comfortabel werken dus... :)

Omcirkeld is de losgekopelde connector (IPG kant) en de draden in de krimpkousen verdwijnen uiteindelijk in de connector aan de kabelboom kant.

full
 
Even een oud topic nieuw leven inblazen.

Ik heb in begin 2015 een varadero xl 1000 gekocht met 2 werkende sleutels, helaas werkt 1 van de beide sleutels niet meer.
Heb een poosje doorgereden met 1 sleutel maar wil toch wel graag beide sleutels weer werkend

Hoe het komt dat de tweede sleutel niet meer werkt is voor mij een raadsel, maar nu mijn vraag; weet iemand in het noorden ( frl )van het land een goedkoop adresje voor het opnieuw inregelen van de tweede sleutel?

Vriendelijke groet :}
 
Laatst bewerkt:
Even een oud topic terug leven inblazen (omdat ik deze nodig heb ;-)....
Ik kocht me onlangs een fireblade uit 2001 met eveneens slechts 1 originele sleutel bij....de sleutel en blanke chip zijn inmiddels besteld, maar alvorens ik eraan kan beginnen, even recapituleren:
Ik sluit de weerstand 1 K ohm aan langs de kant van de kabelboom, waart de gele draad er in kwam (ik heb eveneens de 929 net als de TS), de andere kant met een krokodillenklemmetje bevestigen aan de pluspool van de batterij, en dan kan ik beginnen met het programmeren (volgens de procedure van TS)? Er wordt dus geen min kabel aangeloten hier? Want dat gebeurt in het filmpje wel, en dan raak ik lichtelijk in de war omdat ik geen electronicus ben (lees: leek) en ik geen zin heb om mijn pas aangekochte fireblade te molesteren ;-) Hopelijk kan de TS of iemand die het heeft gedaan ver genoeg terug gaan in het geheugen om dit nog te herinneren.?
 
Even een oud topic terug leven inblazen (omdat ik deze nodig heb ;-)....
Ik kocht me onlangs een fireblade uit 2001 met eveneens slechts 1 originele sleutel bij....de sleutel en blanke chip zijn inmiddels besteld, maar alvorens ik eraan kan beginnen, even recapituleren:
Ik sluit de weerstand 1 K ohm aan langs de kant van de kabelboom, waart de gele draad er in kwam (ik heb eveneens de 929 net als de TS), de andere kant met een krokodillenklemmetje bevestigen aan de pluspool van de batterij, en dan kan ik beginnen met het programmeren (volgens de procedure van TS)? Er wordt dus geen min kabel aangeloten hier? Want dat gebeurt in het filmpje wel, en dan raak ik lichtelijk in de war omdat ik geen electronicus ben (lees: leek) en ik geen zin heb om mijn pas aangekochte fireblade te molesteren ;-) Hopelijk kan de TS of iemand die het heeft gedaan ver genoeg terug gaan in het geheugen om dit nog te herinneren.?
Die zwarte draad zijn ze vergeten te noemen maar heb je echt wel nodig. Rood(met weerstand) gaat naar de + pool en zwart gaat naar de - pool van de accu. Dus zoals het filmpje...... en neem een 1Kohm 1W weerstand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan