Yamaha FZ 400 Fazer raar start probleem

GewoonHarry

Rookie
2 mrt 2015
23
4
Sinds een aantal weken heb ik last van een startprobleem en ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken. Eigenlijk sta ik op het punt op mijn Fazer weg te brengen naar de garage, maar wellicht kunnen jullie me nog helpen om de oorzaak te vinden.

Wanneer mijn motor echt koud is krijg ik hem amper gestart.
Ik zet de choke open (of niet, maakt niet uit) en houdt mijn startknop ingedrukt. Vervolgens kan ik vrolijk 15 sec wachten voordat mijn motor begint te lopen.
Wanneer ik gas bijgeef start hij wel sneller, maar nog steeds moeilijk en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Wanneer mijn motor gestart is, dan start hij de komende (om en nabij) 30 min. weg gewoon in 1 keer. Dus enkel een echt koude start is het probleem.

Wanneer ik rij merk ik geen problemen op aan mijn motor.

Wat heb ik getest:
Een andere accu en dat maakt geen verschil.
Ook heb ik de bougies vervangen zonder resultaat.

Ik ben niet super technisch en weet ook niet of het verstandig is dat ik zelf verder ga zoeken, maar wellicht kan het nog iets anders 'simpels' zijn.

Bijgevoegd een filmpje waarbij je duidelijk ziet dat wanneer ik gas geef de motor wel uiteindelijk start:
https://youtu.be/yegIKWE-2R8

Alvast bedankt!!
 
Wanneer mijn motor echt koud is krijg ik hem amper gestart.
Ik zet de choke open (of niet, maakt niet uit)
Lijkt erop dat ie koud te weinig brandstof krijgt. Het zal een motor zijn met carburateurs nietwaar? Als de motor uiteindelijk loopt, valt die dan terug naar normaal toerental of blijft die met choke erop rond de 3000 toeren hangen?

Mijn eerste vermoeden is dat de choke het niet goed doet, aan jou om uit te vissen waarom niet.
 
Eens proberen veel minder choke te geven, ik duw die hendel vaak maar een heel klein beetje in.
En mischien zijn de carbs gewoon rijp voor een goede schoonmaakbeurt ;)

In welke omgeving woon je? er zijn altijd wel hobbyisten te vinden die je voor minder dan een dealer willen helpen.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt erop dat ie koud te weinig brandstof krijgt. Het zal een motor zijn met carburateurs nietwaar? Als de motor uiteindelijk loopt, valt die dan terug naar normaal toerental of blijft die met choke erop rond de 3000 toeren hangen?

Mijn eerste vermoeden is dat de choke het niet goed doet, aan jou om uit te vissen waarom niet.

Zal ik eens moeten testen of hij rond de 3000 toeren blijft hangen. Weet ik zo gauw niet. De choke lijkt het overigens wel gewoon te doen.

Ik ruik trouwens ook behoorlijk wat benzine als ik hem zo lang start.
 
Zal ik eens moeten testen of hij rond de 3000 toeren blijft hangen. Weet ik zo gauw niet. De choke lijkt het overigens wel gewoon te doen.

Ik ruik trouwens ook behoorlijk wat benzine als ik hem zo lang start.

Teveel choke! als je dan volgas geeft krijgtie wat meer lucht en start hij wel? zoals ik eerder al zij, met koude motor probeer eens met een heel klein beetje choke, die hendel hoef je niet perse helemaal naar "open" te trekken he :9
 
Eens proberen veel minder choke te geven, ik duw die hendel vaak maar een heel klein beetje in.
En mischien zijn de carbs gewoon rijp voor een goede schoonmaakbeurt ;)

In welke omgeving woon je? er zijn altijd wel hobbyisten te vinden die je voor minder dan een dealer willen helpen.

Maak me ook een beetje zorgen om de carbs :(

Ik woon in Amersfoort.
 
heb je verder wel een regelmatig stationair toerental? heb je knallen uit de uitlaat tijdens het rijden en valt het toerental snel terug? daarmee kan je merken dat hij valse lucht trekt.
Kan natuurlijk ook zijn dat de carbs een beetje afgesteld moeten worden/ een beetje vuil zijn, niks om je "zorgen" over te maken dat zijn klusjes die vooral tijd kosten ;)

En zoals Dutch zecht, staat van het luchtfilter :)
 
Laatst bewerkt:
Zal eens de tank losschroeven om de staat van de luchtfilter te bekijken.
Toerental is verder wel regelmatig. Ook geen knallen uit de uitlaat. Het probleem uit zich echt enkel bij een koude start.

Had net ook nog iets gevonden over het contactslot wat voor mogelijke problemen kon zorgen. Probleem omschrijving was nagenoeg hetzelfde, dus wellicht toch maar eens contactspray proberen voordat er verder gesleuteld moet worden :)

Daarnaast kreeg ik ook nog de tip om Forte te proberen. Kan geen kwaad lijkt me?

Thanks voor alle reacties tot dusver in ieder geval!
 
Lijkt erop dat ie koud te weinig brandstof krijgt. Het zal een motor zijn met carburateurs nietwaar? Als de motor uiteindelijk loopt, valt die dan terug naar normaal toerental of blijft die met choke erop rond de 3000 toeren hangen?

Mijn eerste vermoeden is dat de choke het niet goed doet, aan jou om uit te vissen waarom niet.

Met de Choke erop blijft hij rond de 3000 toeren hangen overigens. Net getest.
 
Dat ding loop in de video écht beroerd...., nu is hij dan wel koud neem ik aan, maar ik denk dat een beetje 'n bedrijf weleens een paar uurtjes werk aan de carburators mag werken..
Ook is het starttoerental niet echt constant, het lijkt erop dat 1 cilinder wat minder compressie heeft??
 
als je motor beter start met een beetje gas, doe dat dan gewoon. zou niet weten wat daar lecht aan zou zijn.

en spijtig dat je hem niet even iets langer liet draaien, want ik heb de indruk dat hij maar op 3 cylinders start.
 
Dat ding loop in de video écht beroerd...., nu is hij dan wel koud neem ik aan, maar ik denk dat een beetje 'n bedrijf weleens een paar uurtjes werk aan de carburators mag werken..
Ook is het starttoerental niet echt constant, het lijkt erop dat 1 cilinder wat minder compressie heeft??
@GewoonHarry, Paul (Ritzen Motors Weert) weet meer dan gemiddeld waar hij het over heeft. Zou zijn posten erg aandachtig lezen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan