dubbele carburateur vervangen door enkele...?

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
14.866
10.724
nultwintig
Waar moet ik op letten,
De motor heeft een dubbele 32mm carburateur en nu heb ik de mogelijkheid om er een van 40mm op te zetten.
Aanvankelijk wilde ik niet verder dan 36, omdat ik weet dat je carb niet extreem veel groter hoeft te zijn...
Maar nu mogelijk een 40mm cv carb...
Is dit overkill of moet ik van alles in de jetting aanpassen (kleiner maken) om dit goed te laten draaien?
Tips... trucs... links...
 
Kruipt uit schulp Zelfde hier. Ik had een virago met 2 CV carbs die amper uit te bouwen zijn, lastig te syncen, veel gescheurde spruitstukken hebben geleverd, en na 2 jaar de niuwe CV rubbers ook al kapot. Er zit nu een SU carburateur op. Ik wou wel een Mikumi met acceleratiepomp maar die zijn 200+ euro. De SU was 35 euro.
In eerste instantie spruitstuk gekocht bij een amerikaan. Helaas vielen de gaten erin. Daarna door een collega eenzelfe gefabriceerd van RVS.
Voordelen?
Loopt mooier.
Zuiniger (Van 1:17 naar 1:20)
Meer koppel
Makkelijker onderhoud
Mooier geluid (naar mijn mening)
Kleppen stellen zonder uitbouwen van carbs. Is nu een klusje van 10 minuten in plaats van minstens 90 minuten.

Nadelen?
Minder topsnelheid (van 160 naar 140)
Open luchtfilter, dus badmuts bij parkeren ivm invallende regen. :P

Dat van de topsnelheid kan me niet zo schelen, hard rijden op een Virago vind ik niet lekker.
Is het een beetje beun? Absoluut. Ben ik er blij mee? Zekers. Wat moet TS doen? Niet het spruitstuk bij Robert kopen op Ebay.
Foto ?
 
Nou die is er eigenlijk wel , er zijn zelfs formules voor , dan rekenen ze van inlaat klep tot het einde
Je hebt 4 pulsen
En de ideale lengte kun je berekenen door 1120x 1/2 X duur inlaatnokkenas 0,705 gedeeld door het toerental is de lengte in inch ( dit is voor de derde pulse)

Is eigenlijk alleen interessant voor dragracers maar er is dus wel voor iedereen motor een ideale lengte te berekenen

Dat is precies waarom er geen "ideale" lengte is, langer voor meer power onderin, korter voor meer topvermogen en alles er tussen in, is maar net wat je nodig heb.
Je formule staat wel wijs maar er zit een variabel in, namelijk toerental en daar kan je invullen wat je zelf wilt, dat zegt dus niks nada noppes over een ideaale lengte.
Het is niet alleen interessant voor dragracers, zelfs voor mijn GS500E is het interessant, omdat je de de vermogensafgifte flink kan beïnvloeden.
In het geval dat je jezelf een doel stelt als: ik wil zoveel mogelijk topvermogen, in dat geval is er wel sprake van een "ideale" lengte, maar die geldt dan alleen voor jezelf.
 
Laatst bewerkt:
Als je het meeste vermogen bij zeg 6000 toeren wil hebben kun je daar toch de lengte op aanpassen , als het geheel te kort is zodat het optimum bij 7000 toeren ligt mis je wat vermogen
Blijft toch waarschijnlijk een beetje trekken aan een dood paard , zowel bij mijn S&S shovelhead als bij jouw GS 500 , als je snel wil zijn zijn er andere keuzes
 
betekend dat niet dat je zo'n 40% vermogenverlies hebt gecreëerd?

Nee het vermogen is verplaatst omdat ik meer koppel heb dankzij deze opstelling.

En zoals beloofd de foto's:

avMexzD.jpg


KQaRUZ7.jpg


kwWkC99.jpg


eZLTURG.jpg


oNALeoz.jpg


Gegroet en een fijne 3e kerstdag *:)
 
goed geprobeerd, maar weg is weg.
zonder testbank-gegevens moeilijk bewijsbaar ;)
Maakt toch ook geen zak uit? In theorie heb je gelijk, maar wanneer gebruik je het vermogen van een 535 nu? Als je 100 rijdt is het al best. Veel belangrijker is dat hij soepel loopt en lekker optrekt. Dat bereik je op deze manier wel.
Of hij nu 40% top verliest en 10% koppel er bij krijgt is niet interessant. Tenzij je een competitie ver plassen doet. Zoals een vriend van MF zegt: PK's zijn voor aan de toog, koppel is voor op de weg.
 
van en B18 afgesloopt?

Honda heeft die carburateurs niet :P ;) Luchtfilter is half zelfbouw, carburateur is een SU van een mini.

goed geprobeerd, maar weg is weg.
zonder testbank-gegevens moeilijk bewijsbaar ;)

Eens, maar die heb ik niet. Kan je alleen vertellen dat het voelbaar meer is geworden.

Maakt toch ook geen zak uit? In theorie heb je gelijk, maar wanneer gebruik je het vermogen van een 535 nu? Als je 100 rijdt is het al best. Veel belangrijker is dat hij soepel loopt en lekker optrekt. Dat bereik je op deze manier wel.
Of hij nu 40% top verliest en 10% koppel er bij krijgt is niet interessant. Tenzij je een competitie ver plassen doet. Zoals een vriend van MF zegt: PK's zijn voor aan de toog, koppel is voor op de weg.

:Y Met 100 op een virago rijden is al niet echt relaxed, mis wel echt een windscherm bij die snelheden.
 
Ik snap waarom je geen top snelheid meer hebt
De lucht knalt er met 100 km langs heen , krijg je min of meer een vacuüm

Heeft daar niets mee te maken, elke virago met deze mod gaat achteruit in top, ook met een Keihin of Mikuni carb met acceleratiepomp. Het heeft er mee te maken, denk ik althans, dat er een vacuum ontstaat in het spruitstuk door het afwisselend aanzuigen van mengsel door de cilinders.
 
Honda heeft die carburateurs niet :P ;) Luchtfilter is half zelfbouw, carburateur is een SU van een mini.Eens, maar die heb ik niet. Kan je alleen vertellen dat het voelbaar meer is geworden.:Y Met 100 op een virago rijden is al niet echt relaxed, mis wel echt een windscherm bij die snelheden.

Ik had 3 van die carburateurs op mn Commodore zitten..
Dempingsvloeistof er uit en hij reageerd ineens een HEEL stuk beter op het gas..
 
Terug
Bovenaan Onderaan