Slecht lopende/startende Honda CB450S

1 aug 2015
55
0
Breda
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met het restaureren(opknappen) van een honda cb450S uit 1987.
Het blok loopt(erg moeizaam startend) en de motor rijdt redelijk. Alleen heb ik een probleem met het starten en een beetje stotterend rijgedrag.

Het probleem is als volgt:
- Wanneer ik start met choke: motor gaat in 1x naar de 3000 toeren en valt vervolgens meteen uit. Wil daarna niet start tot de choke eraf gaat.
- Zonder choke wil hij wel maar heel moeizaam(heel vaak starten dan begint hij te prottelen). Ook blaast hij af en toe uit de inlaat waarbij hij meteen uit valt.(hij lijkt dan ook de andere kant op te willen draaien)
- Wanneer ik zachtjes op de luchtslang(die zorgt dat de druk in de vlotterkamer gelijk is aan de buitenlucht) van de vlotterkamers blaas, start hij meteen en loopt hij redelijk.
- Wanneer de motor warm is komt het blazen uit de inlaat veel minder voor. Hij loopt stationair dan 2000 toeren(terwijl de stationairschroef zo ver uit is gedraaid dat die er net zo goed af kan).
- Tijdens het rijden trekt hij wel alleen hij blijft niet mooi op 1 toerental lopen, af en toe zakt hij kort in toeren alsof er even 1 cilinder tegenwerkt.

Ik heb de carburateurs geheel gereviseerd, nieuwe sproeiers, gasnaald, kerringen, luchtstelschroef. Alles is schoon(ze zijn er al 5x af geweest).

Mijn kennis reikt helaas niet ver genoeg om dit probleem op te lossen. Is er wellicht iemand die een idee heeft wat dit zou kunnen zijn?

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Groeten,

Wouter
 
Ik heb de carburateurs gesynchroniseerd. Ik heb het idee dat hij verzuipt, wanneer ik een trechter op de carburateur aansluit met brandstof, zie ik het niveau zeer snel dalen.
Ik weet niet precies wat hier de oorzaak van kan zijn.
Iemand misschien ideeën?

Update: ik ben de carburateurs wederom aan het schoonmaken en inspecteren
 
Laatst bewerkt:
full


Weet iemand waarvoor het gat net onder de slow jet is? En of deze open moet zijn of dicht? Hier kan ik namelijk niet doorheen blazen.
 
Beide uitlaatbochten worden even warm.

Nu de choke sproeier open is reageert hij iig op de choke, met choke loopt hij 5000 toeren en zonder 2000.
Er komt nogsteeds een enorme hoeveelheid rook uit de uitlaten en er komt heel af en toe een vlam uit de carburateurs.
Hij reageert alleen op een snelle gas-geef beweging als de choke open staat, ander wil hij afslaan.


Aan de carburateur zelf is ook haast niets te wijzigen, alleen de luchtstelschroef(onderop aan de cilinderzijde van beide carbs) en de stationairschroef.

De bougies zien er zo uit:
full



Ik denk dat ik hem maar weg breng, ik heb hier helaas te weinig kennis voor. Is er wellicht iemand die voor een kratje langs wil komen en meekijken?



Correctie: Zonder luchtfilter reageert hij totaal niet op gasgeven en wil hij uitvallen, met luchtfilter reageert hij goed. Maar zuipt nogsteeds als een malle
 
Laatst bewerkt:
Volgens jou is er van alles mis, en misschien is dat ook wel zo. Maar als ik zo naar dat filmpje kijk zie ik eigenlijk niet zo veel bijzonders. Hij loop mooi stationair (geen 2000 toeren toch ?) en reageert goed op het gas.

Enorm veel rook uit de uitlaten zie ik niet echt. Met koude motor is het normaal dat er (flink) wat waterdamp uit de uitlaten komt.

Met choke er op gaat de benzine er redelijk vlot door heen, dat is normaal. In het dunne slangetje lijkt het alsof er liters per minuut doorheen gaan, maar als de choke er op staat is dit volgens mij echt niet abnormaal. Als de motor zonder choke loopt zal het verbruik flink minder zijn.

Ik heb zelf precies zo'n motor. Ik zal niet zeggen dat die van mij nog als nieuw loopt, maar bij mij is het ook zo dat de choke er redelijk lang op moet blijven totdat de motor warm is. Zolang dat niet het geval is loopt/trekt de motor niet geweldig en rookt hij uit de uitlaten en stinkt soms naar benzine. Na een minuutje of 10-15 als de zaak wat opgewarmd is verdwijnt dit en loop de motor goed zonder choke.

Probeer je dus niet te snel de choke eraf te halen ?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn inderdaad een hoop problemen verdwenen.
De motor start goed met choke en wanneer hij warm is rijdt hij zeer goed. Ik breng hem hooguit nog een keertje weg om de carburateurs te laten afstellen en te synchroniseren.

Het enige wat ik me op dit moment afvraag is: Waarom loopt de motor 3000 toeren wanneer is de choke open zet en 1200 zonder? Is dit normaal of moet er nog wat worden afgesteld?
 
choke verrijkt je mengsel, net alsof je een beetje gas bijgeeft, vandaar dat je toerental wat hoger is, dat is de bedoeling.

Bougies zien er een beetje vet uit (naast dat ze te zwart zijn). Heb je olie in je luchtfilterkast? Kleur zegt niet alles als hij alleen stationair heeft gelopen in de garage.
 
Beide uitlaatbochten worden even warm.

Nu de choke sproeier open is reageert hij iig op de choke, met choke loopt hij 5000 toeren en zonder 2000.
Er komt nogsteeds een enorme hoeveelheid rook uit de uitlaten en er komt heel af en toe een vlam uit de carburateurs.
Hij reageert alleen op een snelle gas-geef beweging als de choke open staat, ander wil hij afslaan.


Aan de carburateur zelf is ook haast niets te wijzigen, alleen de luchtstelschroef(onderop aan de cilinderzijde van beide carbs) en de stationairschroef.

De bougies zien er zo uit:
[afbeelding]


Ik denk dat ik hem maar weg breng, ik heb hier helaas te weinig kennis voor. Is er wellicht iemand die voor een kratje langs wil komen en meekijken?



Correctie: Zonder luchtfilter reageert hij totaal niet op gasgeven en wil hij uitvallen, met luchtfilter reageert hij goed. Maar zuipt nogsteeds als een malle
Je bent met teveel dingen tegelijkertijd bezig.

Ten eerste hoort het luchtfilterhuis er gewoon op te zitten. Dan gaat t al een stuk beter.

Ten tweede is de choke een verijker, die je mengsel een beetje verstoort. Dat is prima bij een koude motor, daar is het voor bedoeld. Zodra het kan, choke er af. gas geven en choke tegelijkertijd kan wat ongelukkig zijn. Niet doen, nergens voor nodig.

Ten derde moet je het stationair toerental afstellen naar ong 1000 toeren, bij een warme motor.

Ik verwacht dat als je dit hebt gedaan, er ook geen damp meer uit te uitlaat komt. zo ja, dan ik er wel iets aan de hand.

Oftewel: eerst alles weer zetten zoals het hoort (luchtfilterhuis, chocke weg bij warm blok, stationair toerental), en pas dan weer verder.
 
Ik heb er nu een aantal keer mee gereden en zodra hij warm is en de choke er af gaat rijd hij super. Dan loopt ie zeer mooi stationair op beide: 1000-1200 toeren.
Bedankt voor alle hulp, ik zal hem na 10 jaar pauze weer eens aan het werk zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan