Yahama TZR 50 start nietmeer

26 dec 2015
3
0
sint-niklaas
hallo mensen !

nieuw hier :D

even een klein probleempje hier , men TZR wilt namelijk niet starten :/

zelf ken ik er niet zoveel van maar na wat opzoekwerk kan dit namelijk zijn omdat ik een poosje ( halfuurtje ) heb rondgereden met de 'choke' op aan.

Nu opzich geen probleem maar tijdens het wederom opstarten na dit ritje geeft ie niks meer.

Dingen die ik al gedaan heb :

- benzineKraantje dicht :D
-bougie eruit , met een staalborstel en dergelijk proper gemaakt,
- Als een gek in gang proberen rijden.
- Volgetankt and verse olie in gedaan. ( niet dat dit relevant is , maar dacht in het begin dat ik geen olie meer had :/ , men blok zit niet vast , dus dit is verre van het geval ^^ )

pasop wel nog even ter vermelding : In het begin toen hij niet wou starten , had ik nog niet door dat de choke op aan stond , dus heb ook wel een paar keer proberen starten wederom met de choke aan. Nu staat die wel af , maar het kwaad is al geschied neem ik aan..

Het is me aangeraden om eens de carburateur schoon te maken , die zal wss volgelopen zijn en dus daarom niet willen starten?.

Klopt dit?

Alvast enorm bedankt !
 
Brommer......
Correct Nederlands taal gebruik....

Begin eens met het benzinekraantje dichtzetten en de bougie eruit halen. Nu starten (10 sec) of 10 keer kicken.
Nieuwe bougie er in zetten en vervolgens starten conform normale start procedure. Dan moet hij het wel doen.
 
Ik voorspel een voortijdig einde van dit topic, op basis van de cilinderinhoud en constructiesnelheid van de besproken tweewieler.

Het verhaal is me niet helemaal duidelijk, maar je lijkt te zeggen dat het brommertje verzopen is door te lang met de choke er op te hebben gereden. Kan zijn dat ie daarna moeizaam start.
Ik zou eens beginnen met checken of je een goede vonk hebt. Als de bougie niet vonkt kun je voor de zekerheid nog checken of ie aan de kabel wel vonkt. Als dat laatste wel het geval is en het eerste niet moet je eens een andere bougie proberen.

Als ie wél vonkt zou je kunnen proberen of ie aanslaat als je iets brandbaars in de cilinder mikt via het bougiegat, remmenreiniger ofzo. Als ie daar op aanslaat is er iets met de carburateur uit de haak. Verstopte hoofdsproeier bijvoorbeeld.
 
Ik voorspel een voortijdig einde van dit topic, op basis van de cilinderinhoud en constructiesnelheid van de besproken tweewieler.

Het verhaal is me niet helemaal duidelijk, maar je lijkt te zeggen dat het brommertje verzopen is door te lang met de choke er op te hebben gereden. Kan zijn dat ie daarna moeizaam start.
Ik zou eens beginnen met checken of je een goede vonk hebt. Als de bougie niet vonkt kun je voor de zekerheid nog checken of ie aan de kabel wel vonkt. Als dat laatste wel het geval is en het eerste niet moet je eens een andere bougie proberen.

Als ie wél vonkt zou je kunnen proberen of ie aanslaat als je iets brandbaars in de cilinder mikt via het bougiegat, remmenreiniger ofzo. Als ie daar op aanslaat is er iets met de carburateur uit de haak. Verstopte hoofdsproeier bijvoorbeeld.

1. Vonken onder compressie en buiten de cilinder zijn twee verschillende dingen.

2. Remreiniger in een tweetakt blok gieten? TOP idee!
 
1. Vonken onder compressie en buiten de cilinder zijn twee verschillende dingen.

2. Remreiniger in een tweetakt blok gieten? TOP idee!

Wat betreft punt 1: Helemaal waar. Toch is er wel íets uit af te leiden. Als ie aan de kabel buiten de cilinder niet vonkt, zal ie dat onder compressie ook niet doen.

Wat betreft punt 2: Ik zou ook zeker niet op vakantie gaan met een tank vol remmenreiniger. Maar van een testje of ie dan wel aan wil slaan gaat ie echt niet direct kapot, maar weet je in ieder geval dat ie ook onder compressie vonkt.

Een bougie wil zeker bij een tweetakt bij langdurig te rijk mengsel best eens kapot gaan, dus daar zou ik beginnen, temeer omdat er niet gemeld wordt dat de brommer eerder problemen had.
 
Laatst bewerkt:
Heb het al opgelost !

Carburateur was volgelopen ! Dit eens grondig uitgekuist & alles terug gemonteerd .

Paar keer in gang moeten lopen , eens hij starte , volledig gas open & een poosje stationair laten draaien,

Nu start hij terug van de eerste keer =D

Zal de fameuze 'choke' theorie niet meer rap vergeten :D

Dank u allemaal !
 
Ik krijg bij het woord brommer, scooter of 50cc al rillingen.
Als je 15-18 bent is het machtig mooi.
Nu realiseer ik mij dat het gewoon slappe bende is en altijd stukgaat.
Hopeloos. Snap ook waarom mijn vader dat tegen mij zei :p
Blij dat ik dat hoofdstuk heb afgesloten, ware het dat mijn vriendin nog een kymco heeft waar nog wel eens wat aan mankeert
 
TS heeft geluk dat het kerstmis was, en de kerstgedachte rondwaarde hier op MF

Normaal was hij bij de eerste replay al op slot gegaan

:P

Ik krijg bij het woord brommer, scooter of 50cc al rillingen.
Als je 15-18 bent is het machtig mooi.
Nu realiseer ik mij dat het gewoon slappe bende is en altijd stukgaat.
Hopeloos. Snap ook waarom mijn vader dat tegen mij zei :p
Blij dat ik dat hoofdstuk heb afgesloten, ware het dat mijn vriendin nog een kymco heeft waar nog wel eens wat aan mankeert

Je moet ook niet proberen om 130 te halen met 50cc ;)

Heb me toch best vermaakt op mijn brommers vroegah. En zo vaak kapot waren ze niet.
 
Hey mensen ..

toch wat te vroeg gejuichd .. :/

Deze morgen wou hem terug starten..

lukte niet direct .. in gang lopen lukt wel na een 8 keer opnieuw proberen , en een kwartiertje later..
Maar ik vraag me af aan wat dit nu ligt?

Hoe herken ik een niet werkende bougie & heeft er iemand toevallig wat informatie over hoe je het beste een tzr in gang loopt? :)

Alvast bedankt !
 
Geloof mij, die van mij haalden de 80 niet eens op de teller😁

Een brommer kan onbetrouwbaar zijn. Dat kan komen omdat er ontwerpfouten in zitten, matige materialen zijn gebruikt, of door slecht onderhoud, onkundig sleutelen etc.
Hetzelfde geldt voor motoren.

Andersom zijn er zat brommers die prima betrouwbaar zijn, of betrouwbaar te maken zijn.
De mijne doet qua betrouwbaarheid niet onder voor mijn motorfietsjes. Wordt vrijwel dagelijks gebruikt, krijgt gewoon normaal onderhoud. Is overigens een bromfiets van zo'n 200 kg leeg. Ik weeg zelf iets meer dan de helft van de brommer, dus het is ook niet zo dat het blokje een luizenleven heeft.
 
Bougie eruit, paar pestklappen er op met een hamer, baksteen of anders voorradig en voila een niet werkende bougie!
Voor werkende bougie:
Bougie eruit, terug in bougiedop, tong tegen uiteinde en starten maar.
Geloof me je weet meteen of die het nog doet.
Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan