3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Als reminder aan het forum van deze technologie schop ik het topic maar weer even omhoog. Wellicht dat het iemand helpt of inspireert.
Er heeft deze maand iemand de 2de versie van mijn carburateur nippels laten printen in staal/brons (60% staal, 40% brons) en kan nu de rest van zijn leven genieten van dit onverslijtbare onderdeel :)

2mhdeo5.jpg


Links het 3D geprinte object, rechts het origineel met nippels die op den duur af zullen breken.
 
Laatst bewerkt:
Als reminder aan het forum van deze technologie schop ik het topic maar weer even omhoog. Wellicht dat het iemand helpt of inspireert.
Er heeft deze maand iemand de 2de versie van mijn carburateur nippels laten printen in staal/brons (60% staal, 40% brons) en kan nu de rest van zijn leven genieten van dit onverslijtbare onderdeel :)

[afbeelding]

Links het 3D geprinte object, rechts het origineel met nippels die op den duur af zullen breken.
Ik zat even terug te kijken naar de eerdere plaatjes van het ontwerp. Zou het niet mooi zijn om er een groef voor een O-ring in te laten printen? Dan lijkt het net wat professioneler en kan het papieren pakkinkje vervallen.
 
Is niet nodig, hij valt over een rubber dat ook direct zorgt voor de luchtdichtheid. Het is een vacuum bediende zuiger/klep die soms open gaat. Lijkt een beetje op een vacuum benzinekraan. Er zit dus geen pakking tussen.
 
Laatst bewerkt:
Dat deze onderdelen voldoen aan een certificaat geeft alleen maar aan dat ze voldoen aan de in het certificaat gestelde eisen. Dat zegt helemaal niets over de sterkte. Ook het feit dat het voor de vliegtuigindustrie gemaakt wordt geeft niet automatisch aan dat het dan ook het sterkste onderdeel is wat je kan maken, alleen denken veel mensen dat als ze "vliegtuigindustrie" horen.

Idd.

Net ff zitten google en lezen, en zelfs NASA zegt dat de materialen zeker niet sterker zijn als...
Maar dat het vaak gaat om complexe vormen die anders niet te maken zijn, of te kostbaar.

Desondanks, een mooie technologie
 
Laatst bewerkt:
Is het mogelijk om bij een jullie iets te laten printen in ABS zwart?

Het gaat om 2 niet al te grote onderdelen.

Ik hoor graag wat de mogelijkheden en kosten zijn :) .

Mocht je hier niemand kunnen vinden, als je je model upload op 3D hubs kan je kiezen voor ABS en krijg je meteen prijzen te zien.


Pasgeleden zelf ook weer wat klein grut voor de motor laten printen
tellert.png


Kleine framepjes om een Arduino, LCD scherm en nog wat spul in de originele tellerbehuizing te bouwen.
 
Necrofiel tijd !

Ook een 3d printer gekocht ( lange wens , nu toch gedaan )

Een Ender 5 pro

Screenshot_1.jpg


Welke 3d voor dummy tekenprogramma gebruiken jullie ?
Vroeger met autocad gewerkt, en eigenlijk beviel me dat nooit.

Het mooiste zou zijn als ik een foto als overlay kan gebruiken en dat met maatvoering in een stl kan overzetten.
Ik wil niet 1000000 functies, maar een beetje beginners vriendelijke, en vooral gratis programma :) :)
Beetje simpel beginnen, en bestaande STL bestanden aanpassen .

Er zijn vast 500 functies die ik ben vergeten , en wil wat rustig beginnen.

Helaas ben ik al m'n eerdere 3d werk kwijtgeraakt met een inbraak, en heb ik werkelijk niets meer
( dit was voor je overal makkelijk online backups kon maken ... helaas )
 
Ook al is het niet meest simpele programma zou ik toch naar Autodesk Fusion 360 kijken, heel veel tutorials en hulp voor te vinden.
Denk dat je met een paar uur aan tutorials volgt al een heel eind komt.
 
Ik gebruik daar sketchup voor, de MS paint onder de 3D programma's. De huidige gratis versie moet je in een browser gebruiken wat ik niet ideaal vind. Gelukkig zijn de oudere (ook gratis) versies die je op je pc moet installeren nog steeds beschikbaar. Daar kan je ook nog steeds prima STL bestanden mee maken.
 
De leercurve van de meeste CAD programma's, SketchUp daargelaten, is betrekkelijk steil. Uiteindelijk kunnen ze allemaal zo ongeveer hetzelfde (behalve SketchUp). Persoonlijk ben ik opgeleid met SolidWorks, en ik kan aan niks anders meer wennen. Maar goed, dat geldt ook voor iemand die alleen maar AutoCad of Fusion360 gebruikt.

De ellende is dat de goede pakketten gewoon tyfusduur zijn. Voor wat hobbymatig aanrommelen is het eigenlijk niet te verantwoorden. Maar goed, een 3D printer is wel daadwerkelijk de bom, en na wat STL's aanpassen wil je ook gewoon je eigen onderdelen kunnen maken en daarvoor heb je gewoon goede CAD software nodig.

Ik doe er zelf heel veel mee, en zoveel gereedschap als ik heb is m'n 3D printer echt m'n favoriete speelgoed. Ik teken het op de computer, en het ding maakt het. Dat is gewoon sci-fi shit. Afgelopen tijd bezig geweest m'n koplamp om te bouwen van reflector naar projector, je komt gewoon nergens zonder dat je op de één of andere manier een goed frame kan maken. Lang leve SolidWorks en een printer...

1635799031955.png
IMG-2805.jpg

IMG-2808.jpg
 
Ook al is het niet meest simpele programma zou ik toch naar Autodesk Fusion 360 kijken, heel veel tutorials en hulp voor te vinden.
Denk dat je met een paar uur aan tutorials volgt al een heel eind komt.
Fusion is een fijn programma ja. Kun je alles mee wat je zou verwachten, maar relatief eenvoudig te leren.
 
Met je piratenhoed op is Solidworks niet zo duur, en vind t persoonlijk t fijnste 3d programma om mee te tekenen. Heb versie 2019 draaien, echter trekt m'n 8 jaar oude laptop (i7, 8gb) het niet zo lekker. Ga nog een keer op zoek naar een oudere versie. Na een paar tutorials kom je er wel een eind mee. Je moet even doorhebben dat de volgorde met sketchen net andersom is dan in autocad. Je tekent in je sketch eerst de vormen die je wilt hebben, en gaat vervolgens relaties en maten toevoegen. Je moet de handigheid even doorhebben dat je zoveel mogelijk relaties aanbrengt en zo min mogelijk exacte maten, bijvoorbeeld als je iets in het midden tov iets anders wilt hebben, om zo ook later makkelijk wijzigingen door te voeren. Kost wat uren oefening.

Sketchup ook mee gewerkt om een interieur van een huis te tekenen. Maar wat minder geschikt als je exacte maten/verbanden wilt gebruiken. Op het werk werken we in inventor, maar werkt toch wat minder goed met dubbel gekromde oppervlakten dan Solidworks.

Heb dezelfde Ender als @Dirtbag staan en op het werk een ultimaker 5s. De ultimaker kan wel een stuk meer, maar met een prijs van 10x die van de Ender is die mooi genoeg voor thuis
 
Bedankt heren, ga er wel komen, ga ook zeker wat updates hier neer kalken .
Het software pakket moet inderdaad niet te "groots" worden, ga zeker het een en ander uitproberen
wat doet wat ik nodig heb.
Jullie hebben me in de goede richting gestuurd !

Om even vingeroefeningen een eenvoudig programma online gebruikt ( tinkercad ) wat na een paar pogingen
al wat gewenste resultaten gaf . Ben nog niet alles vergeten gelukkig. ( wel véél )

Ben nogal anaal als het gaat om maatvoering, ik wil vooral makkelijk exact iets op "maat" kunnen maken
Dat schroefgat exact op het plekje krijgen waar hij moet komen , dat soort dingen.


Oh.. en gisteravond kwam DHL hem brengen :) :)

20211101_205712.jpg

Doel, deze week in elkaar zetten / kalibratie proberen goed te krijgen ( let op, ik ben anaal op nauwkeurigheid )
En in t weekend toch de eerste test prints maken.
2 rollen PLA moet je een eind mee komen ;p
Daarna PETG gaan bekijken .

Ben heel erg nieuwsgierig !

Staan al een berg plannen klaar ( niet echt motor gerelateerd )
Aantal onderdelen namaken / kijken of ze reproduceerbaar zijn die niet meer te koop zijn, dat soort geintjes.
Of schandalig duur.

Aan de andere kant... ik ben in het bezit van een behoorlijk zeldzaam nu RC36 zijstandaard afdekkapje :) :)
Eigenlijk wil ik gaan kijken of die na te maken is , bruikbaar .
Offroad covers voor verlichting van een FMX vrachtwagen ( uhh, het doel is niet geld te gaan verdienen met deze machine,
maar wel aanschaf te rechtvaardigen voor mezelf ( en m'n vrouw )
 
Bedankt heren, ga er wel komen, ga ook zeker wat updates hier neer kalken .
Het software pakket moet inderdaad niet te "groots" worden, ga zeker het een en ander uitproberen
wat doet wat ik nodig heb.
Jullie hebben me in de goede richting gestuurd !

Om even vingeroefeningen een eenvoudig programma online gebruikt ( tinkercad ) wat na een paar pogingen
al wat gewenste resultaten gaf . Ben nog niet alles vergeten gelukkig. ( wel véél )

Ben nogal anaal als het gaat om maatvoering, ik wil vooral makkelijk exact iets op "maat" kunnen maken
Dat schroefgat exact op het plekje krijgen waar hij moet komen , dat soort dingen.


Oh.. en gisteravond kwam DHL hem brengen :) :)

Bekijk bijlage 1691608

Doel, deze week in elkaar zetten / kalibratie proberen goed te krijgen ( let op, ik ben anaal op nauwkeurigheid )
En in t weekend toch de eerste test prints maken.
2 rollen PLA moet je een eind mee komen ;p
Daarna PETG gaan bekijken .

Ben heel erg nieuwsgierig !

Staan al een berg plannen klaar ( niet echt motor gerelateerd )
Aantal onderdelen namaken / kijken of ze reproduceerbaar zijn die niet meer te koop zijn, dat soort geintjes.
Of schandalig duur.

Aan de andere kant... ik ben in het bezit van een behoorlijk zeldzaam nu RC36 zijstandaard afdekkapje :) :)
Eigenlijk wil ik gaan kijken of die na te maken is , bruikbaar .
Offroad covers voor verlichting van een FMX vrachtwagen ( uhh, het doel is niet geld te gaan verdienen met deze machine,
maar wel aanschaf te rechtvaardigen voor mezelf ( en m'n vrouw )
PETG geen ervaring mee, maar de onderdelen die je noemt lijken me typische ABS onderdelen qua nabewerken en spuiten. PLA print het makkelijkst gezien de kleine thermische krimp. Met ABS al vaker gehad dat de print halverwege los kwam van de plaat door ongelijke krimp tussen het warme materiaal direct op de plaat en het iets koudere materiaal bovenin. Eerste upgrade die ik dan zou uitvoeren zou een kastje zijn rondom de printer om de warmte binnen te houden.
 
Op zich krijg je PLA ook best netjes afgewerkt vind ik zelf. Heb zelf geen ervaring met andere filamenten maar heb ook nooit de noodzaak gezien, en zoals je aangeeft zijn die soms een heel stuk bewerkelijker in het printen zelf.

De Ender 5 leent zich niet zo goed voor een 'kastje' om de printer heen vanwege de setup met Gantry. Zelfs de Ender 6 (nieuw, denk ik?) heeft alleen de zijwanden dicht...
 
Laatst bewerkt:
wat een leuke printer, die 5 pro. Heb (had) ik op het werk ook en heb prive de ender 3 max gekocht. Een beetje bouwvolume is wel prettig.

Ik print met PETG vanaf het begin. Lekker sterk, maar er dit wel verschil tussen de aanbieders. Heb nu Eryone filament en dat print fraaier dan die van 123D.

Ik werk met Rhino, wellicht lijkt dat het meest op autocad zoals je gewend bent. En als je echt gekke dingen (vormen) wil maken is dat programma ook beter geschikt dan het stugge solidworks of inventor.
 
Traditionele CAD programma's zijn inderdaad niet bedoeld om 'vloeiende vormen' te ontwerpen. Sommigen hebben daarvoor later trucjes gekregen, maar 'willen' doen ze het geen van allen :P

Ik zit nu te proberen redenen te bedenken om er géén Ender 5 Plus bij te kopen, ik ben heel blij met de gewone E5 maar hij heeft me net te weinig bouwvolume. B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan