Crosstourer VFR 1200X

OK, lang geleden dat hier nog iets gepost werd. Toch een vraagje.
Zijn hier bezitters van een Crosstourer die eraan denken deze te verkopen voor de nieuwe Africa Twin? Graag jullie reacties/bedenkingen...
 
Hey iedereen!

Vorige week een prachtige 2ehands crosstourer zien staan, en maandag kan ik hem normaal gezien, al gaan halen :) ben enorm enthousiast!
Ik heb bijna 6jaar met mn pan gereden en ik vermoed dat het een enorm verschil zal zijn. Zijn er mensen die deze omschakeling van oan naar CT ook gemaakt hebben?
Grts
 
Hey Arnold,

Ik heb een beetje een gelijke configuratie als Allroadtoad, uitgezonderd de crashbar en koffers zijn anders. Ik heb Givi Trekker koffers maar ben wel benieuwd naar de Givi Outback koffers. Dus, een foto mag je zeker posten!
Op een moment besloot ik om de Givi Trekkers van de hand te doen. Maar aangezien ik een Givi 80L bagagetas heb komt die gedeeltelijk op de koffers te liggen. De Trekker koffers hebben dan een unieke eigenschap dat ze aan de bovenkant gedeeltelijk open kunnen. Echt wel handig als de bagagetas erop ligt.

Een DCT is echt wel heerlijk om mee te rijden. Geen verlies aan vermogen, zelfs als je een helling oprijdt. En op de motor remmen lukt toch aardig hoor. Nu gebruik ik de DCT wel veel met manuele versnellingen. Dus met de flippers links. Indien ik de automaat gebruik dan is het op de autosnelweg, tijdens het prutsen met de GPS, tijdens het nemen van foto's of wanneer ik een appel eet. De "D"-stand gebruik ik bijna nooit.
Mijn Crosstourer is nu ietsje meer dan 2 jaar en 'k heb er 47.000 km mee gereden. Hij gaat enkel binnen voor onderhoud, anders komt er geen sleutel aan.
Gelijke rijstijlen? Geen idee. Ik kan je wel zeggen dat Allroadtoad jaarlijks nieuwe voetsteuntjes moet kopen ;-) lol....

Veel succes met de Crosstourer! Een droommachine!
Lukt dat om met de CT met de steuntjes aan de grond te komen? Die staan toch behoorlijk hoog, naar mijn gedacht?
 
Scarred_Piper: als ik me niet vergis heeft Allroadtoad nog met Pan gereden. En ook hij slaagt erin om jaarlijks nieuwe voetsteunen te moeten kopen. Binnen hier en een beetje komt hij wel online om dat te bevestigen.
Maar een Crosstourer is volgens mij veel vlotter dan een Pan. Rijdt aangenaam en bij de CT zie je ook in welke versnelling je zit, iets wat bij de Pan niet mogelijk is.
Ook zit je hoger met de CT. Je zal snel je Pan vergeten denk ik :)
 
Ik heb 10 jaar en ongeveer 600.000 km Pan European gereden, 330.000 op een zilveren `91 Pan, 140.000 op een rode `99 1100 en 140.000 op een witte ST1300. De CT is lichtvoetiger dan een Pan en heeft een veel betere motorrem, hij remt dus daadwerkelijk op compressie af op de motor wat een Pan eigenlijk niet doet of je moet heel hoog in toeren rijden. Kwalitatief zal niets een ST1100 kunnen overtreffen imho, built like a tank. Maar de CT is echt wel een hele goede motor waar ik tot op heden (82000 km, met DCT) totaal geen klagen over heb...

Voetsteuntjes van mijn Pan 1300

DSCN2422-XL.jpg


Steuntje van de CT

IMAG0039-X2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Amaai, en ik was al blij dat ik met de pan op een rotonde eens een beetje vonken uit de moer mn voetsteuntje kreeg :p hats off, alroadtoad ;) kga bij jou eens in de leer moeten komen :)
Ik heb altijd heel graag met de pan gereden, dus het zal wel ff wennen worden denk ik. Maar qua vermogen, is er een groot verschil met pan en ct? Beiden V4 cilinders en om en bij de 128 PK. Ik heb een vrij sportieve rijstijl, als het op optrekken en snelheid aankomt dan toch...
 
zooo ziet er mooi uit!
Met Dam uitlaat is ook wel strak.
Zelf vind ik de Givi topkoffer een beetje jammer, maar och hij zat erbij he? ;)
 
Wat die Givi topkoffer betreft heb je gelijk. Ik zou die eraf halen.
De zijkoffers zijn de Givi Outbacks. En tegenwoordig bestaat er ook al een Givi Outback topkoffer.

Topkoffers en zijkoffers voor de mo
Topkoffers en zijkoffers voor de mo

't Is idd een mooie moto uit. Ik herken de moto van Johan ;-)
Een grijze moto die volledig zwart gemaakt werd met Plasti Dip. Dus na een tijd kan je dit er zo afhalen.
 
Laatst bewerkt:
Of het een rijkswachter is, geen idee, wel dat ie Gymkhana ermee gedaan heeft. Dat is niet erg, dat is juist goed. Maar die topkoffer kan er gerust af inderdaad.
Ik ben rij-instructeur, mijn voetsteunen slijten vooral op zeer trage snelheid.
 
Zijn jullie zeker dat ie van die Johan is? Kan me wel voorstellen dat er niet veel mensen met dezelfde ct zouden rijden als deze. Of vergis ik me? Op die ene zijkoffer staan er 4pinnen, zoals je kan zien op de foto. Iemand een idee waarvoor dit dient?
 
Hallo,

ik zou echt graag in de komende zomer een crosstourer 1200 kopen. Ik vind hem echt prachtig enige dat ik er echt maar dan ook echt niet mooi aan vind zijn de metalen spaken wielen. Lijkt mij bovendien zeer moeilijk om echt mooi te houden. Is er een mogelijkheid om de 1200 te kopen met de wielen van de VFR800X? Ik vind die wielen veel meer geslaagd. Of is er een reden waarom 1200 absoluut spaken moet hebben. Ik zie dit ook bij de BMW, waar de BMW R1200GS mi mooie wielen heeft, en de BMW R1200GS adventure ook spaken heeft...
 
Laatst bewerkt:
Kort, nee.

Die van de VFR800x sowieso niet.

Je kunt het achterwiel uit een VFR1200F halen maar je voorwiel gaat ook niet lukken.
Daarvoor moet je de boel ombouwen.

Kortom, dit gaat je niet makkelijk lukken.
Ik weet dit omdat ik me er ook in verdiept heb en het maar zo gelaten heb.
Te duur, te lastig.

Ik heb tot nu toe één CT op het internet gevonden die de boel omgebouwd heeft met beschrijving, hele klus en koste een berg centen.
 
Klopt, die wielen zijn niet eenvoudig schoon te houden. De beste tip is, steek er je tijd niet in, gewoon knallen met die hap ;-) Ik maak de mijne 1 keer per jaar schoon. Dan komt ie er wel weer redelijk uit. na 3 jaar en 82000 km

12413833_928424770537964_1799639634_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt.

Ik had vroger een Transalp dus weet wat het is om dergelijke wielen te onderhouden :(.

Toch raar dat op quasi alle 'top'toermodellen (met cilinderinhoud van minimum 1000cc) dergelijke wielen staan. Dan moet daar wellicht toch een reden voor zijn. Beter?

Ik had nochtans indruk dat het stuur van de transalp op hogere snelheid (boven 120 km/u) begon te trillen. Dit was volgens de dealer door het grotere voorwiel EN door het wiel met spaken. Nu heb ik een NC750 en die heeft kleiner voorwiel en geen metalen spaakjes en daar heb ik dit gevoel niet. Hrbben jullie gevoel dat 1200 trilt bij hogere snelheid ofheeft die ook een kleiner voorwiel en hebben spaakjes geen invloed?
 
Het is een "All Road" motor.

Spaakwielen zijn nu eenmaal sterker en dus zeer geschikt voor off road.
Dat zal de reden zijn neem ik zo aan.

Trillen helemaal geen last van de CT stuurt tot 170 km/h zeer scherp, daar boven wordt het wat minder maar ok, dan kun je beter een buikschuiver kopen ;)
 
Het is alsof dealer mijn gedachten kan lezen :) Ik moest een klein wisselstuk gaan halen en er stond juist een CT en aftrican Twin testmotor. Ik ben met beiden eens gaan rijden. Wow echt wel de moeite!!!. Ik heb een NC en uiteraard is dit niet vergelijkbaar maar ik had nooit gedacht zo een groot verschil. De CT was DCT. Dit vind ik nu persoonlijk niet zo een meerwaarde, ik heb dit ook niet genomen op mijn NC. Hier kon men nog wel manueel schakelen met voet (optie). Maar CT rijdt zeer soepel, weinig last van wind, en mi zeer groot acceleratievermogen. Aan 160 nog steeds niet gevoel dat men "snel" gaat.


De African Twin rijdt ook wel goed maar toch meer off road gericht mi. Is ook een tweecilinder en door groot wiel vooraan (21 inch) toch vanaf 120 km/uur gevoel dat stuur trilt, is ook effectief zo. Voor mij is dit niet echt "de moto". Ik heb er uiteraard niet off road mee gereden maar op de baan toch niet zo efficient. Dealer zei wel dat deze uiteraard off road veel beter presteert.

Maar ik ben nu ook niet van plan om er parijs dakar mee te gaan rijden dus lijkt niet echt een meerwaarde tov de CT.

Nee nu ben ik er quasi zeker van zal een CT worden, maar ik moet wel nog wachten tot de lente. Hij zei dat hij nog wel een model of 3 van 2015 ging hebben, deze zijn zonder DCT in Belgie rond de 12.000€, model 2016 zou rond de 14 a 15.000 euro liggen.

Aftellen kan beginnen :) NC zou ik sowieso houden voor woon werkverkeer, als zal ik die wellicht niet veel meer gebruiken. Maar dat zie ik dan wel :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan