Aansluiten verstralers op bestaande 12 volts aansluiting

fazerray

MF'er
10 aug 2010
183
11
Beste medeforummers,

Aangezien ik nogal veel op polder weggetjes rij, heb ik voor mijn motor twee LED verstralers aangeschaft.
Om nou te voorkomen dat mijn accu leeggetrokken wordt ( zal wel niet, maar je weet maar nooit), heb ik ook een vijf polig relais erbij gekocht, een waterdichte zekeringhouder en een stuurschakelaar.
Om het opladen wat te vergemakkelijken in de wintertijd, heb ik al jaren in mijn kuip een gezekerde 12 volt aansluiting liggen, rechtstreeks getrokken van de accu met een zekering ertussen.
Mijn doel is om de verstralers apart te kunnen bedienen met de stuurschakelaar en ze te koppelen aan een geschakelde plusdraad. Ik zit alleen even te kijken hoe ik alles op het relais aan moet sluiten.
Ik wil het volgende doen;
- beide plusdraden van de verstralers via de aparte stuurschakelaar naar nr. 87 laten lopen.
- nr. 86 is voor de massa.
- nr. 30 gebruik ik voor de aftakking van de 12 volt aansluiting.( in de aftakking komt dan ook de zekeringhouder)
-nr 85 gebruik om de aftakking van de geschakelde plusdraad van de claxon aan te sluiten.
Hou ik 87a over, maar da`s niet erg. ( dop ik wel af of ik koop een 4 polig relais)

Klopt dit zo?
Als ik de sleutel uit het contact haal kan dus niemand met de stuurschakelaar de verstralers aanzetten?
Alvast bedankt!
 
Dank je voor je bericht!Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, want van de draden van mijn contactslot blijf ik sowieso af.mijn lichten gaan automatisch al aan als ik de motor start.Daarom wil ik de verstralers apart schakelen om mijn tegenliggers niet te verblinden.
 
Beste medeforummers,

Aangezien ik nogal veel op polder weggetjes rij, heb ik voor mijn motor twee LED verstralers aangeschaft.
Om nou te voorkomen dat mijn accu leeggetrokken wordt ( zal wel niet, maar je weet maar nooit), heb ik ook een vijf polig relais erbij gekocht, een waterdichte zekeringhouder en een stuurschakelaar.
Om het opladen wat te vergemakkelijken in de wintertijd, heb ik al jaren in mijn kuip een gezekerde 12 volt aansluiting liggen, rechtstreeks getrokken van de accu met een zekering ertussen.
Mijn doel is om de verstralers apart te kunnen bedienen met de stuurschakelaar en ze te koppelen aan een geschakelde plusdraad. Ik zit alleen even te kijken hoe ik alles op het relais aan moet sluiten.
Ik wil het volgende doen;
- beide plusdraden van de verstralers via de aparte stuurschakelaar naar nr. 87 laten lopen.
- nr. 86 is voor de massa.
- nr. 30 gebruik ik voor de aftakking van de 12 volt aansluiting.( in de aftakking komt dan ook de zekeringhouder)
-nr 85 gebruik om de aftakking van de geschakelde plusdraad van de claxon aan te sluiten.
Hou ik 87a over, maar da`s niet erg. ( dop ik wel af of ik koop een 4 polig relais)

Klopt dit zo?
Als ik de sleutel uit het contact haal kan dus niemand met de stuurschakelaar de verstralers aanzetten?
Alvast bedankt!

Ja, zoals jij dat doet kan het ook; meer gebruikelijk is als volgt:

117396.jpg


de geschakelde plus van de claxon komt op 86 en de min op 85

de verstralers op 87, de gezekerde plus op 30
87a blijft gewoon leeg, maar moet je wel afdoppen of een vierpolig relais gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de info. Als ik je goed begrepen heb, dan kunnen de verstralers niet aangezet worden als het contact uit staat?( en geen stroom verbruiken oftewel mijn accu leegtrekken)
 
Dank je voor je bericht!Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, want van de draden van mijn contactslot blijf ik sowieso af.mijn lichten gaan automatisch al aan als ik de motor start.Daarom wil ik de verstralers apart schakelen om mijn tegenliggers niet te verblinden.
Dat was een aanname van mij omdat je zegt gelijk met het contact te willen schakelen. Aansluiten op de laaddraad van de accu is in ieder geval datgene wat je niet wil.
De plusdraad van de toeter is ook een goeie, die doet ook wat je wil.
Hoeveel vermogen vragen die leds? Ik vermoed maar een paar Watt. Dan zou ik het hele relais weglaten. Een claxon vraagt ook 50 tot 100 Watt, dat doen de meeste led mistlampjes lang niet.
 
Die leds vragen inderdaad niet veel vermogen, maar voor de zekerheid zet ik er toch een relais tussen.
Heb ooit moeten lopen met de motor i.v.m. een lege accu en dat doe ik liever niet nog een keer.
 
Gewoon schakelen via relais op je groot licht. Dus verstralers aan als groot licht aan gaat. Hoef je niet razend snel 2 knoppen (groot naar dim en verstralers uit) om te zetten als er een tegenligger aan komt.
 
Beste medeforummers,

Aangezien ik nogal veel op polder weggetjes rij, heb ik voor mijn motor twee LED verstralers aangeschaft.
Om nou te voorkomen dat mijn accu leeggetrokken wordt ( zal wel niet, maar je weet maar nooit), heb ik ook een vijf polig relais erbij gekocht, een waterdichte zekeringhouder en een stuurschakelaar.
Om het opladen wat te vergemakkelijken in de wintertijd, heb ik al jaren in mijn kuip een gezekerde 12 volt aansluiting liggen, rechtstreeks getrokken van de accu met een zekering ertussen.
Mijn doel is om de verstralers apart te kunnen bedienen met de stuurschakelaar en ze te koppelen aan een geschakelde plusdraad. Ik zit alleen even te kijken hoe ik alles op het relais aan moet sluiten.
Ik wil het volgende doen;
- beide plusdraden van de verstralers via de aparte stuurschakelaar naar nr. 87 laten lopen.
- nr. 86 is voor de massa.
- nr. 30 gebruik ik voor de aftakking van de 12 volt aansluiting.( in de aftakking komt dan ook de zekeringhouder)
-nr 85 gebruik om de aftakking van de geschakelde plusdraad van de claxon aan te sluiten.
Hou ik 87a over, maar da`s niet erg. ( dop ik wel af of ik koop een 4 polig relais)

Klopt dit zo?
Als ik de sleutel uit het contact haal kan dus niemand met de stuurschakelaar de verstralers aanzetten?
Alvast bedankt!
Ik vind het nogal omslachtig.

Ik zou je twee led lampjes bij de geschakelde draad van je grootlicht zetten.

Die is makkelijke te schakelen, en al gezekerd. Vermogen moet geen probleem zijn.

Ik zie het nut van een relais tbv twee led lampen niet zo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan