Honda shims kopen

Mit46

MF veteraan
12 mei 2008
11.734
1.072
"Ik" ben mijn kleppen aan het stellen \ aan het laten stellen en 12 zijn er wat krap.

Nu heb ik zojuist de Honda dealer gebeld en gevraagd of hij losse shims verkoopt en dat doet hij.
€7,50 per (@!*^#&@*$^*&@ shim. Dan zit ik op €90,- !!!!

Dat vind ik veel te duur. Bij mijn maten met hun Kawa's waren ze voor een paar euro's klaar.

Nu zit op internet te kijken en kom ik enkel hele kits tegen. Dozen vol met shims en die kosten ook rond de 70 á 90 euro.

Nu wil ik gewoon 12 losse shims voor een normale niet-dealer prijs.

Iemand een adres waar je deze online kan bestellen? Of in de omgeving Zaanstreek zodat ik langs kan gaan.

Ik ga bij voorkeur langs zodat de zaak ze ook voor mij kan opmeten. Dit hoeft niet, maar heeft de voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
Misschien kun je beter de termen "binnen tolerantie" en "optimaal" gebruiken.
Goed is voor iedereen iets anders.....

Ik werk nog weleens aan Landrover V8 en origneel is daar ook erg duur. Vaak heb je 3 kwaliteiten :
Origineel = Top, maar ook top prijs.
OEM = Original Equipment Manufacturer. Goedkoper als origineel en vergelijkbare kwaliteit.
After Market = (vaak van brittpart, in de kringen beter bekend als Shitpart... ) Goedkoop, en bruikbaar voor spul wat niet belangrijk is en makkelijk te vervangen is.
Voor belangrijke zaken gebruiken we het niet meer. past slecht of is beduidend mindere (materiaal) kwaliteit. Kost echter ook geen drol...
 
Als je bij een motorfiets over originele onderdelen praat heb je het in principe over OEM...
Kleine nuance, Originele onderdelen zitten in een verpakking van de fabrikant van de motor. OEM onderdelen zijn dezelfde onderdelen, maar kunnen in een doosje van NGK, Keihan, Nippon Denso of een andere toeleverancier zitten. De kunst is nu om OEM delen te kopen zonder de dure fabrieksverpakking.
 
Kleine nuance, Originele onderdelen zitten in een verpakking van de fabrikant van de motor. OEM onderdelen zijn dezelfde onderdelen, maar kunnen in een doosje van NGK, Keihan, Nippon Denso of een andere toeleverancier zitten. De kunst is nu om OEM delen te kopen zonder de dure fabrieksverpakking.

:^

En soms worden onderdelen op bestelling voor de motorfabrikant gemaakt, en is het onderdeel wat jij krijgt als je het voor iets minder bij de OEM bestelt toch iets anders als dat je het bij de motorfabrikant bestelt.
 
Modelspecifieke onderdelen zijn zelden OEM verkrijgbaar omdat de motorfabrikant ze niet vrijgeeft voor verkoop via een alternatief lokaal. Bovendien is het qua omzet vaak niet eens interessant.

Verbruiksartikelen en "generic" parts ligt anders. Daar is vaak probleemloos OEM materiaal voor beschikbaar.
 
Er is wel degelijk een verschil tussen ´binnen toleranties´en ´goed´ zetten.

Dat is voor een technicus lastig uit te leggen aan een ander, maar goed.

En of het duurder wordt, durf ik ook te betwijfelen.
De meeste arbeid zit al in ´er bij kunnen komen tbv meting´. Materiaalkosten worden ook niet veel hoger door een aantal shims te vervangen. de bedoeling is trouwens ook dat deze motor nog jaren blijft rijden. Uiteindelijk is goed onderhoud het goedkoopste.

Voor mij zit t m niet in overbodig precies doen, maar gewoon precies goed. Klepspeling stellen is allemaal gelijk zetten. En dan niet net tegen de grens aan, maar in het midden.

Maar goed, ik denk dat wij er anders over denken :)

Ik heb mechanische techniek geleerd, in al mn werk heb ik met kwaliteit en meten en dat soort dingen gewerkt/gedaan.

Voorbeeld; klepspeling 0.10 en 0.15mm
Waarom staat er niet klepspeling 0.13 -0.01?
 
Laatst bewerkt:
Misschien kun je beter de termen "binnen tolerantie" en "optimaal" gebruiken.
Goed is voor iedereen iets anders.....

Ik werk nog weleens aan Landrover V8 en origneel is daar ook erg duur. Vaak heb je 3 kwaliteiten :
Origineel = Top, maar ook top prijs.
OEM = Original Equipment Manufacturer. Goedkoper als origineel en vergelijkbare kwaliteit.
After Market = (vaak van brittpart, in de kringen beter bekend als Shitpart... ) Goedkoop, en bruikbaar voor spul wat niet belangrijk is en makkelijk te vervangen is.
Voor belangrijke zaken gebruiken we het niet meer. past slecht of is beduidend mindere (materiaal) kwaliteit. Kost echter ook geen drol...

Volgens bepaalde dingen; als het binnen de specificaties valt is het goed.

Ik heb zelf een Land Rover met een V8, ik vind de prijs van de onderdelen wel mee vallen.
Je moet wel goed uitzoeken waar je het vandaan haalt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mechanische techniek geleerd, in al mn werk heb ik met kwaliteit en meten en dat soort dingen gewerkt/gedaan.

Voorbeeld; klepspeling 0.10 en 0.15mm
Waarom staat er niet klepspeling 0.13 -0.01?
Omdat de ene waardes zijn om een uiterste aan te geven. Wat daarbuiten gebeurt is natuurlijk niet direct te zeggen, verschilt per situatie.

Klepspeling aanpassen is nog een stap verder. Namelijk bedoeld om een motor voor nu en de toekomst zo goed mogelijk te laten functioneren. Bij het stellen van de klepspeling maakt men gebruik van onder andere de aangegeven maximalen, met nog wat andere metingen en waardes.

Daarnaast zijn deze metingen niet absuluut of zuiver, vanwege de meetinstrumenten en meetwijze. Ook daarom al zal een marge gegeven worden.

Kortom:
Het één is controleren of de klepspeling nog in een aangegeven marge zit, het ander is klepspeling goed zetten.
Aangezien het prijsverschil tussen beide te overzien is, is er geen goede reden om niet ook meteen stap twee ook te doen, bij constateren van afwijkingen tijden het klepspeling meten.
 
Misschien kun je beter de termen "binnen tolerantie" en "optimaal" gebruiken.
Goed is voor iedereen iets anders.....

Ik werk nog weleens aan Landrover V8 en origneel is daar ook erg duur. Vaak heb je 3 kwaliteiten :
Origineel = Top, maar ook top prijs.
OEM = Original Equipment Manufacturer. Goedkoper als origineel en vergelijkbare kwaliteit.
After Market = (vaak van brittpart, in de kringen beter bekend als Shitpart... ) Goedkoop, en bruikbaar voor spul wat niet belangrijk is en makkelijk te vervangen is.
Voor belangrijke zaken gebruiken we het niet meer. past slecht of is beduidend mindere (materiaal) kwaliteit. Kost echter ook geen drol...
Zoals gezegd is origineel gelijk aan OEM.
Het zal per merk en onderdeel verschillen, maar er zijn zat after market spullen die beter zijn dan OEM. Ook zijn er zat OEM dingen die weer beter zijn dan after market, zonder dat het per se duurder hoeft te zijn.
 
Volgens bepaalde dingen; als het binnen de specificaties valt is het goed.

Ik heb zelf een Land Rover met een V8, ik vind de prijs van de onderdelen wel mee vallen.
Je moet wel goed uitzoeken waar je het vandaan haalt.

Discovery Range Rover of een defender ???
Had zelf een 1983 Defender met 3.5 liter.

Paddock spares is een goed adresje voor landrover delen. Maar de wat minder gangbare originele onderdelen voor de oude 3.5 zijn ondertussen redelijk aan de prijs. (meer als 35 jaar oud) Vooral ook omdat de laag compressieblokken niet heel veel vermogen geven (118PK !), heb ik destijds een 4.6 aangepast zodat ie met carburateur/ onsteking/koeling van de 3.5 liep. Leek super origineel met de oude kleppendeksels en ging als de brandweer. Was nog zuiniger ook.... 1:5 ipv 1:3 :+ :+
Helaas hebben ze die hobby dat het aanpassen van de oldtimerregeling lekker om zeep geholpen....
 
Laatst bewerkt:
Weer onzin.
Binnen de toleranties is gewoon goed, dat jij ze gelijk wilt hebben is jouw zaak, en de motor zal er zeer zeker mooier door lopen.

stel dat je een blok aan het reviseren bent :
maximale cylinder diameter ligt op 54.05 en je meet 54.05
big-end drijfstang maximaal 20.05 en je meet 20.05
diameter lager nokkenas minimaal 14.95 en je meet 14.95
zuiger minimaal 53.90 en je meet 53.90
slotspelig zuigerveer 1mm en je meet 1mm
...
monteer jij dat blok dan weer gewoon zonder iets te vervangen en zeg je tegen je klant : blok is perfekt, alles ligt binnen de toleranties ?
 
Laatst bewerkt:
Omdat de ene waardes zijn om een uiterste aan te geven. Wat daarbuiten gebeurt is natuurlijk niet direct te zeggen, verschilt per situatie.
De waardes zijn een veilige marge. Daarbuiten is ook nog veilig. De fabrikant heeft geprobeerd bij welke afwijking er schade optreed. Daarom is de tolerantie voor klepspeling zo gespecificeerd dat zelfs bij maximale slijtage, op het voorgeschreven interval, de speling nog steeds binnen de veilige bandbreedte valt.
 
Mijn huidige motor kocht ik met een lage kilometerstand (op de teller). Bij inspectie bleken sommige kleppen ook krap te staan, maar nog binnen de toleranties. Omdat ik zelf sleutel maar niet graag sleutel heb ik het maar zo gelaten tot de volgende controle. 70.000 km verder staan ze nog steeds als bij de eerste inspectie.
 
Laatst bewerkt:
c7b.jpg
 
Mijn huidige motor kocht ik met een lage kilometerstand (op de teller). Bij inspectie bleken sommige kleppen ook krap te staan, maar nog binnen de toleranties. Omdat ik zelf sleutel maar niet graag sleutel heb ik het maar zo gelaten tot de volgende controle. 70.000 km verder staan ze nog steeds als bij de eerste inspectie.
Ja, maar in de tussentijd hebben ze eerst veels te ruim gestaan, en daarna veels te krap.

Bij toeval staan ze nu toevallig ff goed.

Dus....


:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan