gele koplamp mag dat

Stop dat in een projector en je krijgt dit:
[afbeelding]
Tegenliggers hebben geen last van verblinding door scherp afgesneden licht bundel.
En de rijder kan genieten van een wijd en fel lichtbeeld.
Jij hebt een USA lichtbundel, die zorgen sowieso voor minder verblinding.
After market xenon projectors hebben zo goed als altijd een USA lichtbundel.

Heb op mijn motor ook een USA lichtbundel, maar met 2x een H4 lampje.
Er steken nu bi-xenons in, die zijn goed afgesteld, de gehele unit is in goede staat en geeft dus géén strooilicht.

Voorheen had ik gewoon gele H4 lampjes in zitten. Vond die heel fijn 's nachts, viel vooral goed op.
Overdag kreeg ik te horen dat ze amper zichtbaar waren.

Maar het mag zeker en vast, gele koplampen.
Gele mistlichten ook. Bij sommige auto's zie je witte koplampen met gele mistlichten, ik dacht dat dat mocht zolang de mistlichten gescheiden zijn van je koplampen, en dus laag onderaan zitten, daar waar een mistlicht hoort te zitten, want als je mistlicht in de koplampunit zelf zit heeft het geen zin. Hetzelfde achteraan, om goed te zijn moet het mistlicht zo laag mogelijk zitten. Simpel omdat de mist niet tot tegen de baan hangt, en het effect van een mistlicht daarin bestaat onder de mist door te schijnen.

Gele koplampen waren vroeger VERPLICHT in Frankrijk, vandaar dat Franse auto's het standaart hadden. Maar ik dacht zelfs dat het er nu verboden is?
Indien dit zo is, als toerist kunnen ze je het niet verbieden, want uw voertuig is conform met de regels waar het ingeschreven is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook een gele koplamp in mijn Ducati Hypermotard, althans Philips noemt het "goud". Nog nimmer problemen gehad, ook niet in Portugal, Spanje en Frankrijk.
Volgens mij is het gewoon toegestaan en ik denk meer op te vallen tussen al die auto's met hun brandende dagrijverlichting.
 
Je mag gele koplampen voeren, maar deze mogen niet tegelijk gevoerd worden met witte lampen, tenzij het misschien mistlampen betreft, dat weet ik niet.
Ik voer ze zelf ook op de motor/auto in zowel NL, BE, FRA, ESP, en heb nooit problemen gehad.
Ik vind ze voor motoren qua zichtbaarheid in de avond veiliger, soms wordt een enkele witte koplamp nog wel eens verward met andere duo koplampen, vooral bij het spiegelen en/of inhaalacties van anderen in drukker verkeer en/of snelweg.
In dit geval is 1 gele lamp niet te missen en onderscheidt zich van de rest.
Bovendien is er bij mist of winterse zichtomstandigheden ook een minder zelfverblindend effect.
Overdag is een gele dimlicht lamp wellicht minder opvallend, maar dan voer ik groot licht.
Andere weggebruikers voelen zich niet verblind door de gele lampen, maar ik merk wel dat je sneller gezien wordt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Allen,

Toch nog een aanvullende vraag. Ik overweeg om gele halogeenlampen te plaatsen. Nu begreep ik dat geel/ wit beide toegestaan is. Toch kwam ik bij de leverancier de volgende opmerking tegen op de site: Gele koplampen zijn volgens de Europese wegenverkeerswetgeving toegestaan voor auto's van 1994 of ouder

Dus het mag niet op mijn motor uit 2010?

PS: nog best lastig om deze lampen te vinden in de Noordkop.
Gewoon op Google kijken met zoekwoorden "H4 geel" en je krijgt een hele lijst van leveranciers die ze je graag toesturen.
 
Gele koplampen waren vroeger VERPLICHT in Frankrijk, vandaar dat Franse auto's het standaard hadden. Maar ik dacht zelfs dat het er nu verboden is?
Indien dit zo is, als toerist kunnen ze je het niet verbieden, want uw voertuig is conform met de regels waar het ingeschreven is.

De waarheid achter de gele koplampen in Frankrijk
De gele koplampen zijn in Frankrijk ingevoerd ruim voor de Tweede Wereldoorlog, opdat de lokale troepenmacht gemakkelijk het verschil zou kunnen zien tussen de auto’s van de eigen bevolking en die van de Duitse vijand. Niemand die er blijkbaar bij had stilgestaan dat die gele vlekjes in de verte wel erg trefzekere doelwitten zouden vormen voor de Nazi-artillerie.

Ondanks dit falen bleven de Fransen ook na de oorlog hardnekkig vasthouden aan de eigenwijze verkeersmaatregel. Officieel omdat geel licht minder verblindend was voor tegenliggers dan wit licht, maar tegelijkertijd minder intens en dus ook minder verhelderend in normale nachtelijke omstandigheden. En dus lijkt de échte reden dat de Fransen erg gehecht waren aan de gele lampen, dat is nu eenmaal Frans.

Niet verwonderlijk dus dat er in een steeds opener Europa meer en meer klachten kwamen van buitenlanders die ‘s nachts rijden in Frankrijk gevaarlijk vonden wegens de inadequate verlichting van de lokale wagens. En dus besliste de Europese Commissie in 1994 om, in het kader van homogenisering van de markten, een einde te maken aan deze episode uit de autogeschiedenis.

Afschaffing of niet, de verplichting tot wit licht beperkte zich uitsluitend tot wagens geproduceerd na 1994. En omdat DS’en en 2CV’s voor eeuwig zullen blijven rondrijden, priemt er op het Franse platteland hier en daar nog steeds een gelige waas tussen de wijnstokken door
 
Het is een wat ouder topic, maar een aanvulling. Ik heb zelf een gele koplamp. Nooit gedonder mee gehad maar het mag volgens mij niet. Ondanks dat het een gele of witte koplamp mag zijn volgens het RVV. Er is toch ook een voertuig homologatie? Als het voertuig met wit is geleverd mag er eigenlijk geen geel in blijkbaar? Hoop nog steeds dat 1 van de politiemensen hier duidelijkheid kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:
Koplamp op 1 van mijn motoren.......Hij is gelukkig niet geel :P

248429660_06e9d20b2b_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het is een wat ouder topic, maar een aanvulling. Ik heb zelf een gele koplamp. Nooit gedonder mee gehad maar het mag volgens mij niet. Ondanks dat het een gele of witte koplamp mag zijn volgens het RVV. Er is toch ook een voertuig homologatie? Als het voertuig met wit is geleverd mag er eigenlijk geen geel in blijkbaar? Hoop nog steeds dat 1 van de politiemensen hier duidelijkheid kunnen geven.

U bedoelt een type goedkeur?
Dat is met name in gebruik genomen zodat ze niet ieder voertuig individueel hoeven te keuren.
Volgens de permanente eisen mag het wel en ik kan mij niet voorstellen dat oom agent een boete uit gaat schrijven omdat je een geel in plaats van een wit lampje gemonteerd hebt.
 
Geel licht mag nog steeds.
Je mag je witte H4, H7 of H1 (of ander type) koplamp vervangen door respectievelijk een gele H4, H7 of H1 (of ander type) koplamp.

Of je mag je witte xenon vervangen door eenzelfde type xenon in het geel.

Het is nog steeds zo dat je geel voorlicht mag hebben.

Ik dacht wel dat het in Frankrijk intussen wel verboden zou zijn, maar volgens een nonkel van mij die auto's verhandelt tussen B en F mag het ook daar nog steeds. Maar ik weet het verder niet of dat wel klopt.

Het is een misverstand dat het hier niet meer mag. Net zoals maar weinigen weten dat je vooraan en achteraan GEEN oranje pinkers moet hebben. Die moeten, oftewel oranje zijn, oftewel de kleur van de lichten, achteraan oranje of rood dus, vooraan oranje, of de kleur van de koplampen.
Gebruik je vooraan geen oranje pinkers wordt dat moeilijk, want klassieke witte pinkers in combinatie met xenons geeft kleurverschil.
 
Ik rijd al jaren met een gele duplo-lamp.. nooit gepiep om gehad..
ondanks politie-aapjes die je staande houden en dan driftig op zoek gaan naar iets om je te kunnen bekeuren..
 
Car Fantasy

daar zie ik nog steeds gewone gele lampen te koop...gewoon doen dus.

Dat zegt natuurlijk niets, er zijn ook zat open uitlaten zonder E-Keur te koop en die mogen officieel ook niet. Of remlichten met geïntegreerd knipperlicht, die halen de minimale afstand dat de knippers uit elkaar moeten staan vaak niet.

Maar gele verlichting mag volgens mij nog steeds. Is ook rustiger aan de ogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan