Testen op vonk bij lopende motor met penbobines?

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
15.993
8.646
Driebergen
Facebook
Normaal gebruik ik mijn trouwe stroboscooplamp maar dat werkt niet echt denderend om een 12 volt draadje. :')
Bij een goed bereikbare bougie zou ik de dop nog los kunnen halen en met een reservebougie testen maar in dit geval moet dan onder meer het complete luchtfilterhuis verwijderd worden, niet handig...

Ik kan wel bij de stekker (2 draden) die het signaal naar de bobine verzorgt, zou ik daar een lampje op aan kunnen sluiten of iets dergelijks? :?
 
Laatst bewerkt:
Of je bobine aangestuurd wordt kun je met ledjes testen. anode van ledje aan de +12V, kathode van ledje naar weerstand van 1k, andere poot van weerstand aan bobine poot die aan CDI zit. Met een beetje goede wil is dit op je motor te monteren, ledjes ergens op je stuur of dashboard, en je kunt onderweg zien of je bobines allebei aangestuurd worden. De ledjes zullen knipperen als je motor loopt, frequentie afhankelijk van je toerental. Als je vonk wegvalt en je ledjes blijven allebei knipperen dan zit het probleem dus waarschijnlijk in je bobine.
 
Rekenvoorbeeld als toelichting op v.d.v.

Aanname: de pulslengte blijft bij wisselen toerental gelijk en is 2 ms = 0,002 s en de aangelegde spanning = 200 V.

3000 t/min = 50 t/sec. Dit delen door 2 vanwege de 4-takt geeft elke 1/25 s een puls = 0,040 s. pulslengte was 0,002 s. Dutycycle (inschakelduur) = (0,002 / 0,40) * 100 % = 5 %.

Een voltmeter zal dan 200 x 5 / 100 = 10 V aanwijzen. Dit zal het zuiverste door een analoge voltmeter op DC gemeten moeten worden. Een digitale meter neemt ééns per zoveelste seconde een monster en kan dus een puls missen wat een foute aflezing geeft.
 
Rekenvoorbeeld als toelichting op v.d.v.

Aanname: de pulslengte blijft bij wisselen toerental gelijk en is 2 ms = 0,002 s en de aangelegde spanning = 200 V.

3000 t/min = 50 t/sec. Dit delen door 2 vanwege de 4-takt geeft elke 1/25 s een puls = 0,040 s. pulslengte was 0,002 s. Dutycycle (inschakelduur) = (0,002 / 0,40) * 100 % = 5 %.

Een voltmeter zal dan 200 x 5 / 100 = 10 V aanwijzen. Dit zal het zuiverste door een analoge voltmeter op DC gemeten moeten worden. Een digitale meter neemt ééns per zoveelste seconde een monster en kan dus een puls missen wat een foute aflezing geeft.


De door mij genoemde contact hoek meter doet de meting analoog en het scheelt je een stuk rekenwerk. Eigenlijk is het ook niets anders dan een voltmeter met een extra schaalverdeling en een schakelaar om het juiste aantal cilinders te kiezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan