YFM350 valt uit bij hogere toeren

WolfTechnics

MF veteraan
1 apr 2013
1.464
24
Middelburg
Goed, ik weet dat dit een quad is maar we hebben het hier over dezelfde techniek als een motorfiets ;)
Een heel verhaal, hier gaan we:

Dit apparaat begint mij tot waanzin te drijven, ik heb al aan zoveel verschillende voertuigen gesleuteld, en dat wilt altijd lukken, maar deze...... :N
Hij valt namelijk uit, plots, geen bijgeluiden gewoon alsof er ineens geen vonk meer is.
Het is ook niet duidelijk wanneer dit probleem ontstaat, maar het lijkt er op dat dit boven een bepaald toerental gebeurd, later hier over meer.

Ik ben simpel begonnen, bougie vervangen want die was zo rot als kaas, dit hielp niks.
Toen heb ik de bobine doorgemeten en die was buiten fabriekswaardes, dus die heb ik vervangen.
Daarna heb ik nog eens goed gelezen op het internet en er is een bekend probleem met de achteruit rij schakelaar, als deze geen goede aarde maakt kan de motor zomaar ineens uitvallen.
Dit correspondeert niet met mijn probleem maar heb wel een nieuwe connector gekrompen en de verbinding zuiver gemaakt, dit hielp niks.
Blijkbaar is er ook een bekend probleem met de stator, deze heb ik vervangen voor een nieuwe, je raad het al, dit helpt niks.

Ook was de draadboom een enorme puinhoop, dit heeft mij uren gekost om hier nieuwe connectors op te krimpen en dergelijke, nu is alles netjes en betrouwbaar waterdicht.
Bij puinhoop moet je denken aan draadkernen om elkaar heen getwist met plakband eromheen.

Na dit alles rijd dit ding wel weer heel goed, hij trekt lekker, klinkt gezond niks mis, en de eerst 5-15 minuten kan je gewoon rijden, dan begint de ellende.
Hij valt uit, je moet nu 1-2 minuten wachten en dan start hij weer maar zal zodra je wegrijdt weer uitvallen.
Zojuist heb ik een experiment gedaan, ik heb wat langer gewacht (15 min) toen met lichten uit met laag toerental 30 misschien max 40 gereden terug naar de werkplaats.
Die hele rit ging goed zonder een klap mis te slaan :? en toen 50 meter voordat ik bij mijn bestemming was dacht ik nog eens een keer flink gas geven.
Bij dat gas geven trekt hij op zoals het behoord maar slaat dan direct af, er is dus een soort trigger die dit veroorzaakt.

Iemand die mij kan helpen? ik ben ondertussen behoorlijk gefrustreerd door dit ding |(
Zou het de CDI kunnen wezen? heb eigenlijk geen zin dat ding te vervangen om alsnog dit probleem te hebben.
 
of je hebt een probleem door trillingen , of een probleem door uitzetting vanwege opwarmen bepaalde onderdelen of misschien wel beide.
eerst uitzoeken of het je ontsteking is die uitvalt : gewoon rijden (genoeg toeren maken dus vermits hij het op lage toeren niet doet), en de moment dat hij stil valt bougiekoppen eraf trekken, losse bougie insteken en kijken of deze vonken.

kleppen al gekontroleerd ? mogelijks hebben ze nauwelijks/geen speling, en van zodra ze warm genoeg worden en uitzetten sluiten ze niet meer volledig.
 
of je hebt een probleem door trillingen , of een probleem door uitzetting vanwege opwarmen bepaalde onderdelen of misschien wel beide.
eerst uitzoeken of het je ontsteking is die uitvalt : gewoon rijden (genoeg toeren maken dus vermits hij het op lage toeren niet doet), en de moment dat hij stil valt bougiekoppen eraf trekken, losse bougie insteken en kijken of deze vonken.

kleppen al gecontroleerd ? mogelijks hebben ze nauwelijks/geen speling, en van zodra ze warm genoeg worden en uitzetten sluiten ze niet meer volledig.

Kleppen zijn goed, die heb ik al gecontroleerd ;)

Warmte lijkt me niet egt, omdat het probleem zo plots op komt (binnen een seconde als het ware).
Ik ga nog eens even experimenteren met een extra bougie op zak, eens kijken of er vonk is als dit probleem ontstaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan