Vlotters blijven plakken, wat kan ik het beste doen?

bnbas

Die hard MF'er
22 aug 2009
640
4
Dag helden,

Fijne kerst! Vorig jaar na de winter had mijn Yamaha YZF750R (1997) last van vastzittende vlotters, waardoor er benzine uit werd gepompt bij het starten. Toen heb ik de carburateurs open gemaakt en gereinigd, en vervolgens wat reinigingsvloeistof in mijn tank gegooid. Hij liep weer als een zonnetje.

Met dit voorval in het achterhoofd besloot ik vandaag de motor maar eens te starten, ik heb inmiddels een tijdje niet gereden en je wil niet nog een keer vastzittende vlotters. Je raadt het natuurlijk al: garage weer vol benzine :(

Ik heb nu wat van jullie nodig, er is vast iemand met veel ervaring die mij kan helpen:
- Hoe los ik dit het beste op? Ik lees dat een tik op de carburateur kan helpen. Maar wat als dit niet werkt, wéér alles uit elkaar halen en reinigen? Zo vies kan het niet zijn...
- Hoe voorkom ik dit in de toekomst? Uiteraard door vaker te rijden maar helaas is dat geen optie. Er is geen benzinekraan die dicht kan, en de motor kan alleen op de zijstandaard staan.
 
Ik ken het artikel van Vincent motor huis en gebruik zelf sinds een tijdje lampolie. De motor start na een tijdje stilstand een stuk beter.

@ Bolski kerosine is nagenoeg gelijk aan diesel. Alleen diesel heeft nog e.e.a. aan toevoegingen. In moderne diesel zou ik persoonlijk geen pure kerosine gooien.
In de MB's werd in het begin kero gegooid. Ze wilden nog maar 1 brandatof aanvoeren en een vliegtuig wil nie op diesel...
Ook de 4 tonner liep erop maar het was toch niet zo goed voor de motor, we rijden inmiddels weer op diesel.
Volgens mij is kero schraler in inderdaad schoner
 
Ik heb geen antwoord op de vraag "heb je een benzinefilter" gezien? Mijn ervaring is het meestal rommel uit de tank die dit overlopen veroorzaakt, of versleten vlotternaalden.
 
Ik ken het artikel van Vincent motor huis en gebruik zelf sinds een tijdje lampolie. De motor start na een tijdje stilstand een stuk beter.
Dat staat toch niet in dat artikel of heb ik er overheen gelezen ?
@ Bolski kerosine is nagenoeg gelijk aan diesel. Alleen diesel heeft nog e.e.a. aan toevoegingen. In moderne diesel zou ik persoonlijk geen pure kerosine gooien.
 
Het gebruik van lampenolie staat niet in het artikel, maar is o.a. op het VFROC forum uitgebreid besproken en ook op MF is de samenstelling van b.v. brandstoftoevoegingen besproken. (Forte en andere merken reiniger bestaan voor het grootste deel uit kerosine. ) Omdat bij VFROC leden een positief resultaat werd gekregen door toevoeging van lampenolie, heb ik het ook geprobeerd, met ook een positief resultaat.

Kerosine bevat in tegenstelling tot diesel geen smerende bestanddelen, waardoor moderne dieselpompen kapot lopen. Bovendien is de kerosine iets vluchtiger en dunner. In Scandinavie wordt in de winter wel op kerosine of een diesle -kerosine mengsel gereden, maar dan wordt er een smeermiddel aan toegevoegd.
 
Het gebruik van lampenolie staat niet in het artikel, maar is o.a. op het VFROC forum uitgebreid besproken en ook op MF is de samenstelling van b.v. brandstoftoevoegingen besproken. (Forte en andere merken reiniger bestaan voor het grootste deel uit kerosine. ) Omdat bij VFROC leden een positief resultaat werd gekregen door toevoeging van lampenolie, heb ik het ook geprobeerd, met ook een positief resultaat.
Het gaat toch over een benzinemotor waar lampolie aan de benzine wordt toegevoegd neem ik aan ?
In welke verhouding ?
Kerosine bevat in tegenstelling tot diesel geen smerende bestanddelen, waardoor moderne dieselpompen kapot lopen. Bovendien is de kerosine iets vluchtiger en dunner. In Scandinavie wordt in de winter wel op kerosine of een diesle -kerosine mengsel gereden, maar dan wordt er een smeermiddel aan toegevoegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan